Sv: Lite frågor!
1. Hur rider ni för att få hästen söka sig framåt nedåt?
Ehum, det gör den när den kommer i balans o man rider tillräckligt mjukt och tydligt. Behöver man visa hästen så är det lite volter där man mjuknar i innerhanden o ber om svag böjning (mest hindra hästen från att trilla in) mha inner skänkel och bjuder hästen en mjuk kontakt på yttertygeln. Gör man det rätt så brukar den sträcka sig framåt-nedåt mot yttertygeln.
2. Hur viktig är formen i början?
Formen kommer när man har hittat balans o takt, alltså är det viktigare än formen i början. Och framåtbjudning är steg nr ett! Men visst ska man hela tiden sträva mot att hästen bär sig ngrlunda rätt men det kommer när de endra tre punkterna fungerar (bjudning, balans, takt)
3. När börjar ni med galoppen?
Så gott som direkt ut rakt fram o skogen på ett ställe där hästen bjuder extra uppmuntras den falla över i galopp. På så vis blir galoppen aldrig ngn stor grej, den hänger med lite lite gran på varje ridpass. Men det tar klart ett tag innan hästen "hittar sig själv" med ryttare i galoppen så det är inte mkt galopp vi pratar om!
4. Hur många gånger arbetar ni hästen i veckan?
Beror helt på hur gammal hästen är och vad den är van vid sedan innan. Men tja, inte mkt mer ridning än 2-3 pass upptill 4 år. Hellre ngn vecka med fler o sedna ngn veckas vila om det är ngt spec man vill göra (?).
5. Hur arbetar ni upp en bra grundkondition?
Skog! Klättring, längre travpass o lite galopp i backe.
6. Vad använder ni för bett?
Aldrig annat är tränsbett/silikon. Testar ngt som passar o skiftar om hästen verkar tyka illa om det. Två eller tredelat och gärna fasta ringar. Ev svänga runt ngra gånger med enbart en remontnosgrimma enbart om hästen är mkt känslig så det fattar.
7. När börjar ni hoppa?
Beror på. En vanlig hoppträning klarar de ju oftast inte (kondis/styrkemässigt) förrän 4. Men hoppa ngt skutt ser jag inte som ngra som heslt problem så fort hästen lärt sig gå fram o e ngrlunda styrbar samt riden i alla gångarter. Dvs 3-åringen fick på våren hoppa ett skutt under en kurs riden typ 20 ggr.
8. Använder ni er av hjälptyglar?
Aldrig. Enda hjälpen är en rem mellan ringarna i sadeln om hästen gör rediga bocksprång men oftast hinner man hindra dem från att utveckla de fullt ut så man behöver inte den.
9. Hur lär ni galoppskänkel?
Stöd på ytter, lite utåt ställd, fatta precis innan kortsidan, innerskänkel längre fram.
10. När börjar ni träna för instruktör?
Träna - när hästen orkar. Men jag visar för instruktör så fort jag behöver hjälp alt bara vill få bekräftelse på att det går framåt och hur vi kommer vidare. Dvs bara en liten stund
11. Hur långt är ett lagom ridpass de första gångerna hästen blir riden?
Ngra minuter, den ska ju i princip bara fatta ryttaren är där och acceptera det sen e det klart för dagen. Nästa gång acceptera att ryttaren gör ngt, typ vänder/stannar tar inte heller många minuter.
12. För er som vet, hur gör man en travares galopp bättre?
Aldrig ridit travare man jag antar man stärker dem som "ridhästar" i skritt o trav och genom mkt fattningar (gärna ur förvänd sluta) samt som vanligt varierande arbete ute i skogen. Lite skänkelvikning i galopp fick jag göra när min blev lite markbunden och mkt mkt förvänd galopp samt förvänd sluta i galopp.
13. Vad har ni för mål med eran häst?
Just nu, ingen egen, ska köpa föl
14. Vad gör ni för att få hästen att acceptera bettet (om den inte gör det)?
Senaste som inte gjorde det var för känslig och bara blev galen när man började ta i henne (trots visad massor med samma (silikon) bett). Red ngra gånger med en remontgrimma (enbart) så hon fattade att jag bara ville svänga o stanna henne och ha lite kontakt med munnen. Sedna gick det bra med träns. Fick dock lite mer "återfall" och grejade väldigt mkt med bettet, bytte från lös engelsk till lös pullar o hon blev helt annorlunda! Tror stadgan i bettet gjorde mkt. Så fort hon slängde lite med huvudet o gapade men engelsk så åkte ju bettet omkring (klart det är tillsäckligt kort, ligger rakt i munnen o har fasta ringar) mer o då fortsatte hon - ond cirkel.
15. Vad har ni för träns?
Träns? Spelar väl ingen roll? Eller nosgrimma? Engelsk eller pullar/remont beroende på vad som passar. Ingen får vara hårt åtdragan dock!!
16. När börjar ni sitta ned i traven?
När hästen är stadig och arbetar bra med ryggen provar jag att sitta lite mjukt. Utökas när hästen fortsätter arbeta bra.
17. När börjar ni sko hästen?
När den behöver, endel behöver ju skos bara för att visas för hand vid ex premieringar, andra klarar sig bra så länge man har bra underlag o rida på (gräs). Beror på hur mkt deras hovar slits oxå.
18. När anser ni hästen ''inriden''?
Svårt, jag har inte riktigt bestämt mig på den punkten ännu! Skulle tippa på efter ex kvaliten. DVs hästen går i en bra arbetsform för dess ålder i alla gångarter, hoppar hyfsat väl under ryttare och är ridbar i alla lägen.