Lite funderingar efter MH:t

Alexandra_W

Trådstartare
Gjorde MH.t med pappas 16 månaders riesentik idag, och damen imponerade stort. :banana:

Men jag började fundera en del.. T ex när det gäller avståndslek med figurant, så växlar ju figuranten mellan att var aktiv och passiv, och så ser man om hunden uppmanar figuranten till lek när denne är passiv t ex.

Och där är ju t ex en sådan sak där - iaf för mina hundar - vardagsträningen klart avspeglas. För jag tränar dem ju redan från valp stenhårt med att JAG bestämmer när man leker och när man SLUTAR leka. Dvs när jag blir passiv, ska hunden sluta leka, då har vi lekt klart. Och med tiken som gjorde MH idag har det varit mååånga timmars idog träning med det där, just för att hon haft så väldigt svårt att inse när leken är över, och att man inte ska 'tjata' då.

Nu vet jag inte vad idealet är för just det momentet dock, dvs om det egentligen spelar in. Men när jag stod där och studerade henne glatt leka med figuranten när han var aktiv, och passivt stå och titta på honom och vänta på om han tänkte vilja leka mer, så konstaterade jag (belåtet) att hon gör precis som hon ska/som hon är lärd.

Men sen slog det mig att det är ju en av de saker där MH:t faktiskt inte riktigt visar hur hunden ÄR, utan vad den är lärd.

Samma sak ang gripande vid lek, nu bedöms ju inte det enskilt så, men där har vi också trummat in att när man leker med människor så kan man inte hugga föremålet hur 'på' som helst, man måste tänka på små människofingrar med.

Men blev lite nyfiken på vad som är 'önskad' reaktion vid avståndsleken och samarbete med aktiv/passiv figurant?

Annars är jag grymt impad av hunden, som skötte sig betydligt bättre än jag trodde, och sitter allvarligt och funderar på om man ska få med pappa på iden att se om man kan få upp de där C-höfterna till B-höfter (vi hade ett helsike få bra bilder vid rtg) och göra ett försök med korning nästa år..

Sv: Lite funderingar efter MH:t

Jag kopplar ihop det med hur stor kamplust hunden har. Vill du ha stor jakt-/social kamplust på din hund så vill du ju så klart att den ska tända till, annars är det ju bra att den lägger band på sig.

Det är ju därför du inte på något vis ska komendera hunden innan momentet.

För mig personligen har momentet ingen som helst betydelse faktiskt ;) Just för att det kan vara så svårt att få det att klaffa!

Man kan ju också lägga in nervfasthet och rädsla i det hela och fundera på hur det kan spela in, och då blir det ännu mer komplicerat!

Jo, det kan ju finnas väldigt många anledningar. För just den här hunden vet jag ju att det är 'mitt fel' rakt av att hon bemöter passivitet med just passivitet. Jag la ner en jävla energi på att få henne just dit ;)

Och, jag ser hellre en välfungerande hund i vardagen, än en som får en femma på just den bedömningsgruppen på ett MH :devil:

Men jag började fundera, dels på vad man 'vill se', och så just det där att trots att jag verkligen vinnlagt mig om att inte träna ett dugg, så var det så klar 'tidigare träningspåverkan' på det momentet..

En hund som är inlärd att vara passiv tills figuranten är aktiv, behöver ju inte alls ha dålig kamp.

Våran tik som vi har, har fruktansvärt mycket kamp & vi är väldigt glada att vi kan kontrollera den.

Hon älskar att arbeta, men vet att när figuranten är passiv så kampar man inte.

Man kan ju ta tjänstehundar, dom har ju oftast riktigt mycket kamp & det behöver dom ju ha för att fungera.
Men dom får ju absolut inte bita när figurant/boven är passiv.

Så visst är det svårt, när man gör ett mh-test.
När vissa saker är inlärda, men det är det värt tycker jag.
Våran tik fick att hon inte har mycket kamp just pga att hon blev passiv, jösses, ja det är så långt ifrån sanningen man kan komma :D

Jo, det kan ju finnas väldigt många anledningar. För just den här hunden vet jag ju att det är 'mitt fel' rakt av att hon bemöter passivitet med just passivitet. Jag la ner en jävla energi på att få henne just dit ;)

Och, jag ser hellre en välfungerande hund i vardagen, än en som får en femma på just den bedömningsgruppen på ett MH :devil:

Men jag började fundera, dels på vad man 'vill se', och så just det där att trots att jag verkligen vinnlagt mig om att inte träna ett dugg, så var det så klar 'tidigare träningspåverkan' på det momentet..

Först & främst så ska man nog bli nöjd själv över hur hunden gör sitt mh :D
Man vet ju ända vad saker & ting kan bero på.

Så jag tycker att du ska vara stolt.

Det var vi, det är ju så vi vill att hunden ska vara.
Som du säger fungera i samhället :D

Men dom som gör mh, borde ha en liten aning om att en hund på runt 1½ år, har ju självklart ett bagage.
Som förhoppningsviss är posetivt. Eller hur :D

Som jag skrev redan i inlägget så impade damen stort, och jag - och pappa - är tvärnöjd med henne! Det är inte SVeriges modigaste hund, so to speak, men hon skötte sig långt över förväntan. Allra mest nöjd är jag över hur hon avreagerade exemplariskt i alla situationer. En kontroll och sen släppte hon det helt. Vid Dumpe så hon gjorde en undanmanöver men med blicken stadigt fäst på Dumpe, gick själv fram och sen var det bra. Ingen som helst kvarstående rädsla.

Samma med skramlet, hon tittade till, men följde sen självmant 'efter' ljudet, en kontroll och släppte hon det helt (och satt sig och sket.. hmm).

Spökena så började hon utmärkt, men sen 'tappade' hon det, och dels så 'låste' hon på högra spöket och iggade det vänstra, och hon hade också långa avbrott då hon nosade/sysslade med annat. Flydde inte, men som testledaren sa 'hon kollade över axeln var närmsta flyktväg fanns, OM det skulle behövas' :devil: Tog själv kontakt med spöket sedan, och avreagerade.

Så jag är SUPERNÖJD med henne, rakt av. Det var alltså ingen 'klagan' ang avståndsleken, utan jag bara började fundera kring det.

Som jag skrev redan i inlägget så impade damen stort, och jag - och pappa - är tvärnöjd med henne! Det är inte SVeriges modigaste hund, so to speak, men hon skötte sig långt över förväntan. Allra mest nöjd är jag över hur hon avreagerade exemplariskt i alla situationer. En kontroll och sen släppte hon det helt. Vid Dumpe så hon gjorde en undanmanöver men med blicken stadigt fäst på Dumpe, gick själv fram och sen var det bra. Ingen som helst kvarstående rädsla.

Samma med skramlet, hon tittade till, men följde sen självmant 'efter' ljudet, en kontroll och släppte hon det helt (och satt sig och sket.. hmm).

Spökena så började hon utmärkt, men sen 'tappade' hon det, och dels så 'låste' hon på högra spöket och iggade det vänstra, och hon hade också långa avbrott då hon nosade/sysslade med annat. Flydde inte, men som testledaren sa 'hon kollade över axeln var närmsta flyktväg fanns, OM det skulle behövas' :devil: Tog själv kontakt med spöket sedan, och avreagerade.

Så jag är SUPERNÖJD med henne, rakt av. Det var alltså ingen 'klagan' ang avståndsleken, utan jag bara började fundera kring det.

Jag tolkade aldrig dit inlägg som en "klagan" utan som att du var väldigt glad & nöjd?

Ville helt enkelt med mitt inlägg tala om att du har all rätt att vara det.
Om man själv tycker att hunden beter sig bättre än förväntat, eller som förväntat.
Så är ju allt bara härligt.

Om du går in på Afrs hemsida så hittar du rasprofilen för riesen där under Mentalitet/Mentalbeskrivning.
Där kan du se var man "vill" att hundarna ska visa.
Sen är det ju som andra sagt helt beroende på vad man ska ha hunden till vilka reaktioner man vill ha.
När jag gjorde MH med min blev jag överaskad på just spökena men på det hela reagerade han som jag trodde.
Dessvärre fick jag flykt över 5 meter på skramlet. Som beskrivaren sa så var hon tvungen att skriva det eftersom han lämnade platsen. Att han drog som en avlöning för han fick vittring på figuranter (spökena) kunde vi ju inte skriva. Tur i oturen så var han så snabb i sin repa att han faktiskt hann tillbaka och fram till skramlet innan tiden tog slut Men inte var jag glad på honom då inte. :)

Jag har kikat där, men blev inte riktigt klok på det i ärlighetens namn.

Jo, ibland skulle man ju önska en ruta för 'kommentar'. Som vid skramlet t ex. Skramlet idag var två kastrullock och något mer som drogs på en veckad plåt, som en tvättbräda. Hunden tittade till, och följde sedan 'efter' skramlet medan de fortfarande åkte. När det stannade så var det ju ointressant och hon strosade runt och nosade, och satte sig som sagt och sket bakom skramlet med..

'Kruxet' är att hon aldrig gick fram och nosade på skramlet när de stannat, hon hade ju redan innan avfärdat det och konstaterat 'jaha'. Men de ska ju gå fram och kontrollera det för att det ska vara godkänt. Så jag fick gå fram till det, och då kom hon ju och tyckte 'hallå reservmatte, ska vi stå här och uggla hela dagen'. Men i protokollet har hon ju 'går fram när föraren gått hela sträckan fram'. Dvs läser du bara protokollet så antar man att hunden tyckte det var lite läskigt. Vilket ju inte alls är fallet. Men som testledaren sa 'jag har ingen annan ruta att kryssa än den här'

Kolla på Brukshundsklubbens hemsida jag tror att det är där det finns en jättebra förklaring på testet.
Ska kika lite imorgon om jag hittar det, ska knoppa nu!

Kollade på Afrs igen, och de anger ju bara önskat rasmedel, vilket ju blir knas att jämföra med liksom, märks om man följer det diagrammet att det är just ett önskat rasMEDEL också, och inte ett rasideal.

Nåja, sak samma, jag blev bara nyfiken =)

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 162
Senast: paradiset
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 939
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114
Övr. Hund Veterinärbesöket på torsdag är avgörande, men vad som går att gå på nu ser det tyvärr ut som greyhoundtiken fått problem med sin artros...
2
Svar
25
· Visningar
2 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka