Lite frågor om olika örter

sthu

Trådstartare
Jag hade tänkt plocka lite örter till hästen, men det var ltie svårare än jag räknat med.
För det första vet jag inte helt säkert hur de ser ut. Till exempel snärjmåra, finns massor med bilder på internet men jag hittar ingen bra på hur det ser ut när de blommar. Om någon har en sån bild är jag tacksam, det skulle hjälpa nåt oerhört! Jag tror jag vet vilken växt det är, men vill inte ta fel och få småsnärjmåra istället.. När, och vilka delar ska man ta?

För det andra är jag inte så haj på hur de ska torkas. I ugn på låg värme, hur lång tid ungefär? Eller ska man bara lägga/hänga dem torrt och svalt och vänta på självtorkning? Vilket är bäst? Har tänkt torka brännässla, snärjmåra, kamomill, tistel och någon mer.

Apropå tistlar, vilka delar ska man ta? Vi har gott om tistel här (inte mariatistel, utan "vanlig") och hästen älskar det. Tänkte ge i vinter med, men som sagt vad ska man torka? Blommor, frön, skjälkar, blad, rötter...? När?

Sv: Lite frågor om olika örter

Den har jag, men allt står inte där. Det är inga bilder på hur örterna ser ut..

Jag har googlat, och kollat på Den virituella floran, men det är inte till mycket hjälp i det här fallet heller.. Vad jag behöver är en tydlig bild på hur snärjmåran ser ut när den blommar.

Och givetvis svar på de andra frågorna med...

Det går inte att ta fel på snärjmåra om du tittar på frukten som är som ett pepparkorn i storlek. Kornen fastnar på hundar, katter och byxben. Denna vidriga växt snärjer allt i sin väg och kan bli flera meter! Småsnärjmåran kan inte snärja in mer än ngn meter och har pyttesmå frukter.. HH

Det finns ju flera olika sorters måror som har liknande blommor och också är klibbiga, mne med andra blomsterställningar. Jag är inte bra på sånt, det är därför jag behöver en bra bild på hela växten när den blommar.

Okej, vi släpper utseendet. Hur ska man torka örterna mest effektivt?
Och vilken/vilka delar av "vanlig" tistel? Bara fröna där med, eller kan man ta andra delar med? Hästen äter nästan hela tisteln färsk.

Jo men bara blomman säger inte så mycket.. Jag menade på hela växten när den blommar så jag får mer helhetsbild. Detaljbilder har jag hittat gott om.

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka