Lite fundersam och behöver hjälp

sommarminne

Trådstartare
Jag har en unghäst som blev inriden i somras/höstas och han har nu växt ur sin sadel givetvis;) hade ganska mycke problem med honom med just uppsittningen och är däför väldigt tveksam till om jag kan åka iväg med honom till sadelutprovning men jag måste ju ha en ny sadel!? sadelprovaren jag har är även eqiterapeft och hon kommer till mig och ska kolla igenom honom den 16 februari men de jag undrar nu är hur ni gjort? ska jag försöka låna hem sadlar tills hon kommer eller ska jag chansa på att han klarar uppsittning utanför hemmaplan? känns jobbigt å behöva chansa när det äntligen börjar ge med sig. men som sagt en ny sadel är ju nödvändigt!

sadeln han har nu är en prestige venus bomvidd 35 och den är för svängd i bommen så jag behöver en rakare sadel men jag tror jag behöver ha rundbossor på för han är något överbyggd men blir rak vid arbete.
här är en bild på bebisen från i höstas (får tyvärr inte in nyare i datorn men tycker han är ännu något rakare i ryggen nu?)
Foto0382.jpg

kom gärna med förslag på mad man skulle kunna testa på honom iallafall :bow:

Sv: Lite fundersam och behöver hjälp

Med tanke på de problem ni har vid uppsittning och det är en unghäst så skulle jag vänta tills hon kommer hem till dig. Onödigt att riskera att ngt händer på bortaplan om ni inte känner er helt hundra.

du kan testa en annan prestige som är rakare, tex leonardo, doge eller modena.
amerigo har också några hyfsat raka men rundbossade modeller. +2 ska motsvara prestiges 35.

jag skulle nog dra mig för att åka iväg, känns som det kan bli ett stort stressmoment om man ska sadla av och på många gångar och hoppa på och av hela tiden. dessutom i en främmande och osäker miljö. försök hitta sadlar att låna hem!

ja de känns lite som att de är 50/50 om han fixar de och jag är ju inte jättesugen på att ligga i sanden i ridhuset:angel:
vad finns de mer för sadlar man kan testa? får nog försöka bege mig ut på sadeljakt:D

om jag varit dig så hade jag ¨lånat hem sadlar tills personen du nämde kommer hem till dig och kan kolla! Att dra iväg med en unghäst som inte är helt säker att hoppa upp känns ju väldigt osäkert...tänk så kommer du inte upp alls:o:p

haha jag och en kompis pratade om de igår med faktiskt att de hade ju varit så fruktansvärt retligt!:eek:
jag lånade hem en prestige leonardo igår och:love: säger jag bara! satt som ett smäck i stallgången men hann inte provrida så de blir spännande

men oftast ligger ju en sadel väldigt olika i stallgången och när hästen rör sig under ryttare så hur löser dom de? de är ju när hästen är i rörelse man egentligen vill att sadeln ska ligga bra? :confused:

jag ska i vilket fall som helst provrida denna sadeln nu i helgen och om de känns bra så köper jag den och i värsta fall så får jag väl sälja om hon inte godkänner den.:angel: känns lite osmidigt men den andra sadeln känns verkligen inte bra:crazy:

här kommer lite bilder på leonardon som hästen verkar trivas super i men jag ska ev bredda den lite. tycker den är på gränsen till för smal. får se vad sadelprovaren säger;)

SP_A0078.jpg

SP_A0080.jpg

men oftast ligger ju en sadel väldigt olika i stallgången och när hästen rör sig under ryttare så hur löser dom de? de är ju när hästen är i rörelse man egentligen vill att sadeln ska ligga bra? :confused:

Exakt! Du är en smart tjej du...jag har också erfarenhet från detta sadelmakeri o deras filial och jag måste säga att jag tycker de är tämligen dåliga på att prova ut sadlar.
Precis som du säger så är ju förutsättningen för att en sadel ska passa, inte att den ligger bra på gången utan när hästen rör sig givetvis.

Att ta betalt för utprovning o sen skicka hem kunden för att själv "känna" om det känns bra tycker inte jag är speciellt seriöst.

Du hade nog en väldig tur, koftena, som fick en sadel som passade på det viset.:crazy:

ja jag tycker också de känns helkonstigt för de är ju en helt annan sak när hästen rör på sig och man blir ju jättelätt lurad när man står i stallgången. jag brukar både longera och rida och titta och känna så jag tycker nog de är när dom står stilla man behyöver minst hjälp:angel:

puttar upp* vad tror ni om den nya sadeln? väntar spänt på att jag får ett ok från sadelprovaren sen så jag inte köpt den i onödan:angel::eek:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: aida
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 098
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka