lite hjälp här? :)

michelle

Trådstartare
Jag tänkte bara fråga om någon av er har några bra tips på att få fram och ihop med handen , då jag som ni kanske ser har problem med det :crazy: även med att få den där böjen på armbågarna, dom blir raka! ( inge bra jag vet! ) detta problem är något som har kommit fram på senaste tiden och det är så himla svårt att rätta till det utan några bra tips tycker jag!

Inga kommentarer om ridningen utan bara tips på hur jag kan förbättra min sits ( & jag vet att det inte finns något intressant i hästens man :angel: , jag ska titta upp! )
DSC08960.jpg

DSC08943.jpg

Jag är fullt medveten om bristerna i min sits så jag vill inte ha några negativa kommentarer utan bara det som jag frågat efter, dvs tips!

MVH
michelle

Sv: lite hjälp här? :)

kan visa andra bilder från två andra lektioner och två andra ponnyer.

DSC03694.jpg

DSC08305.jpg

DSC08347.jpg

Enklaste sätter är att ha någon som tjatar på dig! :D När din mamma/syster/kompis/farbors kusin har ropat "Ihop med händerna!" femtioelva gånger så kommer det sitta bättre.

Du behöver titta upp mer när du rider, titta vart du ska! Då kommer du automatiskt att räta på dig, och kanske bara det hjälper dina händer? Om du blir rak i armarna kanske du kan länga tygeln lite, och på det sättet måste du böja armarna för att få kontakt med bettet. Bli inte stel bara, du måste fortsätta vara mjuk och rörlig.

Det här är säkert inte vad du vill höra men......GUUUUUD vad söta du o dessa ponnyer är!:love::D

Å russ....jag älskar russ....:love:

Nåväl, till ditt bekymmer, ta en mindre pinne i lite tjockare storlek än en penna eller ta en blyertspenna! Ta tag i tyglarna, håll pennan mellan tummarna. Då får du dels ihop händerna o dels upp med tummarna!:banana:

För övrigt har du en jättefin grundsits så jobba med dina händer bara!

Elanor: Självklart hjälper det med folk som tjatar :D det är dock lite svårt när man bara rider på ridskola en gång i veckan, för ridläraren menar jag! då det är en ganska stor grupp (10 st)

& det där med blicken det vet jag att jag måste tänka på, men det är så lätt att titta upp för att sedan något varv senare vara där och titta ner igen. Det blir som en ondcirkel! Hur som helst tack för tipsen! :)

Novali01: Jo visst är dom söta , små pluttponnys! :D :p tack och jag ska pröva det där med pennan, låter som en bra idé :) !

Har man ingen penna tillgänglig brukar de även gå bra med tex ett hoppspö :D förövrigt ett mycket bra tips från novali01. :)

Jag funderade på att sätta fast en stor, röd lapp i hästens man där det står "Titta upp!" :D

Våran ridlärare tjatar alltid om att det krävs att man blir påmind och påminner sig själv 2000 ggr innan hjärnan fattar att det är fel xD
Så tänk oxå på det själv, att så fort du tittar ner på dina händer och ser att dom är så konstiga så ska du rätta till det direkt. Du kommer automatiskt att glida tillbaka till ditt vanliga läge och då måste du tänka på det IGEN och igen och igen, heeeela tiden och tillslut kommer dom att vara där du vill att dom ska vara, i rätt läge dvs :) Samma sak med där att du tittar ner, så fort du tittar ner så ska du påminna dig själv och räta upp dig. Och det funkar :D

Jag brukar också sitta så ganska mkt. Men jag red lite akademiskt med spö och då blev min hållning perfekt. Sitsen blev jättebra och hästen gick inte bakom hand. Men när jag har lite tid så sitter jag och tjatar på mig själv att tänka Hur sitter jag nu? Är handen bra m.m. Fast jag rider alltid för tränare så, då kan dem tjata på mig. Men det tar ett tag att fatta vad man ska göra (:

hehe jag har samma problem som du. Stoppar ner händerna mot sadeln/i manen så att jag får sår på knogarna varje gång jag rider utan handskar. :angel:

Jag rider genast mycket bättre när jag lyfter blicken. Då känner jag mer vad jag gör och blir medveten om hela min sits. Annars är det ju till att bli tjatad på. Jag fick tipset att avsätta ett par ridpass när jag bara ska tänka "handen upp fram ihop handen upp fram ihop handen upp fram och ihop..."

Och när det sitter är det dags att ta tag i nästa grej ;)

Och just det! Angående böja armbågarna så gå som en riktig fjant, du vet böjda armar och händerna hängande, sen bara viker du ner underarmarna och så har du en korrekt vinkel. ^^

Hej!

En tjej jag känner red ibland lektion med en sån "cirkushästfjäder" mellan hästens öron. Den var svår att inte titta på och hon fick faktiskt bättre blick med den.

För händerna är vilken pinne som helst mellan tummarna superbra! Rider jag ofta med (mina händer lever lite av ett eget liv, tyvärr). Mej har det också hjälpt att konstatera att jag vet att jag gör fel och att då fortsätta låta händerna göra fel blir då ett medvetet val- och då blir det "pinsamt" att jag fortsätter göra fel. Så man måste helt enkelt bestämma sej för att göra rätt och sen se till att göra det- även när ingen stirrar och skriker på en (även om livet blir så mycket lättare, fast jobbigare, när nån skriker..).

