Lite funderingar ang igångsättning

Mirre

Trådstartare
Har satt igång mina två hästar nu. Den ena med en relativt okej grundkondition som då orkar lite mer och som skrittas varje dag i ca: 50 min inkl fram och avskrittning. Den andra har kass kondis och går varannan dag (han trivs bäst med det) i kortare pass på ca: 30 min inkl fram och avskrittning. Väldigt varierad träning för båda två.

Hur lång period bör man skritta dem?
Har tänkt börja med två veckor och sen ev fortsätta skritta två veckor till minst. Moses kommer få skritta i alla fall 1 mån minst.
Herman ska ju dels bygga muskler och kondis men måste även gå ner i vikt. Hur länge bör man enbart skritta honom innan man kan börja lägga in kortare travpass? Ska man satsa på minst 1 mån med honom också? Herman har inte gått regelbundet sen en vecka innan jul ungefär. Innan det reds han lite lugnt så gott som varje dag.

Sv: Lite funderingar ang igångsättning

Hur gamla är hästarna? Har de gått ute i hagar under tiden de inte har blivit motionerade eller har de mest stått inne?
Är det en yngre häst hade jag nog börjat trava smått efter två veckor, du märker ju om hästen inte orkar. det gäller att vara uppmärksam.

Jag tycker det är överdrivet försiktigt att skritta en månad om hästarna är friska och rör sig ute i hagen många timmar om dagen. omöjligt att banta också om de inte får röra sig mera. rid på! Hästen ska inte bli flåsig eller svettig i början, men trava lugna pass kan du gott göra med det schemat du beskriver.

hästarna är 9 och 10 år gamla:)
Ena hästen (kbl trvaren, som är 10) har lite trasel med ett bakknä, men är inte halt. Dem går i hagen hela dagarna där dem har pklats att spruinga och busa. Dock är det fotbollsplans hage.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar