lite hjälp av de kunniga :)

U

uthasego

Jag har en liten fråga, vad kallas min katts färg/teckning.
Skulle fylla i en sådan huskattbevis och vet inte riktigt vad man kallar henne för.

10140356.jpg

Sedan tänkte jag i höst chipmärka henne + hennes kattunge som jag ska behålla. Ifall dom någon gång springer bort el liknande, men då undrar jag. Vilket är bäst, sån märkning i örat eller chip?

Om någon hittar en bortsprungen katt ser dom ju inte att katten har ett chip, men en märkning i örat syns ju. Inte alla människor som har en sådan avläsare :p, eller ringer något djurhem el liknande.

Vilket är bäst och vad kostar det ungefär?
;)

Sv: lite hjälp av de kunniga :)

Ingen aning, men shit vad söt hon är! :-)

Hon ser ut att vara en blåsköldpadda med vitt vilket ger EMS-koden HSH (tror de förkortar huskatt så) g 09.

Vilken typ av ID-märkning som är bäst... katthem, kattklubbar, veterinärer och polisen har chip-läsare men som du säger, tatuering syns ju omedelbart. Tyvärr tenderar tatueringar att bli svårlästa med tiden och det är ju en nackdel.

Ska hon tatueras ges hon lugnande, chip sätter man utan lugnande. Chipning kostar väl 300-400 kr, tatuering vet jag faktiskt inte.

eller både och. Är hon tatuerad ser man det rätt snabbt men det kan som sagt vara svårt att utläsa. Chippar man suddas det inte ut med tiden men en vanlig människa kan missta henne för en vildkatt.

På min skärm ser hon ut som en svartsköldpadda med vitt, f 09.
Är kattens färgade fläckar svarta och röda, eller är de grå och cremefärgade?

fläckarna är gråa, och hmm. röda, fast väldigt ljusa. då kanske det kallas creme.

jag tror jag satsar på chip faktiskt. Men hur är det, är det lag på det? Vet att en katt över 10 månader måste vara chipmärkt fast det gällde bara utställning. (rätta mig om jag har fel).

Vad står HSH för? Huskatt? :smirk: :p

och vad betyder g 09 som Sol skrev? är det för färgen då eller ;), helt lost på sånt här.

HSH=huskatt, g=blåsköldpadda, 09=obestämbar mängd vitfläck.

aha! Såg på sveraks hemsida de olika koderna för färg, mönster osv. Men hon är inte blå, och inte svart, utan grå.

de jag hittade på sköldpadd var:

f:Svart (-brun) sköldpadd

g:Blåsköldpadd

h:Chokladskölpadd

j:Lilasköldpadd

q:Kanel (-sorrel) sköldpadd

r:Fawnsköldpadd

Vilken av dom är hon då?

Grått=blått. Sedan finns det olika intensitet i färgen, det kan vara mer åt det mörkgråa hållet eller åt det ljusare hållet.

okeeej, det visste jag inte. tack för hjälpen.
Vill du hjälpa mig med en till om jag inte fixar det själv? :)

Våra katter är öronmärkta, plus att vi är anslutna till petdirekt, så katterna har en varsin id-bricka med ett unikt nummer, ev. uppfinnare kan komma i direkt kontakt med oss. :)

ja sånt har jag med! jätte bra är det! har du dina försäkrade i agria eller?

Är hon inte en 02:a? Eller reggas bara huskatter som 09 oavsett mängd vitt?

Jag tror det blir HLH (Huskatt långhår) ? Eller så är jag ute och cyklar :p

ja sånt har jag med! jätte bra är det! har du dina försäkrade i agria eller?

Stämmer bra det, vi tyckte det var ett bra erbjudande att få ett medlemsår på petdirekt gratis, då vi ändå tänkt att vända oss till den tjänsten. Vi bor ju i stan men har katterna med till landet när vi är där, vore hemskt om de kom bort och då är brickorna ett jättebra och lättanvänt kompliment till Öronmärkningen. :)

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 371
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Detta inlägg kommer innehålla massa möjliga och omöjliga frågor, så nu får ni en liten varning för det innan ni börjat läsa ;) Jag...
Svar
17
· Visningar
1 791
Senast: Vagis
·
Övr. Katt Har nu försökt sälja min ena snart 4 månader gamla kattunge. Hon var bokad från födslen men av någon anledning så ångrade personen sig...
2
Svar
21
· Visningar
6 357
Senast: Sastra
·
C
Övr. Katt Jag blev i veckan erbjuden en kattunge utav ägaren till min medryttarhäst, och efter lite funderingar är sambon och jag nästan säkra på...
2
Svar
27
· Visningar
5 397
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(