/Lavinia

Bästa sättet är såklart att någon tjatar tjatar tjatar på dig, men det finns ju även lite småtrix man kan utnyttja ;) när jag blev lite låg och stökig i handen under ett par veckor gav min ridlärare ett bra knep. Håll tygeln som vanligt, men den lilla ändan som blir kvar ska du också hålla i handen, mellan tummarna (lite svårt att förklara). Den ska vara så pass kort att du inte kan sänka handen nedanför manken och ha en bra kontakt med hästens mun. Då får du ihop handen och får upp den lite högre. Då böjs ju armbågarna automatiskt ;) andra tips är att rida med ridspö mellan tummarna :D

Lycka till! :D

Bra tips. Har samma problem som Ts, och kommer också testa ditt tips!

Tipset att rida med spö (eller vad pinne som helst) mellan tummarna är faktiskt bättre än man kanske tror. Jag var ytterst skeptisk de första gångerna och gnällde ganska mycket på dåvarande ridläraren men så helt plötsligt en dag insåg jag att händerna blivit MYCKET bättre tack vare spöt i kombination med medveten träning och lite tjoande från mitten ;)

Din sits ser fin ut och ponnysarna är jättesöta! Dina händer skall inte vara längre fram än vad armbågarna kan vara vinklade. Vissa har längre armar och vissa har kortare. Har man kortare armar så hamnar händerna närmare kroppen, inte mycket att göra åt. Händerna skall inte vara helt ihop, men lite närmare än vad du har dom bör dom vara. Prova med att ta ett så kallat bygeltag med tyglarna, lämna ca 1 dm mellanrum. Ett bygeltag innebär att du lägger tyglarna omlott om du förstår vad jag menar. Ett bra sätt att träna sin blick är att rida när det är väldigt mycket folk i manégen. Dra in rumpan ordentligt under dig och räta upp dig, tänk " jag är störst bäst och vackrast". Lossa knäna så att du får en mer avspänd skänkel och tänk platt fot med tån riktad framåt. För att kunna träna ordentligt på en bra sits så behöver du en dressyrsadel, en hoppsadel är inte optimalt för sitsträning. Försök att få upp hästarna lite i formen också, tänk "in med baken" (på hästen). Då blir det lättare att rida.
Hoppas att du fick något bra tips i alla fall!

Tack SÅ mycket allihopa för tipsen! :) ni är bra kloka!

Kan lägga in andra bilder som togs för nån vecka sedan, då jag rider samma ponny som i första inlägget. Jag försökte tänka på sitsen och även om jag under den timme jag red föll tillbaka till att ha för breda händer osv, så tyckte jag att det kändes lite bättre än gången innan :D så dessa bilder är dom jag tycker visar hur hälfen av lektionen såg ut! Långt ifrån perfekt men lite bättre iallfall :p

& jag vet, blicken! :o + övriga delar ur sitsen ska tränas på också.

DSC09421.jpg

DSC09418.jpg

DSC09409.jpg

bna.jpg

Senast ändrad:

Jag fick en gång höra "Händerna är ok om du rider en bredkäftad groda" :p
Nu räcker det för mig att tänka "bredkäftad groda" å för jag ihop händerna...

Träna armböj och händer ihop när du går utan häst, inomhu eller utomhus. Det är ju amma känla du ka ta med dig upp på hätryggen och du behöver ju göra rätt ett antal ggr innan det itter i ryggmärgen... Jättefina ponnyer!

Fina små ponnyer :) Och det hade ju förbättrats till de nyare bilderna.
Men något du skulle kunna göra, förutom de tips som de andra gett är att korta tyglarna något så att du flyttar fram handen.
Jag får lite uppfattningen att du sitter med händerna "i knät". Så korta tyglarna litegrann och lså att du bär handen framför dig.
Vet hur svårt det är, jag jobbar själv med just det -korta upp tyglarna, men sitta kvar på samma sätt med kroppen, bara flytta fram handen så man bär den lite framför sig.

Hej, jag hade detta problem för ca 6 månader sen och fortfarande lite grann med sistsen att jag sitter framåtlutad.
Tänk på att armbågarna ska vara intill kroppen hela tiden för då kommer handen atomatiskt och räta på dig, upp med blicken (titta i marken framför dig eller tänk hela tiden på att ha huvudet rakt men att du bara får titta ner, detta funkar bra om man ska få hästen på tygeln och är lite osäker och måste kolla) tänk varje minut på dessa punkter och kom ihåg! slappna av. Tänk på detta hela tiden!Hela tiden!Hela tiden! om du märker att du tappat armbågarna eller nåt så fixa tillbaks dom, tänk också på att du kan göra dessa punkter redan när du suttit upp och tänk "upp med bröstet och bak med axlarna så får du den ultimata "dressyrsitsen" :)
Lycka till och jag hopaps nåt av dessa tips hjälper dig

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: gulakatten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka