Lite frågor om mask.

Sv: Lite frågor om mask.

OK... så vem fick ni rådgivningen av?

Finns stora blodmasken så ska ni absolut avmaska med medlets intervall, helst också se till att plöja och så om den hage som stora blodmasken kan finnas i. Det är hästens farligaste parasit, dock relativt ovanlig.
 
Sv: Lite frågor om mask.

OK... så vem fick ni rådgivningen av?
En veterinär som jobbar för SVA, vet inte exakt vem.

Finns stora blodmasken så ska ni absolut avmaska med medlets intervall, helst också se till att plöja och så om den hage som stora blodmasken kan finnas i. Det är hästens farligaste parasit, dock relativt ovanlig.
Ok, vet du hur länge dom har den på odling? När borde man få svar på det? SVAs kanske ändrar sin rådgivning OM det finns stora blodmasken!? Känner att jag kan för lite om det här, det är ju därför vi har tagit emot deras hjälp, men den verkar lite konstig.

Vi kommer ju att släppa hästarna på ett helt(?) parasitfritt bete nu i sommar, det har ju iallafall inte gått hästar där på över 10 år, men sedan ska dom ju tillbaka till vinterhagen igen varav halva kommer att vara ny, men har redan satt upp plöjning av den gamla hagen på 'önskelistan' hos stallägaren. Hoppas på det, det har nämligen gått hästar där i flera vintrar nu, inte konstigt att det finns mycket mask!
 
Sv: Lite frågor om mask.

Parasitologen på SVA själv säger ju (om det är på Aftonbladets sida?) att just beten där det inte gått hästar på flera år är något man ska passa på att bevara, dvs avmaska med medlets intervall hela betessäsongen.

Vet veterinären som rådde att ni ska byta till ren hage?
 
Sv: Lite frågor om mask.

Vet veterinären som rådde att ni ska byta till ren hage?
Ja, det tror jag iallafall, det är inte jag som har pratat med dom, men jag ska kolla upp det. För det är ju extra viktigt att hästarna är 'maskfria' om vi ska släppa dom på detta rena betet.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Läste idag i en annons för Fyrantel att dom rekommenderar 5 veckors intervall! Något nytt eller??
 
Sv: Lite frågor om mask.

Ja du. Såna allmänna råd överlag är helknasigt att ge. I många Banminth reklamer har jag sett 6 veckor. Men allt hänger ju på hur kraftigt smittade hästarna är och hur hagarna är.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Jo det är så sant! Usch man blir så velig om vilka råd man ska följa. Dom som har gett oss dessa råd om enkeldos Fyrantel nu innan betet & sedan en dos till om 5-6 veckor för att sedan ta nytt prov i september för att se om det behövs avmaskas då är laboratorieveterinär & forskare på parasitologi avdelningen på SVA. Borde inte dom ha koll på hur vi ska avmaska!? Dom har ju ändå våran 'journal' om hur vi har avmaskat innan, hur hagarna sköts mm. Men jag är verkligen osäker!! Ska man lita på dom eller inte?? Dom kanske har kommit fram till detta i deras forskning eller nått?? Suck vad svårt.

:confused:
 
Sv: Lite frågor om mask.

Man vill ju att "folk" avmaskar så lite som möjligt. Men i ert fall tycker jag det är skumma råd då man får tänka i ett längre perspektiv. Avmaskar ni lite nu kommer ni troligtvis få avmaska varje år. Avmaskar ni rejält nu och kanske ett år till så kommer hästarna ha gått ner rejält i smitta och ni kan hoppa över avmaskning helt i en lång tid framöver (tills det kommer nya hästar...).
 
Sv: Lite frågor om mask.

Jag liggger också inne med massa funderingar kring årets avmaskningar och betessläpp. Har provat min häst som hade 350 EPG nu i maj. Hon går i en vinterhage med gott om gräs som hon har petat i sig nu under våren - dvs träcket från i höstas och vintras med övervintrande ägg han hon redan fått i sig. Men snart ska jag släppa henne på helt parasitfritt bete tillsammans med en kompis häst, och då gäller det ju att avmaska bägge ordentligt innan - och sen fortsätta under hela säsongen(?)eller?
Funderar på att även mocka ur hagen regelbundet en gång i veckan för att kunna använda samma bete även nästa år, och även att jag kan låta dem beta återväxten senare i sommar utan att oroa mig för mask.
Men jag har ett stort huvudbry - jag har en sommarhage som jag misstänker är rejält nedsmittad från förra året då det gick hästar här med väldigt mycket blodmask(jag tog träckrpov på dem, de var inte alls avmaskade en gång) Så jag undrar om jag borde låta det betet vila helt och hållet i år, eller om det räcker med att slå allt gräs och ta en höskörd - och sen låta hästen beta återväxten? Försvinner maskarna om man tar en skörd?

Sen vet jag inte hur jag ska göra med vinterhagen som det växer massa gräs i. När hästen försvinner iväg på bete tror jag att jag ska låta det växa, och sen även slå allt gräs och ta en skörd där. Men det kommer ju bli samma sak även nästa år - att hästen går och äter det första gräset i vinterhagen som är infekterat av höstens och vinterns träck, eller? Ska man byta från vinterhagen direkt som det börjar komma upp gröna strån?

Jag vet en tjej som är väldigt noga med att alltid byta från vinterhage till sommarhage direkt som snön är borta och det börjar växa gräs. Då ställer hon hästarna i en "vår/sommarhage" som hon alltid mockar en gång i veckan. Och senare byter hon till annan sommarhage som också mockas regelbundet.

..Suck, mycket skit blire... Vad tycker ni att jag ska göra`?
 
Sv: Lite frågor om mask.

Har du möjlighet att låta hagen vila - GÖR DET! Ta skörd går ju bra, jag skulle dock låta hagen vila helt från hästar om jag hade den möjligheten.

Avmaskning hela säsongen på parasitfritt bete. Då behöver du inte mocka hagen eftersom det inte kommer ut några ägg.

Har du avmaskat på hösten så kommer det ju inte ut en massa ägg på hösten/vintern, och då behöver du inte bekymra dig över smittan på våren. Träckprov kanske lite tidigare på våren för att kolla om du behöver avmaska tidigare än till betessläppet, men 350 är inte hiskeligt mycket heller.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Tack för tipsen!

Jag har också en annan sak jag funderar över.. Min kompis häst ska ju få gå tillsammans med min häst under hela sommaren i de parasitfria hagarna. Men hon har avmaskat sin häst redan för ett par veckor sen, medan hästen fortfarande gick i den hårdbetade vinterhagen och äter infekterat gräs. När hon ska flyttas över på det parasitfria betet hos mig undrar jag om denna hästen då kan skita ut ägg trots att hon är avmaskad - pga det att hon antagligen fått i sig färska larver i sin vinterhage.? Ska jag göra en ny avmaskning på henne ett par dagar innan betessläppet för att vara säker på at hon är fri, eller går det bra att avmaska enligt intervallet som vanligt, dvs vänta tills ERP-tiden gått ut, och sen göra ny avmaskning?

Förstår jag rätt om det är så att hästen, under tiden som avmaskningsmedlet verkar i kroppen(t.ex ivomec, 8 veckor), ERP-tiden, inte skiter ut några ägg? För jag antar att det är så avmaskningsmedlet fungerar, att det skickar ut de vuxna maskarna och larverna ur kroppen de första dagarna, och sen tar det ett vissst antal veckor igen innan nya larver och maskar vuxit till sig och börjar producera massa ägg. Fattar jag rätt?
Det är mest pga att jag är osäker på detta som jag känner att det skulle vara bra att mocka hagen.

Varför är det så viktigt att avmaska alla hästar samtidigt egentligen? Sålänge man ser till att hålla intervallet för respektive avmaskningsmedel hela säsongen och hålla reda på alla datum för alla hästars behandling så borde det ju funka ändå? Klart att det är lättare att hålla koll på ett och samma datum, än flera olika för alla olika hästar, men det är väl egentligen bara en fråga om vad som är mest praktiskt för hästägarna?
 
Sv: Lite frågor om mask.

Vilka bra tankar och funderingar du har!

Du har helt rätt, avmaskningen tar död på en viss mängd vuxna och larver, och efter det tar det ju medlets ERP innan det finns vuxna äggläggande maskar igen.

Det hästen tuggar i sig idag tar minst 12 veckor innan de är vuxna äggläggande maskar, dock oftast mycket längre eftersom det är en del vandring i kroppen, och i det läget når man dem inte med maskmedel. Sen fastnar ju en del i viloläge i flera år.

Mocka hagen är mest för att få bort den gamla smittan. Är din avmaskad släpper den inte ut mer smitta där i alla fall.

Att man håller avmaskningen ihop är också för att inte släppa ut maskmedel i markerna oftare än nödvändigt.

Är det inte så långt tid som skiljer avmaskningarna åt kan ni ju förskjuta den ena lite längre så ni hamnar i fas.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Jag hänger på med ett par frågor
Jag maskade Novan för några dagar sedan med Cydectin eftersom vi planerar att släppa ut dom i beteshagarna i stallet snarast. Tyvärr vet jag inte var hon ska gå på bete än (stallets bete räcker inte)utan har några ollika alternativ. Jag har nnu fått veta att ett av alternativen ska maska med Ivermectin i år och det ställde ju till ite problem. Kan det verkligen göra något om min är maskad med annat medel. Hon är ju maskad långt innan betet och kommer ju inte att maskas något alls på betet med tanke på att det är 90 dagars stopp på utsöndringen av ägg.
Nästa fråga är hur stor är egentligen lilla blodmasken? Jag grävde runt lite i träckhögarna (vadå nyfiken :angel: ) och hittade 2 maskar som var ca 3-3,5 cm långa. Dessa två var de enda maskar jag hittade (letade inte jätte noggrannt) men frågan är hur stor är lilla blodmasken, stora blodmasken ska hon inte ha enligt träckprovet men den måste ju vara jättestor om den lilla är 3,5 cm.
Jag kan väl ta en tredje fråga på samma gång. Jag har sökt på nätet efter styngfluga för att jag är intresserad av hur insekten ser ut. Tyvärr hittar jag inget är det någon som vet var man kan hitta en bild på det eller vad det latinska namnet är så man kan söka efter den.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Här har du bilder och info på styngflugan:
Styngfluga

Ang. avmaskningen så är ju din "klar" för nästan hela sommaren. Ivermectin och Cydectin tillhör båda makrocykliska laktoner, alltså samma grupp ur resistenssynpunkt, så det är lugnt.

Just nu hinner jag inte kolla källa, men jag har för mig att lilla blodmasken kan vara 1-3,5 cm långa typ :crazy: :angel: :)
 
Sv: Lite frågor om mask.

Tack för svaret:bow:
Jag blev lite orolig för att hon kanske ändå hade stora blodmasken trots att de inte hittade något vid odlingen :crazy:. Jag ska då alltid oroa mig för något :p.
 
Sv: Lite frågor om mask.

Har läst på lite olika faktablad att styngflugan inte är ett stort problem för hästarna och att man kan strunta i att maska mot den på hösten. Räcker det med att maska om man SER äggen på hästen, eller bör man avmaska mot dem ändå?
Har använt Banminth i år och då får jag isåfall ta ett annat medel eftersom banminth inte tar mot styngflugelarver om jag minns rätt?

Hur många dagar efter maskning är det som hästen skiter ut maskmedel och maskar, någon som vet? Jag släppte min häst på betet efter exakt 4 dagar, hoppas det var tillräckligt länge.

Jag kommer ihåg en tjej som aldrig lät sina hästar nosa i träckhögar efter andra hästar på ridturerna eftersom hon "hade hört att hästen kan smittas av maskägg om den gör det". Någon som vet? Man blir ju lätt paranoid :P
 
Sv: Lite frågor om mask.

Nja, jag tror det är lite svårt för hästen att ANDAS in äggen...

4 dar räcker gott.

Avmaska bara om du ser styngflugeägg, annars behövs det inte. Ett ivermectinemdel väljer du då nära frosten, ca oktober, så flugan gett sig för året.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp