Lite frågor om mask.

C

cerrox

Jag undrar vad det finns för symptom som hästen kan uppvisa om dom har mask? Är det samma för blodmask & spolmask? Hur mycket mask brukar dom ha när dom får symptom på det? Kan det räcka med 100 EPG eller 1000 EPG? Hur (o)vanligt är det att hästar över 3 års åldern har spolmask?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Lite frågor om mask.

Raggig hårrem, bukig, gallor, avmagring...eller ingenting alls. En del hästar är ju mera motståndskraftiga än andra. Det kan synas på en del som har typ 200 EPG och andra inte. Spolmasken skapar hästen immunitet mot redan vid 6 mån ålder (tror jag det var), sällan har en 3 åring detta. Om jag inte mins helt fel, så räknas unghästar in i spolmaskavmaskningen tills ca 1 års ålder.

Ett Varmblod i ett stall jag stod i hade 1200 EPG..hon såg ut som hälsan själv. Min hade 350 EPG (9 år yngre än Varmblodet), hon såg liite skabbig ut i både päls och hull. Så det är olika.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Tack för svar!

Det är så att min arabkille som är 5 år påvisade ägg av spolmasken! Tycker att det är lite konstigt! Hur kan han ha det? Han går tillsammans med 8 andra hästar som är allt mellan 1-30 år & ingen av dom hade spolmask alls.

Om dom har några av dessa symptom som beror på att dom har mycket mask, hur lång tid (kanske svårt att säga) på ett ungefär tar det innan dom blir 'återställda' efter avmaskningen? Då dom får tillbaka sin glansiga päls, blir finare i hullet, gallorna går ner osv?

Förresten vad räknas som MYCKET mask? 1000 EPG?
 
Sv: Lite frågor om mask.

Hästar med nedatt immunförsvar kan också plocka på sig spolmask, äldre hästar och sjuka hästar t.ex. Spolmasksmitta är MKT svåra att bli av med, de kan sitta kvar i boxträt i många år, vara kvar på beten efter väldigt många år utan hästar, osv.

Normalt utveckar hästen eget motstånd mot spolmasken 6 månader efter första smittan. Har din häst flyttat nyligen? Kanske den inte varit utsatt för spolmask tidigare, eller varit lite krasslig?

Det går rätt snabbt att få ordning på hull osv efter avmaskning. Har du redan avmaskat? Det finns ivermectin-resistenta stammar av spolmasken, så välj ett pyrantel-medel och avmaska med.

Hur mycket som är MYCKET är rätt subjektivt, men visst, 1000 är ju mycket.
 
Sv: Lite frågor om mask.

lånar knapp lite... de i mitt stall var arga för att vi inte avmaskat alla på exakt samma dag... måste man det? dom går ihop två och två(6 hästar). sedan skulle alla stå inne en dag för att masken som kom ut inte skulle komma i hagen :confused: tycker detta låter lite konstigt... hur lång tid tar det innan masken kommer ut? hjälp mig reda ut detta snälla...
 
Sv: Lite frågor om mask.

Maska alla samtidigt gäller ju bara om dom ska gå tillsammans. Ang stå inne, det behövs inte, ska ändå hästarna släppas ut i samma hage den vistas i dagligen, så har det mindre betydelse. Hagen är ju redan smittad ändå. Ska däremot hästarna släppas på RENT bete/byta hage bör man hålla kvar dom i samma hage ca 3 dagar. Nog för att maskarna dör kort tid efter du gett medel, men finns alltid en viss procent levande ägg i träcken efter avmaskning de närmaste dagarna.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Ok. Njae, det är ett år sedan nu som han flyttade hit, så det är inte nyss direkt, avmaskade förra året med equimax eftersom det påvisade väldigt mycket mask men då gjordes samlingsprov på alla hästarna. I år gjordes individuella & 4 av 8 vart maskfria, dom andra 4 hade mellan 100-1000 EPG av blodmasken & så min då som även hade av spolmasken. Vi har inte avmaskat i år, men vi ska avmaska med fyrantel nu innan betessläpp & sedan om 5-6 veckor igen, sedan tar vi nytt träckprov i september någon gång. Han hade erlichia förra sommaren pållen min, det är ju klart att det sänker väl immunförsvaret!? Sedan har han haft lite ledinflammation nu i höst/vinter, men det sänker väl inte immunförsvaret, annars har han varit frisk. Sedan vet jag inte riktigt hur dom har haft det med mask osv där han bodde innan, inte heller hur dom har avmaskat.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Veterinären sa det. Vet inte varför om det nu inte stämmer!!?
 
Sv: Lite frågor om mask.

Tittade nu på informations sida om fyrantel & där rekommendera dom ju faktiskt att man ska avmaska med en intervall på 4 veckor, undrar varför veterinären sa 5-6, ska ifrågasätta detta?!!

Sedan en sak till som jag funderade över, det påvisade ju inga bandmaskar, men man ska väl ändå ge dubbel dos av fyrantel? Veterinären sa ju nog att det räcker med en. Men om jag inte minns fel så är det svårt att upptäcka bandmask genom ett träckprov & man bör även avmaska mot det, eller?
 
Sv: Lite frågor om mask.

Det är MÅNGA veterinärer som ger de mest mystiska råd! Var 4e vecka ska ni använda pyrantelmedel för att hålla smittan borta. Det är bra för din hästs spolmask. Erlichian är säkert orsaken till varför han inte orkar stöta bort den själv.

Ni ska hålla intervallet på de hästar som visade positivt på träckprovet, det räcker alltså inte med nu och sen om en månad, utan hela sommaren. Nytt träckprov är säkert vettigt, men lika gärna avmaskar ni hela säsongen, och tar nytt prov nästa vår istället.

Om ni tog prov på många hästar och ingen uppvisade bandmask så behöver ni inte avmaska mot den så länge ingen verkar ha problem som kan härröras till bandmask. Din som varit dålig kan det ju vara läge att köra dubbelt på första avmaskningen. Det skadar absolut inte, men kan hjälpa honom att komma igång bättre om han har en liten mängd bandmask också.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Ok. Då kör vi fyrantel vart 4:e vecka, men hur länge, tills vi byter till vinterhagen igen? Vi ska avmaska nu första gången den 16:e maj innan hagbyte till sommar. Blir det då sen 13:e juni, 11: juli, 8: augusti, 5:e september, ev. 3:e oktober sedan så är det väl byte till vinterhagen. Men blir det inte väl lite mycket? Men jag kommer aldrig att få dom andra i stallet att gå med på detta, då dom går 100 på vad veterinären har sagt! Om nu inte dom andra går med på att avmaska vart 4:e vecka, gör det skillnad om jag gör det eller spelar det ingen roll då?

Vi kommer att ta träckprov till hösten, men även nästa vår.

Nej, ingen av dom 8 hästarna påvisade ägg av bandmask. Vad finns det för speciella problem av bandmask?

Jag funderade på att ta dubbel dos första gången då han kanske är lite mer motaglig för mask i år, för han hade ju mest mask i stallet + den enda som hade spolmask, så det är ju inte omöjligt att han kanske ha lite bandmask också. För att det brukar väl vara svårt att se små mängder att det på träckprovet?
 
Sv: Lite frågor om mask.

Fråga en till veterinär så du har en "second opinion". Visa också bipacksedeln på medlet där det står 4 veckor...

Upplys dem om att efter 4 veckor så har de lika mycket ägg som sprids igen och om det är det de vill ha. De som har noll behöver ju inte avmaskas, men från 100 och uppåt är det avmaskning som behövs för att hålla borta smittan. Träckprov till hösten behövs inte, gör ett prov i vår igen så får ni kvitto på hur avmaskningsrutinen fungerade, hur mycket de ätit i sig under sommaren.

Att hålla borta smittan är viktigt mest för din häst som tydligt inte orkar göra sig av med smittan själv.

Räkneexempel igen. 100 EPG är inte mycket, men det är ändå 100 ägg per gram träck. Säg att en bajshög väger 1 kg (den väger nog mer...) så är det 100.000 ägg per bajshög. Lågt räknat 10 bajshögar/dygn ger alltså 1.000.000 ägg per dygn. Och det var för den som hade 100. För den som har 1000 EPG är det alltså 10.000.000 ägg per dygn. 300 miljoner ägg på en månad rätt ut i gräset. Och det var EN häst.

Bandmasken ger oftast inga problem. Dåligt hull, eventuellt kolikanfall (ej dokumenterat i Sverige att det finns samband dock) kan vara tecken.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Ja, ska göra detta höra med en annan veterinär. Den veterinären som vi pratat med sa att hästar över 200 EPG ska avmaskas.

Vi 'måste' ta träckprov till hösten igen, vi har gått med i något projekt som SVA ha eller vad det nu va, inte jag som har hand om det & det är deras veterinär som ger avmaskningsförslag också osv & då vart det fyrantel nu innan betet, sedan om 5-6 veckor igen & så träckprov i september igen för att se om det behövs en avmaskning då också. Eftersom igen av oss är speciellt insatt i detta så har vi ju litat på dom.

Hmm. .. bra räkneexempel egentligen, usch så mycket mask det blir. Vi får nog ta & gå igenom detta med avmaskningen igen. Sedan är det kanske extra noga då vi ska släppa på nytt bete i år, där inga hästar har gått dom senaste 10 åren, alltså ganska så parasitfritt & det vill man ju hålla så.

Men då ska man alltså avmaska med fyrantel vart 4:e vecka ända tills vi byter till vinterhagen, om jag nu fattat det rätt? Om dom andra inte gör det spelar det då roll om jag gör det?


Tack för svar!
 
Sv: Lite frågor om mask.

Om ni är uttagna till någon sorts forskningprojekt lär ni göra som han säger, annars förstör ni ju det.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Om ni är uttagna till någon sorts forskningprojekt lär ni göra som han säger, annars förstör ni ju det.
Nej det är inget forskningsprojekt. Men det går ut på att vi ska vara minst 8 hästar, så får vi rabatt osv på träckproven, då ska man göra ett på våren & ett på hösten, sedan får vi rekommendationer av en veterinär om hur vi ska avmaska osv. För att det ska vara till forskning har jag inte hört någonting om alls, utan detta är väl mest som ett erbjudande dom har när vi har så många hästar, projekt kanske va lite fel ordval, då detta ska vara en fördel för oss, mängdrabatt & så gratis rådgivning, eftersom ingen i stallet är direkt insatt i detta så tyckte vi att det lät bra.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Slänger in två frågor till. Dom har ju satt blodmasken på odling för att se om det finns stora av dom. Varför gör dom det, kommer avmaskningen att skilja sej åt om dom har det? Samt hur länge tar en sådan odling?
 
Sv: Lite frågor om mask.

Okey, jag är helt ny inom detta område så jag har också en HEL del frågor, hur mycket kostar det att skicka in avföring för att få analys..? Sen avmaskar man utefter den analysen, eller..?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp