Lite frågor om fenylbutazon (butta)

C

cerrox

Undrar om det är någon som vet hur snabbt fenylbutazon (butta) verkar efter att man har gett det? Sedan undrar jag hur länge det verkar?....antar att det är iallafall 12 timmar då man (väl?) oftast ger det 2 gånger per dygn?! Hur (o)vanligt är det att hästarna blir lösa i magen av detta? Finns det något man kan göra så att dom inte blir det? Finns det några andra biverkningar hästarna kan få av butta?

Sv: Lite frågor om fenylbutazon (butta)

Precis som hos människor, så är olika hästar olika känsliga, både för den smärtstillande effekten, samt för de magtarmstörningar man kan få som bieffekt av NSAID (non steroid anti inflammatory drugs, gruppen butta hör till).

Ingen av mina nuvarande har reagerat från magen av butta, men en av ponnyerna jag hade förr blev tvärdålig. Det man kan göra är att ge magtarmbalans förbyggande under själva medicinkuren.

Ang hur länge butta verkar, så effekten avtar ju gradvis, och även där är de individuellt. 'Min' klinik vill helst inte att en häst som ska hältundersökas har fått butta inom de 5 senaste dagarna innan, just för att buttan inte ska maskera smärta och på det viset försvåra att få en diagnos. Exakt hur länge det finns spår kvar av butta i hästen efter avslutad behandling vet ingen (MLR-värde saknas), men tävlingskarensen ger ju en fingervisning om vilken period som ska gå för man ska vara säker.

Det ordineras inte så sällan butta 1 gång per dygn med, med fullgott resultat. Så, knepigt att säga. Du kan läsa om halveringstider osv på www.fass.se och så väljer du Fass för djur.

Men jag antar att du frågar för att veta hur lång tid det ska ta innan du ser ev effekt efter att hästen fått butta? Där är det soms agt dock högst individuellt och dels beroende på vad man ger buttan för, dvs vad man vill åstadkomma. Mina har ju käkat butta i många omgångar, och beroende på vad det varit för så ibland har man sett smärtlndring tämligen snabbt, i andra fall har det inte gett minsta resultat smärtlindringsmässigt alls.

Tackar tackar för mycket snabbt & bra svar... :bow:

Förstår att det kan vara lite olika på häst till häst, men tänkte om man kunde säga lite på ett ungefär iallafall...

Ang. magtarmstörningar...om hästen är 'små lös' i magen under medicineringen, inga fasta klumpar, men inte 'koskit form' bör man då göra någonting åt det eller är det ok sålänge det håller sej så? Är det någon mening att börja med magtarmbalans mitt i butta kuren när dom redan är lite 'små lösa'?

Anledningen till att jag frågar detta om butta är att hästen i fråga har fått fång, blev (bla) ordinerad butta, första dagarna rörde sej inte hästen utanför boxen. När symptomen (puls & värme i hovarna) hade avtagits togs hästen ut en kort vända i gången för att se hur den rörde sej, hade dock fortfarande mycket ont när den gick. Funderade då eftersom det vart 12 timmar sedan hästen fick butta sist då att verkan kanske hade avtagit? Men efter en ny dos av butta syntes ingen bättre smärtlindring efter 1 timme iallafall... Men fungerar inte butta så fungerar väl ingen annan smärtlindring? Visst det har ju 'tagit bort' puls & värme, men just detta med smärtlindringen så verkar det ju inte fungerar...

Vilken sida är det nu man kan se tävlingskarensen på?

Hör med veterinären ang magen, vissa vet vill sätta ut buttat såfort de reagerar. Finadyne anses generellt snällare mot magen, sant eller ej vet jag inte, men ponnyn jag hade som inte tålde butta klarade finadyne.

Iom att du har fång så HAR du en magtarmstörning och jag är lite förvånad att vet inte rek magtarmbalans direkt? JAG (två fånghästar i himlen..) skulle utan tvekan ge magtarmbalans from nu och minst 3 v framåt, butta eller ej.

Butta fungerar ju både antiinflammatoriskt och smärtstillande, och det tycks som om det hjälpt antiinfl men inte så smärtstillande för din häst. Men du har ju ändå verkan av det antiinfl. Karens är btw 14 dygn,. karenstider syns på STC:s eller SvRF.s sida. (inte länken i huvudet).

Metacam är ett annat alternativ för antiinfl och smärtstillande, olika vet tycks föredra lite olika vid fång. Men kontakta behandlande veterinär, h*n är bäst lämpad att ta ev beslut om att ändra medicineringen eller sätta ut den t ex. Men det är just sådant här beh veterinärer behöver informeras om. Så slå en pling imorgon bitti om du inte kan få tag på idag.

Och som sagt JAG skulle ge magtarmbalans utan tvekan, skulle jag gjort direkt fång blev konstaterat, men hellre sent än inte alls.

Håller tummarna för din pålle!

Vet sa inte ett pip om magtarmbalans eller liknanden ingen annan jag pratat med heller, men jag ska ju ringa vet imon om hur det går osv & då kommer jag ju ta upp detta med vet....men man litar ju på vet när man själv eller folk i ens närhet inte har någon erfarenhet av fång... Har du någon magtarmbalans att rekommendera? Ska även prata med vet ang. medicineringen också..pratade med en som jobbar på apoteket som påstod att butta är det absolut starkaste man kan ge, fungerar inte det som smärtalindring så fungerar nog inget annat heller....vet inte om det är sant?!

Tack för ditt svar!....

På kliniker säljs Probimin, fungerar suveränt då jag har en känslig häst. Då jag givit butta tar jag alltid Probimin också för att hjälpa hästen. Samma sak vid foderbyten, alltså bete, installning eller annat foderbyte.

Ok...tyvärr bor man ju 12 mil från kliniken, så vore ju inte fel om det hade funnits något bra att ge närmare...attans att inte veterinären sa något om magtarmbalans då kunde vi kanske köpt (om dom nu säljer det där) det redan när vi var där...

Just det här med hur starkt eller inte starkt butta är tycker jag är himla intressant! Jag har försökt få svar på det flera ggr, men man får olika svar av olika veterinärer. Från att det är rejält starkt, till att det är 'som en alvedon ungefär' och även att 'det är individuellt från häst till häst, precis som olika människor får olika mkt smärtlindring av t ex en alvedon'.

Det finns annan smärtlindring att ge, och att ge intravenöst ger bättre effekt än oralt osv. Men för att administreras via djurägaren är det ju i princip 'bara' NSAID-gruppen som finns.

Jag gillar ProEquo absolut allra bäst vad gäller magtarmbalans (provade mig ju igenom en hel del dels med fånghästarna, dels med unghästen med autoimmun sjukdom som magen pajade ur på). Det är dock inte alltid så lätt att få tag i. Kolla efter ÅF här: http://www.proequo.se/sellers.htm

Anars så är det mesta 'annat' jämnbördigt. Jag brukara nvända Protects Bakteriebaland (finns på ko/grishyllan på Odal) eftersom det både är billigare än t ex Kraffts, men ffa är smak och luktlöst pulver. KrafftsMagTarm är lika bra, MEN ingen av mina har nånsin ätit det frivilligt, det både luktar och smakar vidrigt. Dessutom är det dyrt.

Men, i första hand PE om du kan få tag i det, annars anser jag de andra vara ganska likvärdiga, men väljer då bakteriebalans pga priset och att det är lätt att lura i hästarna. (Det finns numera ingen dosering för häst på hinken, EU satte P för det, det är dock exakt samma sak i det som när det var 'godkänt' för häst med, jag har kollat upp det)

Eftersom jag själv inte har erfarenhet av butta (eller fång) så vet man ju inte riktigt hur det fungerar...men det är nog väldigt individuellt...det är möjligt att metacam eller finadyne kanske fungerar om inte butta nu gör det..

Hästen i fråga fick smärtlindring (tror jag det va) intravenöst på kliniken, men när den kom hem så fick vi ju med butta hem...

Verkar inte finnas någon direkt ÅF i närheten, men ska kolla in vad dom har på GG imon....har ju 0 erfarenhet av magtarmbalans också, men vet att jag sett att Krafft har något iallafall, sedan har jag sett även att dom säljer produkter från Protect också... Ska även rådfråga vet, om dom nu har något att komma med....lite less på att dom inte nämnde något alls om det, har man själv ingen erfarenhet så är det inte så lätt..(tack för att buke finns där det finns hästmänniskor med erfarenhet)

Förresten hur får man i en häst magtarmbalans om den inte får äta någon form av kraftfoder alls?!... Buttan slinker ner med hjälp av en spruta oralt...

Min reagerade inte nämnvärt på buttan. Liiite lös i magen blev hon iofs, men inte farligt.

Det jag reagerade mest på var att hon blev så törstig!! Drack massor och kissade mycket. Hon t.o.m drack ur vattenpölar när vi var ute på promenad!!:eek: ;)

Förresten hur får man i en häst magtarmbalans om den inte får äta någon form av kraftfoder alls?!... Buttan slinker ner med hjälp av en spruta oralt...

Samma sak med magtarmbalans. ProEquon är flytande, som filmjölk. Många dricker det frivilligt, andra får ges i spruta i munnen. Pulvervarianter får man slamma upp (i vatten, fil eller proviva t ex, ta det hästen gillar bäst) och ge i spruta i munnen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka