Lite frågor om galopp!!

8

89madde89

Frågor:

1. Vad är den lägsta och högsta ålderna på en häst som får tävla?

2. Vart kan man se vart det är tävlingar?

3. Måste man ha gått någon speciell kurs eller skola för att få tävla?

4. Måste det vara en speciell ras på hästen eller får man tävla med vilken häst man vill (om den är i toppskick)

Tack till er som kan svara!! :idea:

Sv: Lite frågor om galopp!!

Frågor:

1. Vad är den lägsta och högsta ålderna på en häst som får tävla?

2. Vart kan man se vart det är tävlingar?

3. Måste man ha gått någon speciell kurs eller skola för att få tävla?

4. Måste det vara en speciell ras på hästen eller får man tävla med vilken häst man vill (om den är i toppskick)

L
1
De första startar på våren som tvååringar. Det finns ingen maxgräns men de flest är runt 3-6år skulle ja tippa, finns de över 10år men det är inte lika vanligt...

2
På galoppsport.se kan man klicka in på kalendarium och få reda på plats och tid. Det finns 3stora banor i sverige, Täby, Jägersro och Göteborg galopp samt blommeröd och strömsholm med endast en tävlingsdag per år.

3
För att bli jockey måste du varit lärling 4år hos en proffstränare, som amatörryttare ska du ha klarat av en kurs som hålls några gånger om året vid huvudbanorna. Det är en lång väg och mkt slit men man kan ju alltid testa ponnygalopp innan om man tycker det verkar kul.

4
I Sverige (och det allra flesta länderna jag känner till) Tävlar vi endast med renrasiga Engelska fullblod som ska vara regristerade, och Arabiska fullblod tävlar i en klass för sig. Men som sagt har man en ponny eller ett snabbt halvblod kan man antingen testa ridhäst eller ponnygalopp.

vart kan jag hitta, dem tävlingarna om ponnygalopp?

Joe, vad är det för skillnad på tävlingarna mellan engelska fullblod och araber? Är fullbloden snabbare t ex?

sök på de olika ponnygaloppklubbarnas hemsidor, vet inte var du bor men finns klubbar i malmö, göteborg och stockholm/täby.
Gå in på t.ex. www.jagersro.m.se/galopp eller www.tabygalopp.se och kolla på deras länkar.

Joe, vad är det för skillnad på tävlingarna mellan engelska fullblod och araber? Är fullbloden snabbare t ex?

Svarar när jag ändå är här.. :angel: De engelska är snabbare ja, så det hade inte varit på jämna villkor om de skulle sprungit mot varandra.

Tack för svar, Malan!

Nästa fråga: hur stor prestige-skillnad är det eg mellan fullblodslopp och arablopp?

Det beror nog väldigt mycket på vem du frågar :devil:

Säger Camilla diplomatiskt........

Ok, säg så här: skulle en proff jockey rida ett arablopp eller är det bara för amatörer?

Egentligen borde ju inte arablopp ha så låg status; araberna tävlade ju långt innan fullblodet ens existerade! :-)

Berberhästar däremot... Koolt & exklusivt! Ni får hojta till, ni som vill till Niger och prova på! Inte mycket pengar att hämta dock...

Det finns både amatör- och proffslopp för araber så det är samma som för engelska fullbloden. Men proffsen föredrar de engelska för de tjänar avsevärt mycket mer pengar. För även om araberna var först så är dom engelska "new improved" som dom alltid säger i amerikanska reklamfilmer:) .

Det vore jättekul att komma till Niger och titta på berber. Så passa dig - en vacker dag står jag där! :banana: :banana:

[QUOTE/Det vore jättekul att komma till Niger och titta på berber. Så passa dig - en vacker dag står jag där! :banana: :banana:[/QUOTE]

Det vore jätteroligt! Håll utkik på bloggen för snart kommer det upp en massa info om huset jag och en kompis flyttar in i till hösten. Har tänkt att hästarna ska flytta med, så det blir roligt!
Arwen & jag var och provtittade på trädgården innan jag åkte iväg. Hon var lite konfunderad (och orolig för att jag hade tänkt att lämna henne där!) men den fick klart godkänt!

Kram!

1
De första startar på våren som tvååringar. Det finns ingen maxgräns men de flest är runt 3-6år skulle ja tippa, finns de över 10år men det är inte lika vanligt...
Fast det gäller ju bara flat galoppen. Hoppgaloppen behöver de vara 4 år för att starta. De får dock gå "point-to-points" som 3-åringar.

Fast det gäller ju bara flat galoppen. Hoppgaloppen behöver de vara 4 år för att starta. De får dock gå "point-to-points" som 3-åringar.

Om det är häcklöp du menar går de ut som treåringar på hösten

Jag trodde att de var tvugna att vara 4 år för både hurdles och national hunt.
Jag kan inte de svenska begreppen så bra, men hurdles är nog häck. Vet inte vad vi kallar de större hindren.

I Sverige har vi häcklöp och steeplechase, de första häcklöpen för treåringar är under hösten, steeplechase är för 4åriga och äldre (vet inte exakt hur det är men tror att det är lite längre in på säsongen som 4åriga kan starta över steeplarna.

Ponnygalopptävlingarna (och ibland även ridhästtävlingar) på Täby annonseras på Mälardalens ponnygaloppklubbs hemsida: http://www.malardalensponnygaloppklubb.com/

Täby har också en ponnygaloppklubb:
http://www.tabygaloppsponnyklubb.se/

På klubbanläggningen i Angarn/Vallentuna (norr om Stockholm) bedrivs också en galoppridskola, där kan man lära sig allt om galopp.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 847
Senast: maddie202
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 040
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar