Lite frågor (:

D

diddi

Hejhej! Jag har lite undringar ang min häst,diddi. Han är en ranghög stor vallack med mkt vilja och är ganska tuff av sig. :smirk:

När jag rider så använder han oftast inte alls bakbenen även fast han går med eftergift i nacken. Bakbenen licksom släppar och bara glider med. Vad ska jag göra för att få honom att "trampa under sig" mer??

Undrar också lite om traven, enligt en tränare så börjar han passa i traven (klockrent men whatever). Jag undrar vad jag ska göra för att få honom att behålla en fin trav??

Undrar också lite om galoppen på volt, vi har en ganska liten volt och när han galopperar så springer han licksom bara iväg och genar genom hörnen och alla säjer åt mej att bara driva på men då går han ju om kull och håller på o snubblar.. Vad ska jag göra??

Vore jättegulligt om någon kunde hjälpa mej lite med mina undringar? :confused:
Mkt tacksam för svar / diddi

Sv: Lite frågor (:

Hejhej! Jag har lite undringar ang min häst,diddi. Han är en ranghög stor vallack med mkt vilja och är ganska tuff av sig. :smirk:

När jag rider så använder han oftast inte alls bakbenen även fast han går med eftergift i nacken. Bakbenen licksom släppar och bara glider med. Vad ska jag göra för att få honom att "trampa under sig" mer??

Det är säkert en falsk form din häst går i eftersom den ger eftergift i nacken, men inte har bakbenen med sig. Form ska komma bakifrån och fram, inte tvärtom :) Det du kan göra för att få med baken bättre är att rida öppa, sluta, flytta bakdelen fram & bakfelsvändningar, sidförandeövningar -se till att baken verkligen följer med! Och att bakbenen verkligen sätter sig in under kroppen. Även intervallridning såsom skritt-tölt-halt osv, i valfria gångarter :) Och så ska hästen stanna EXAKT då du vill det och sätta igång EXAKT då du vill det :)

Undrar också lite om traven, enligt en tränare så börjar han passa i traven (klockrent men whatever). Jag undrar vad jag ska göra för att få honom att behålla en fin trav??

Trava mycket ute i terräng, ojämn mark. Trava även över bommar, samt longera & tömkör.

Undrar också lite om galoppen på volt, vi har en ganska liten volt och när han galopperar så springer han licksom bara iväg och genar genom hörnen och alla säjer åt mej att bara driva på men då går han ju om kull och håller på o snubblar.. Vad ska jag göra????

Det låter på nästan alla problem som du har att hästen inte har styrkan som behövs. Det krävs mycket för att hästen ska få med bak, trava rent samt att hålla galoppen på volten. Hur är hästen i kondition & muskler? Att hästen springer in i galoppen tycker inte jag är något att sträva efter. Träna istället mycket galoppfattningar. Fatta galopp, sakta av, fatta ny och håll på så. Det är just galoppfattningarna som stärker galoppen, inte genom att försöka hålla den så länge man kan.
Min häst var likadan på ridplan förut, gick inte ens att galoppera en långsida. Men efter mycket ridning i ojämn terräng, samt mycket klättring funkar det nu mycket bättre! hästen har blivit starkare i sin kropp och hittat balansen genom ojämna terrängen.

Lycka till! Om du undrar över något är det bara att fråga :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 551
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 827
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar