Sv: Lite frågor om fenylbutazon (butta)
Precis som hos människor, så är olika hästar olika känsliga, både för den smärtstillande effekten, samt för de magtarmstörningar man kan få som bieffekt av NSAID (non steroid anti inflammatory drugs, gruppen butta hör till).
Ingen av mina nuvarande har reagerat från magen av butta, men en av ponnyerna jag hade förr blev tvärdålig. Det man kan göra är att ge magtarmbalans förbyggande under själva medicinkuren.
Ang hur länge butta verkar, så effekten avtar ju gradvis, och även där är de individuellt. 'Min' klinik vill helst inte att en häst som ska hältundersökas har fått butta inom de 5 senaste dagarna innan, just för att buttan inte ska maskera smärta och på det viset försvåra att få en diagnos. Exakt hur länge det finns spår kvar av butta i hästen efter avslutad behandling vet ingen (MLR-värde saknas), men tävlingskarensen ger ju en fingervisning om vilken period som ska gå för man ska vara säker.
Det ordineras inte så sällan butta 1 gång per dygn med, med fullgott resultat. Så, knepigt att säga. Du kan läsa om halveringstider osv på
www.fass.se och så väljer du Fass för djur.
Men jag antar att du frågar för att veta hur lång tid det ska ta innan du ser ev effekt efter att hästen fått butta? Där är det soms agt dock högst individuellt och dels beroende på vad man ger buttan för, dvs vad man vill åstadkomma. Mina har ju käkat butta i många omgångar, och beroende på vad det varit för så ibland har man sett smärtlndring tämligen snabbt, i andra fall har det inte gett minsta resultat smärtlindringsmässigt alls.