Lite hjälp kan behövas...

Trisse_B

Trådstartare
Hej! Har nöjet att skaffa en ny (passande) sadel för min häst... Blev, på senaste klinikbesök, rekommenderad en Frank Baines Reflex utav en leg. sadelutprovare. Longerade och provred med sadeln och tyckte väl den var OK ända tills jag hörde priset...

Tänkte nu bara fråga ifall nån har en aning om det finns nån "billighetsversion" av denna sadel, d.v.s samma uppbyggnad, men kanske ett billigare märke...

Tackar på förhand!

Sv: Lite hjälp kan behövas...

Finns säkert många sadlar som passar din häst i olika prislägen. Se om du inte kan hitta någon som även saluför sadlar i mer varierande prisklass.
Verkar dumt av sadelprovaren att inte kolla vilken budget som fanns först. Ingen ide att prova ut en för dyr sadel.

Kollat beg marknaden? Jag hittade dem mellan från 6000:- dressyren var något dyrare. Jag provade ut prestige för några år sedan och sen köpte jag samma sadel beg skilde några tusenlappar :D

Tack för svaren. Har gått igenom halva internet, och här tycks det vara svårt att få tag på begagnade Baines... Kan ni tipsa om bra svenska sidor? Tyvärr tycks det också vara somså att sadelprovarna har sina märken dom favoriserar, och ingen rekomenderar någonsin dessa "billiga" sadlar som t.ex. säljs på Hööks, Horze etc. Tycker det är lite konstigt iom att dessa butiker ändå säljer en hel del sadlar, men tydligen då bara till ryttare som själv kan passa in sin sadel...

Finns en anledning till att dessa billiga sadlar inte rekommenderas... Man får helt enkelt vad man betalar för..

Mmm, håller delvis med dej Dialhard. Men tillbaka till ursprungsfrågan. Är Baines Reflex:en så unik att ingen annan tillverkare gör, ens en liknande, sadel? Skulle gärna t.ex kunna tänka mig en sadel i syntetmaterial...

Hej,
det finns inga leg. sadelutprovare.
Mest så det inte uppstår funderingar kring detta...

Återigen, är det hopp eller dressyr FB Reflex som du fick utprovat? Dressyr-Reflex passar bra på min häst. Om det är en sådan du provade bör det kunna vara intressant att prova någon av FB:s andra dressyrmodeller också t.ex. Elegance eller Capriole. Du bör kunna prova t.ex. Santa Cruz Arthur de Luxe, Santa Cruz Hekla (islandssadel med dragning åt dressyrhållet), Crown Jessica. Därmed inte sagt att någon av dessa passar din häst och det finns säkert fler märken och modeller som kan vara intressanta att testa.

Om det är hopp-Reflex som provades ut skulle jag pröva exempelvis några av Santa Cruz hoppsadlar t.ex. Celine, Lugano eller Faucundo eller kanske någon sadel från Globus. Dessa märken brukar vara prisvärda och vanligt förekommande på begagnatmarknaden.

För både hästens och din egen skull på sikt är det värt att lägga pengar på en bra sadel. Därmed inte sagt att den måste vara ny, men lågprissadlar t.ex. Hööks och Börjes egna är skitsadlar. Tyvärr.

Tack för fina svar! Det är alltså dressyr Reflexen vi provade. Hon hade också med en FB: Elegance, Albioni K2 och sen en KN (kommer inte ihåg modellen) men inge av de satt överhuvudtaget. Reflexen var alltså den ända av dessa som fick gå vidare till rid-testet. Har planerat resa in till den enda butik här i Finland som gör sadelpassning med datoranalys, men fick höra att de inte säljer FB... Och det är ju bara s**tdumt att köpa sadeln först och sen gå på analys och få höra att den inte passar honom...

Var det samma storlek på Reflex och Elegance? Om det var det verkar det lite knepigt att Elegance skulle ha varit så fel att den inte ens var värd att provrida med. Eller har hästen ett mycket kort sadelläge?

Mmm kort sadelläge... Sen hjälper det ju inte precis att han är "lätt" överviktig heller... Har just behandlats för korsrygg-försträckning och i samband med det kollades sen den gamla sadeln upp. Varit i ridförbud (och på bantningskur) nu ca 2 månader pga korsryggen, och senast fick han då även mesoterapi över sadelläget för att ta oss tillbaka till "square one"

Det var samma storlek på Reflexen och Elegancen, hon som provade ut sadlarna var också förvånad då den andra inte satt överhuvudtaget. Hon skrämde lite upp mej också, att det kan vara "omöjligt" att hitta en passande sadel, därav min "konstiga" fråga i början...

Senast ändrad:

Avundas dig inte situationen. Låter som du skulle ha min dressyrsadel.:) Det är en Frank Baines Evolution, vilket är en islandssadel egentligen, men påminner mycket om Reflex i konstruktionen. Jag tror inte FB har islandssadlarna i sitt ordinarie sortiment, men kolla bland begagnat.

Reflex och Evolution ligger suveränt på min häst som har kort sadelläge och som lätt lägger på sig extra hull. Reflex var den första FB-sadeln jag testade på honom. Hästen sa, "YES! En sådan vill jag ha." Jag fastnade dock mera för Elegance som hästen också tyckte var ok så det blev en sådan. En dag snavade jag över en fin begagnad Evolution. Den var lika klockren till hästen som Reflex så då fick det bli köp av den och försäljning av Elegance som egentligen var lite för lång för hästen.

Tack massor! Nu är det bara att söka!! Tycks bara vara ganska svårt att hitta ens en bild på sadeln?! Hade faktist inte ens tänkt på att söka bland islandshästs utrustning, på något vis tänker man ju inte så långt...

Det är lätt att snöa in på ett spår och inte tänka utanför ramarna.;) Möjligt att det även finns andra islandsmodeller som kan vara intressanta att prova på din häst. De är ju ofta tänkta till hästar med korta runda ryggar. Exempelvis Globus Gloi och Santa Cruz Hekla är två prisvärda islandssadlar som jag tycker fungerar till dressyr om man kan leva med en sadel som inte ger så mycket stöd som "riktiga" dressyrsadlar gör. Tyvärr passade de inte tillräckligt bra på just min häst.

Jepp, så var vi igår till sadelprovaren med "dator-voilocken". Hittade en passande bänk (Passier Grand Gilbert), satt perfekt både vid inpassning och provridning! Köpte sadeln så nu kan vi äntligen börja rida igen! Ganska konstigt bara, den första sadelprovaren nämde inte detta märke ens som ett alternativ. Nåh, slutet gott...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 072
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har en häst som alltid varit spänd och stressad i samband med ridning, speciellt i samband med uppsittning, ända sedan jag...
Svar
14
· Visningar
2 181
Senast: chira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka