Lite frågor!

O

Orkidébarn

Okej, svara nu på dessa frågor, alla som har eller har haft unghäst.

1. Hur rider ni för att få hästen söka sig framåt nedåt?
2. Hur viktig är formen i början?
3. När börjar ni med galoppen?
4. Hur många gånger arbetar ni hästen i veckan?
5. Hur arbetar ni upp en bra grundkondition?
6. Vad använder ni för bett?
7. När börjar ni hoppa?
8. Använder ni er av hjälptyglar?
9. Hur lär ni galoppskänkel?
10. När börjar ni träna för instruktör?
11. Hur långt är ett lagom ridpass de första gångerna hästen blir riden?
12. För er som vet, hur gör man en travares galopp bättre?
13. Vad har ni för mål med eran häst?
14. Vad gör ni för att få hästen att acceptera bettet (om den inte gör det)?
15. Vad har ni för träns?
16. När börjar ni sitta ned i traven?
17. När börjar ni sko hästen?
18. När anser ni hästen ''inriden''?

Sv: Lite frågor!

Orkidébarn skrev:

1. Hur rider ni för att få hästen söka sig framåt nedåt?ut i skogen så den tvingas hitta balansen. Mycket lösgörande serpentiner mellan träden osv.
2. Hur viktig är formen i början?Inte viktig alls i början.
3. När börjar ni med galoppen?När det är stabilt och inte vingligt i skritt och trav
4. Hur många gånger arbetar ni hästen i veckan?Börjar med ett par dagar i veckan för att sedan gå upp till varannan dag. Sedan beror det på hästen.
5. Hur arbetar ni upp en bra grundkondition?Mycket skritt, offroad i skogen (när den klarar det)
6. Vad använder ni för bett?Beror på hästen. Min 6 åring har ett vanligt tvådelat min tvååring har ett rakt.
7. När börjar ni hoppa?Beror helt på hästen hur hur den fungerar med ryttare på ryggen.
8. Använder ni er av hjälptyglar?Nej! TRor att det finns andra sätt att lösa problemet på och dessutom anser jag mig inte tillräckligt bra för att använda hjälptyglar på rätt sätt.
9. Hur lär ni galoppskänkel?Om det går använder jag draghjälp för att få hästen att galoppera och lägger till skänkeln precis när jag känner att hästen faller in i galopp. Min 6 åring nyttjade ett tungt hörn i paddocken där han helt enkelt inte orkade gå i samlad trav och därför föll in i galoppen.
10. När börjar ni träna för instruktör?Min 6 åring är under omskolning så han går inte för instruktör ännu. Men till hösten är det tänkt.
11. Hur långt är ett lagom ridpass de första gångerna hästen blir riden?De första gångerna du sitter på hsäten och ska börja skritta 5 - 10 minuter
12. För er som vet, hur gör man en travares galopp bättre?Öva, öva ,öva sedan kommer man till en punkt när den inte kan förbättras
13. Vad har ni för mål med eran häst?6 åringen ska förhoppningsvis bli distanshäst eller westernhäst så småningom. 2 åringen skulle jag vilja ha som hopphäst men det beror på vad hon passar till.
14. Vad gör ni för att få hästen att acceptera bettet (om den inte gör det)?Min 2 åring gillade inte bettet så det var till att bytra och testa andra sorter tills amn hitta något som passade.
15. Vad har ni för träns?Billiga varianter från Börjes. 6 åringen har ett svart träns med vitt foder och 2 åringen ett svart med mässingpannband.
16. När börjar ni sitta ned i traven?När hästen kan och orkar gå så samlat så man kan sitta ner utan att skumpa som en idiot.
17. När börjar ni sko hästen?När den behöver skor förhoppningsvis aldrig.
18. När anser ni hästen ''inriden''?INriden är den när den går i trevlig form i alla gångarter. Undantaget omskolade ridtravare där jag tycker att hästen är inriden när den går trevligt i skritt och trav. Anledningen rä att de kanske aldrig går trevligt i galoppen.

Sedan är allt jätteindividuellt och man måste utgå från varje individs utgångspunkt.

mjukt
många säger att formen ska man lära hästen från början att jobba i, men jag tycker balans och likande e viktigare3. När börjar ni med galoppen?
När hä'sten är mogen, offtast runt våren då dom fyller 3 år.4. Hur många gånger arbetar ni hästen i veckan?
Man brukar säga så tt man ska jobba hästen så många gånger i veckan den e gammal, alltså 3 gånger, men sen som vanlig vardaglig hantering ska ske varje dag.
Skritta långa turer i skogen, ibland då och då kör jag ett trav pass eleklr longering/tömkörning
2-delat tränsbett me fasta ringar.
7. När börjar ni hoppa?
Hästen löshoppas redan från 2 års ålder, uppsutten ryttare görs med 3 åringen 1-2 gånger på sommren eller hösten.8. Använder ni er av hjälptyglar?
tycker inte man ska rida med hjälptyglar, men därimot när man longerar kan man ha det.
Det kommer av sig själv, hästen lär sig snabbt
Hösten då hästen fyllt 3 år, kör 1 gång var 14 dag ungefär.
dom få första gåmngerna räker det med max 15 minuter, tycker jag, sen ökar man på.
ingen kommentar
jag har stora mål :D nej då, men iaf kunna gå 150 hoppning i framtiden.14. Vad gör ni för att få hästen att acceptera bettet (om den inte gör det)?
kollar tänderna, testar nosgrimmor, rider med mkt mjuk och lös hand.
jag har ett brunt och ett svart träns med remontnosgrimma på båda, med snygga pannband ;)
lite då och då, mest när hästen fyllt 3 (hösten)
Hästen skos första gången inför 3 års testet runt om, sedan tas skorna bort igen, och sen är det olika.
En häst blir aldrig full lärd, så inriden, kan man säga när den är trygg med ryttare och kan dom första kommandona och börja jobba i rätt form och balans.

Senast ändrad av en moderator:

Har jobbat ett par unghästar...

Mitt största problem på min egna häst, men med ett mjukt stöd och stilla hand bara, låter dem ta kontakt med bettet och sedan ber dem aktivera bakbenen, det komemr av sig själv allt eftersom styrkan kommer.

Inte alls, jag fokuserar inte på den. Jag fokuserar på att hästen ska förstå vad jag vill. Stoppa, starta, svänga och sedan även flytta sidledes, det gör att formen kommer av sig själv.

När hästen är balanserad i skritt och trav och bjuder framåt själv.

Ungefär varannan dag. I början longerar jag några minuter inspänd innan jag sitter upp, dels för att de ska få jobba upp ryggen utan mig på och dels för att sätta röstkommandon och därmed galoppen samt att de ska få springa av sig lite. Men bara korta minuter. Rider sedan ca 15 minuter, utökas efter hand.

Ut och skrittar och travar bland träden i skogen. Rider backe upp och backe ner, slalom mellan buskarna och varvar med dressyrarbete.

I stort sett alltid ett tredelat med lösa ringar. Ibland ett rakt med fasta ringar. Kombinerat med en ganska löst spänd remontgrimma.

7. När börjar ni hoppa?
Det beror på. Ena hästen började få kliva över bommar redan efter två månader, en annan har fått vänta ett halvår (ridit in mina som fem och sjuåringar). Men start/stopp/svänga måste sitta helt och hållet. Balansen måste vara hyfsad.

Nej, inte annat än möjligtvis martingal i skogen om de blir pigga. Och inspänningstyglar när vi longerar.

Jag lär dem röstkommando i longerlina och sedan kombinerar jag röstkommando och skänkel en kortare period innan jag tar bort rösten. Brukar gå på en vecka från det att jag lägger på skänkel till rösten.

När det behövs. Så tidigt som möjligt för att få det rätt från början. När hästen orkar 30 min skritt och travarbete är den redo för tränare.

Ett par minuter.

Man stärker hästen genom öppnor och slutor i skritt och trav. Man longerar över trav och galoppbommar, klättrar i backar, gör tempoväxlingar. Gör MASSOR med galoppfattningar, att bara galoppera ger ingen bra galopp, det är fattningarna som är viktiga! Är hästen passtaktig i galoppen (amerikansk) så funkar det ibland att vikta den med boots fram. Är den fyrtaktig så är det styrka i bakdelenm som saknas. Gymnastikhoppning med studsserier är suveräna. Och viktigt är att inte sitta på för kort tygel och försöka bända ner huvudet på dem såklart!

Vi ska rida godkända LB dressyr, träna på högre nivå, bli starka nog att leka lite med piaff och vi ska ha massa kul ihop. Hoppa lite små studsövningar, busa i skogen och simma i sjön i sommar.

Hittar ett bett som den trivs med. Travare som ofta är oroliga i munnen trivs ofta bra på raka bett med fasta ringar. Gärna i kombination med en remontgrimma (ej för hårt spänd!) Tänderna ska vara kollade. Om hästen ändå har svårt för bettet så hade jag kombinerat ovanstående betsling med en extra tygel i remontgrimman och ridit med båda och på så sätt fått hästen att våga stöda på tygeln och sedan smugit över den mer på bettygel än nosgrimma-tygel (tar ett par veckor).

Ett vanligt simpelt träns som är mjukt och har behagliga tyglar.

När hästen börjar balansera sig såpass att jag inte studsar som en gummiboll. Eller om hästen är lätt att sitta på så sitetr jag en del redan tidigt för att jag lättare kan hjälpa hästen med balansen. Om jag inte sitter riktigt still och iblans själv däremot väljer jag lättridning.

När det behövs. En del inte alls och andra redan innan man börjar longera dem.

När den är lättmanövererad. När den går att rida själv i paddocken i alla gångarter och ut i skogen själv. Start/stopp/svänga ska fungera hela tiden. När man inte är nervös när man har suttit upp utan litar på att hästen gör som man vill (om den inte blir rädd då).

1. Hur rider ni för att få hästen söka sig framåt nedåt? Ser till att hästen är koncentrerad o tänker framåt, väldigt fin, tunn kontakt med munnen.
2. Hur viktig är formen i början? Den kommer av sig själv.
3. När börjar ni med galoppen?När jag har bra kontroll i skritt o trav.
4. Hur många gånger arbetar ni hästen i veckan? I början ca 1-2 ggr/vecka som fyraåring ca varannan dag, ibland har det blivit lite mer.
5. Hur arbetar ni upp en bra grundkondition? Genom att långsamt kräva litelite mer varje gång.
6. Vad använder ni för bett?Tvåledat oftast (gillar inte tvådelat så mkt), men rider in en häst på kapson just nu.
7. När börjar ni hoppa?När hästen har fått en bra balans i alla tre g-arter o lyssnar bra på mig.
8. Använder ni er av hjälptyglar?Aldrig :eek:
9. Hur lär ni galoppskänkel? Börjar ute, och gör hjälpen samtidigt som en häst framför fattar.
10. När börjar ni träna för instruktör? Som tidigast har jag tränat korta pass för tränare på hösten som treåring, men då utan stora krav. Det är viktigt att jobba mkt ute i skogen o inte ställa för höga krav.
11. Hur långt är ett lagom ridpass de första gångerna hästen blir riden?ca 10 min - en kvart.
12. För er som vet, hur gör man en travares galopp bättre?Öva mkt fattningar o korta galoppsträckor. Fattningarna stärker gal jättemkt om man gör dom rätt. Viktigt att ha en lugn, bra trav innan.
13. Vad har ni för mål med eran häst? Med min ungponny är det GP-ponnyn och SM i både hopp o dressyr (fast i hoppningen kanske nån annan måste rida henne då jag kanske är för gammal när hon är klar) Med unghästen är det att fortsätta inridningen, utbilda och ev. sälja. Kanske tävla lite först.
15. Vad har ni för träns? Vanligt ridträns.
17. När börjar ni sko hästen?Vi har alla oskodda eftersom vi anser att det är bäst för deras hovar att gå oskodda så länge de inte är ömfotade eller av nån annan anledning behöver skor.
18. När anser ni hästen ''inriden''? När den går att stanna, rida i skritt trav o gal i båda varv osv utan ledare.

Ehum, det gör den när den kommer i balans o man rider tillräckligt mjukt och tydligt. Behöver man visa hästen så är det lite volter där man mjuknar i innerhanden o ber om svag böjning (mest hindra hästen från att trilla in) mha inner skänkel och bjuder hästen en mjuk kontakt på yttertygeln. Gör man det rätt så brukar den sträcka sig framåt-nedåt mot yttertygeln.

Formen kommer när man har hittat balans o takt, alltså är det viktigare än formen i början. Och framåtbjudning är steg nr ett! Men visst ska man hela tiden sträva mot att hästen bär sig ngrlunda rätt men det kommer när de endra tre punkterna fungerar (bjudning, balans, takt)

Så gott som direkt ut rakt fram o skogen på ett ställe där hästen bjuder extra uppmuntras den falla över i galopp. På så vis blir galoppen aldrig ngn stor grej, den hänger med lite lite gran på varje ridpass. Men det tar klart ett tag innan hästen "hittar sig själv" med ryttare i galoppen så det är inte mkt galopp vi pratar om!

Beror helt på hur gammal hästen är och vad den är van vid sedan innan. Men tja, inte mkt mer ridning än 2-3 pass upptill 4 år. Hellre ngn vecka med fler o sedna ngn veckas vila om det är ngt spec man vill göra (?).

Skog! Klättring, längre travpass o lite galopp i backe.

Aldrig annat är tränsbett/silikon. Testar ngt som passar o skiftar om hästen verkar tyka illa om det. Två eller tredelat och gärna fasta ringar. Ev svänga runt ngra gånger med enbart en remontnosgrimma enbart om hästen är mkt känslig så det fattar.

7. När börjar ni hoppa?
Beror på. En vanlig hoppträning klarar de ju oftast inte (kondis/styrkemässigt) förrän 4. Men hoppa ngt skutt ser jag inte som ngra som heslt problem så fort hästen lärt sig gå fram o e ngrlunda styrbar samt riden i alla gångarter. Dvs 3-åringen fick på våren hoppa ett skutt under en kurs riden typ 20 ggr.

Aldrig. Enda hjälpen är en rem mellan ringarna i sadeln om hästen gör rediga bocksprång men oftast hinner man hindra dem från att utveckla de fullt ut så man behöver inte den.

Stöd på ytter, lite utåt ställd, fatta precis innan kortsidan, innerskänkel längre fram.

Träna - när hästen orkar. Men jag visar för instruktör så fort jag behöver hjälp alt bara vill få bekräftelse på att det går framåt och hur vi kommer vidare. Dvs bara en liten stund

Ngra minuter, den ska ju i princip bara fatta ryttaren är där och acceptera det sen e det klart för dagen. Nästa gång acceptera att ryttaren gör ngt, typ vänder/stannar tar inte heller många minuter.

Aldrig ridit travare man jag antar man stärker dem som "ridhästar" i skritt o trav och genom mkt fattningar (gärna ur förvänd sluta) samt som vanligt varierande arbete ute i skogen. Lite skänkelvikning i galopp fick jag göra när min blev lite markbunden och mkt mkt förvänd galopp samt förvänd sluta i galopp.

Just nu, ingen egen, ska köpa föl :)

Senaste som inte gjorde det var för känslig och bara blev galen när man började ta i henne (trots visad massor med samma (silikon) bett). Red ngra gånger med en remontgrimma (enbart) så hon fattade att jag bara ville svänga o stanna henne och ha lite kontakt med munnen. Sedna gick det bra med träns. Fick dock lite mer "återfall" och grejade väldigt mkt med bettet, bytte från lös engelsk till lös pullar o hon blev helt annorlunda! Tror stadgan i bettet gjorde mkt. Så fort hon slängde lite med huvudet o gapade men engelsk så åkte ju bettet omkring (klart det är tillsäckligt kort, ligger rakt i munnen o har fasta ringar) mer o då fortsatte hon - ond cirkel.

Träns? Spelar väl ingen roll? Eller nosgrimma? Engelsk eller pullar/remont beroende på vad som passar. Ingen får vara hårt åtdragan dock!!

När hästen är stadig och arbetar bra med ryggen provar jag att sitta lite mjukt. Utökas när hästen fortsätter arbeta bra.

När den behöver, endel behöver ju skos bara för att visas för hand vid ex premieringar, andra klarar sig bra så länge man har bra underlag o rida på (gräs). Beror på hur mkt deras hovar slits oxå.

Svårt, jag har inte riktigt bestämt mig på den punkten ännu! Skulle tippa på efter ex kvaliten. DVs hästen går i en bra arbetsform för dess ålder i alla gångarter, hoppar hyfsat väl under ryttare och är ridbar i alla lägen.

Polly_Mulle skrev:
När den är lättmanövererad. När den går att rida själv i paddocken i alla gångarter och ut i skogen själv. Start/stopp/svänga ska fungera hela tiden. När man inte är nervös när man har suttit upp utan litar på att hästen gör som man vill (om den inte blir rädd då).

Typ det kallar jag insutten, men som sagt, jag vet inte vart jag ska dra mina gränser förklarar hellre hur hästen är och vad den gjort :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV