Lite hjälp angående Lucern

tinis88

Trådstartare
Hej! läster att många ger sina hästar lucern varför? har ingen större erfarenhet av det. Jag har en Connemara d ponny som ja tänkt ge lite betfor och havre och mineraler i vinter. han har dock väldig lätt att gå upp i vikt. vi har inte annalyserat höt än. Sen har ja en 2 ärig islandshäst. Kan lucern vara något att ge mina hästar. Eller varför ge ni era? Ja h¨ller inte på och tävlar mer hobbyridning skogen löshoppar och lite lektionsridning.

Sv: Lite hjälp angående Lucern

Om höet vid en analys har ett lågt proteininnehåll så är Lucern ett bra komplement då det räknas som ett grovfoder.

Lucern finns som pellets och som hack. Hacket tycker jag är trevligast för det påminner mest om hö men ex. Kvarnbys Lucernpellets har ett mycket större proteininnehåll = kan ges mindre av, kostaden blir däremed lägre. Så jag ger det.

Så om du ska ge lucern eller inte beror på ditt hö:) precis som vid alla andra fodertillskott. Har man bara ett tillräckligt bra hö behövs inget annat :)

Har just fått svar på min analys och vår d-ponny kommer få äta 0,3 kg lucernpellets/dag tillsammans med 60 gram miner vit. Förra året åt hon 1,2 kg lucern/dagen för höet var inte så bra. Så detta år kommer min plånbok må bättre:bow:

Jag har börjat ge min häst lucern då han började tappa i vikt under betet, vi har haft magert bete i år och med en svårfödd varmblodskille fungerade det inte med bara betet utan kompletterar med lucern så han ska lägga på sig igen!

Proteintillskott som är snällt mot magen (räknas som grovfoder). Personligen tycker jag det är ett bra komplement till de flesta grovfoder, slänger på en skvätt olja om jag behöver ha upp MJ.

Man vet ju hur mycket mj som saknas, så lägger man till motsvarande olja.

Ja, det kan vara skadligt. Hästen har ingen gallblåsa så det gäller att vänja in olja långsamt och försiktigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 980
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka