Lite funderingar om markarbete.

_moa_

Trådstartare
Jag har ett shettis sto som jag så smått börjat träna igen efter ett låååångt uppehåll. Stoet har varit igång, men jag har inte tränat henne något vidare mer än fram och stopp med tömmar. Nu vill jag mer. Har beslutat mig för att nu jäklar ska här tränas, en gång i tiden så gick hon faktiskt bra ibland, men det gör hon för det mesta inte mer, mycket på grund av folket som ridit henne.

Till saken... Jag fick för mig att tömköra idag och det gick ju jätte dåligt. Hon blir helspänd och kämpar emot som en galning när jag försöker kräva något av henne. Tog av däckeln och jobbade på lång töm istället och hela hästen blev som ny! Jag kunde konsentrera mig på ett annat sätt (hur underligt det låter, men jag störde mig så på att däckeln gled fram och var sur äver det :o ) och hästen traskade på. Hon hade en behaglig form på huvudet, missuppfatta mig rätt nu. Hon var lös i nacken och hängde inte alls i bettet. Kämpade inte emot så fort jag tog i tömmen och var bara så avslappnad. Tränade lite på öppnorna och det gick så bra mot vad det brukar göra.

Nu till min fråga... Hur ska man tänka när man markarbetar? Om jag driver och vill ha med rumpan blir hon spänd som en fiolstråle och kämpar mot. Så idag tänkte vi inte så mycket alls på formen. Det låter som att vi gjorde det om ni läser högre upp i inlägget, jag vet, men så gick hon utan att jag gjorde något. Jag tränade en del öppna och att flytta bakdelen utan att tänka på vart hon hade huvudet. Jag är så van att folk hela tiden tjatar om huvudet, självklart att dom pratar om rumpan också, men det verkar så viktigt att hästen ska ha huvudet hög eller lågt och så vidare... *jobbigt om ni frågar mig :D *

Nu fick lill knottan bestämma själv och visst hon var hög i formen och hade jag fått bestämma hade jag gärna velat se en lite lägre form också, men det är näst in till omöjligt :crazy:... Hade nu tänkt att träna henne mycket i öppnor, ställa och att flytta bak- och framdel. Är det fel att tänka så som jag gör, att ta en sak i taget? Ska jag kräva mer rumpa och strunta i att göra öppnor, ställa och flytta? För som läget ser ut nu med denna hästen kan jag nog inte kräva båda samtidigt för hon blir så ledsen. Egentligen så kan jag inte på rak arm säga att hon inte hade med rumpan, men hon trampade inte över helt med bakhoven, kanske bara halva framfoten (förstår ni något :D ).

Nu börjar inlägget att bli lite virrigt känner jag, men det är ju så mycket jag skulle vilja ha svar på och hjälp med! Har ingen tränare eller något för det finns ingen som vill ta sig an en shettis :(

När jag ändå håller på att skriva kan jag ju fråga, hur tränar man slutor från marken?

Sv: Lite funderingar om markarbete.

*puttar upp lite*

Är det verkligen ingen som vill svara :(

Jag brukar också jobba mest på lång töm. Det ger en bättre känsla, så fortsätt med det om det fungerar. Jag tror att du har hittat ett bra upplägg. Att kräva att hon ska trampa under sig innan hon bjuder på det leder nog bara till spänningar.

Jobba på!

Mvh Monika

Ang. slutan vid hand vill jag hänvisa till http://www.ridkonst.nu/
där finns tips om hur man kan göra.

Själv har jag en shettis som jag markarbetat lite och det är påfrestande för ryggen då hon är så liten :smirk:

Mvh T

Senast ändrad:

Tez1 skrev:
Ang. slutan vid hand vill jag hänvisa till http://www.ridkonst.nu/
där finns tips om hur man kan göra.

Själv har jag en shettis som jag markarbetat lite och det är påfrestande för ryggen då hon är så liten :smirk:

Mvh T

Åh tack för sidan! Ska läsa så fort jag hinner!

Är det påfrestande för din rygg eller hästens :angel:

Ja ska fortsätta som jag gjort då. Har alltid fått höra att man ska börja med att få med rumpan först, men jag vill heller ha en glad och avslappnad häst i början!

Självklart ska du fokusera på rumpan. Men du kan inte kräva mer än hon klarar av om du vill ha en avspänd häst. Att tänka "få med" rumpan så här i början leder lätt till spänningar, (om hon inte lyssnar perfekt på förhållningar och halvhalter samt tar drivning direkt genom att trampa under sig). Tänk istället att du ska placera hästens rumpa där du vill ha den i sidled och försök få framdelen att följa med. När du kan placera rumpan var du vill i sidled och fått med framdelan så bör hästen automatiskt bjuda till eftergift, det fungerar som en reflex hos hästen. Då gäller det att du ger henne det och inte blir hängande för att du tänker för mycket på att få in rumpan.

Hoppas att det går bra. Måste vara kul att jobba med en shettis. De är så små!!!

Mvh Monika

Jo, jo, men alltså visst ska jag jobba med rumpan också, men jag tror att med denna hästen ska man nog börja med annat. Låta henne jobba lite för sig själv och göra lätta saker med henne så hon blir glad och inte så stressad när hon inte förstår. Tränar mycket på små volter där hon måste flytta bakbenet under sig, men hon är en jäkel på att fuska. Tränar också mycket öppna och en del skänkelvikningar. Kom på en annan sak också :o Om hästen är lite ( :angel: ) fet är det svårare att trampa under sig då?

Det är jätte kul att jobba med denna hästen och det beror inte på att hon är en shettis :D Hon har en väldigt stark personlighet och hon kan verkligen lägga ner sin själ på att göra rätt (om hon inte är på fel humör, men då tränar jag henne inte heller). Det är nog det som ställer till det lite ibland att hon vill för mycket. Brukar säga att om min ridhäst la ner så mycket energi på att göra rätt så vore vi världsmästare nu :angel: Så borde ju egentligen byta häst, ridhästen blir shettis och shettisen ridhäst :D Nej men det är väldigt kul att jobba med sådana små hästar, har en till på gång nu med men han är lite ung ännu.

Min rygg.... förödande för min redan ostkroke-hållning med gamnacke....
*kom på mig själv nu igen sittandes som en hösäck framför datorn*

Mvh T

Tez1 skrev:
Min rygg.... förödande för min redan ostkroke-hållning med gamnacke....
*kom på mig själv nu igen sittandes som en hösäck framför datorn*

Mvh T
Det där känner jag igen. har löst det genom att luta stolen så att det inte går att hösäcka. Klarar flera timmar framför datorn nu...

Monika

Förstod det ;)
Sitter också som en hösäck, men jag har inte känt några problem när jag jobbar med shettis faktiskt. Och jag är lång :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 113
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar