Lite frågor om de Sju Lekarna..

Tigertofflan

Trådstartare
Jag kör lite NH med min häst. Vi har kommit så pass långt att han går bakom mig, går i mitt tempo, följer med om jag springer, backar när jag backar, osv.
Har nu suttit och läst igenom de Sju Lekarna, och i ett stycke står det så här:

4. Yo-Yo game - jojo-leken
[klipp]
Sänd rörelse ner i repet genom att svänga lite på det för att be hästen att backa bort från dig. Börja mjukt med lite rörelse i repet. Om hästen inte svarar får du skaka mer på repet tills du får en respons. Vid minsta rörelse bakåt slutar du omedelbart att skaka repet. Hästen får sin eftergift som visar att den har gjort rätt.

Men hur ska man ha repet för att det ska fungera? Jag menar, om jag gör en "svingande" rörelse med repet i sidled så slutar det ju inte när jag slutar. Det svingar mindre och mindre, tills rörelsen tillslut ebbar ut - men det blir ju absolut inte någon direkt eftergift!? Ska man ha repet så pass långt att det når i marken, och på så sätt slutar svinga snabbare? Men då kan man inte ge mjuka signaler från början..
Så hur gör man egentligen?

En annan fråga.
Om jag går runt min häst, så snurrar han med mig. Han har alltid huvudet mot mig. Om jag rör honom medans jag går runt är det dock helt okej för honom - då står han kvar och jag kan vara bakom honom.
Varför gör han såhär? Är det "bara" att han inte litar helt på mig? Eller är det något jag på nåt sätt omedvetet har lärt honom?

Och en sista :D
Något jag märkt på sista är att han inte flyttar i sidled, om jag inte bokstavligt talat puttar bort honom. Han går liksom lite fram och lite tillbaka, tills han såsmåningom kommer längre bort från mig - men han flyttar aldrig rakt i sidled :crazy:
Ber jag honom att flytta bara bak så går det oftast jättebra, men fram flyttar han inte? Varför?

Hoppas ni fattar mina frågor annars får ni fråga.. Det är bara lite frågetecken som har dykt upp på vägen..

Sv: Lite frågor om de Sju Lekarna..

Dt är inte så att du har ett rep som är för lätt?
Ta en kompis till hjälp. Håll i repet och blunda. Så ber du kompisen röra på repet: gunga det, peta på det, skaka det osv på olika sätt. Hur lite behöver kompisen göra för att du ska känna det? Hur känns det när kompisen slutar? Prova det, så märker du att allt du gör (och inte gör!) med repet känns i andra änden.

Om du vill gå runt hästen utan att röra honom, så kan du alltid prova med att parkera honom. Säg till att nu vill jag att du står still. Flytta tillbaka om han följer efter. Jag tror att hästen är van med "flytta bakdel" så att han tror att det är det ni håller på med. Så har det varit med mina hästar.

Hm, jo, det är mycket möjligt att jag har ett för lätt rep. Jag har liksom inte ett "riktigt" rep, utan ett man brukar ha att förtöja båtar med :D Det är smalare än ett vanligt grimskaft, och ja.. väldigt lätt.

Han kan kommandot "stanna". Men säg att jag ber honom att stå kvar, men att han ändå flyttar. Ska jag bara sätta tillbaka honom då och göra så tills han gör rätt? Vara jättekonsekvent alltså?

Hejsan!

Var kan jag hitta info om dessa lekar?

Mvh Myy

Vi säger att du säger ett kommando för att stå still. Varför inte just "Stå still" eller "Stå där" eller nåt sånt. (Själv säger jag "Vänta här") Säg ditt kommando och lägg repändan på marken. Så fort han tar ett steg så flytta tillbaka den hoven. Säg "Stå still" igen. Fortsätt så, tills han är med på ditt kommando, han kommer att lära sig att "Stå still" betyder att han ska stå. Till slut kommer han att stå bara du lägger repändan på marken. Det funkar på mina fast jag fick ju göra det superkonsekvent sådär en trehundratrettiofem gånger först;) Man får inte göra några som helst undantag. Jag koncentrerade mig på hovarna, alltså jag korrigerade om de tog ett steg. Om hästen vrider på huvudet för att titta vad jag gör, det tycker jag är okej.

Jag vet inte vad man har för rep för att förtöja båtar, men jag tror att de som gör repgrimskaft köper material på båtaffärer, så det är nog okej.

Tigertofflan skrev:
Ska man ha repet så pass långt att det når i marken, och på så sätt slutar svinga snabbare? Men då kan man inte ge mjuka signaler från början..

Det är just det, DU SKA har repet på backen. Lägga repet på backen. Den mjuk början är att du skaka bara din finger (att repet ska inte rör sig). Sen du börjar du skaka repet. Om du tänker att fingret är frågan (snälla baka) och när du skaka repet mjuk du begär (kan du gå bak), och sen när du skaka hårdare så det är att du säger till (gå bak nu), sen du skaka med allt du har att han ska bak (nu jäkla ska du bak). Så fort hästen rörs sig låt repet faller till marken direkt (jag brukar halv slängar/ligger repet på baken. Så att det slutar röra fortare) och står still och slappna av själv i din kropp spåk och titta ner åt. Att titta ner åt ta bort alla trycket som finns. Kommihåg att din kroppspåk/ansikt uttyrck ska matcha dina frågar med alla lekarna. Det är mer detaljerad i Level 1. Dem 7 lekarna är bara första dråp i hinken.

Och till omed låter det som din rep är för lätt...

En annan fråga.
Om jag går runt min häst, så snurrar han med mig. Han har alltid huvudet mot mig. Om jag rör honom medans jag går runt är det dock helt okej för honom - då står han kvar och jag kan vara bakom honom.
Varför gör han såhär? Är det "bara" att han inte litar helt på mig? Eller är det något jag på nåt sätt omedvetet har lärt honom?

Jag tycker att det är en bra täcken. Om han inte litade på dig så skulle han vända baken mot dig, vill inte titta på dig, vill inte har dig på fram sidan. Jag tror helt enkelt att han tror han ska följe dig. Du är ledaren. Du har lärt honom det när du ledar honom och har lekt förut. Tänk på din kropp spåk och var du titta ner du går runt. om du titta och konsentrerar på baken eller benen så du kan nästan ger vad som helst att dem kommer flytar sig. Men änligen jag skulle inte bryr mig om att går runt till alla leka fungera. Tyvär i dem här sidorna som man hitta med lekarna på inte förklara dem "varför's" och man vet inte riktig var man är på väg med dem heller. Det finns en orsak till varför dem 7 lekarna är skapat. Och ja, det finns ett mål än bara leka på backen och sen sluta där. Men om man är njöd med detta så är det bra.

Om du känner att det är nånting som du verkligen vill, att går runt han. Så kunne jag förklara det mera men det finns stegar till det och pga spåket tar det lite tid attskriva ner och slår up alla svenska ord i lexikon. :D så kan jag tar lite tid och hjälpa dig med det om du vill om du vill. Men först ser till att din "driving game" går bra. att du kan bara vifta med dina finger eller handen i in "fråga" eller "Begär" fas. För att om dina frågor är mer än dem så skulle det vara svårare att lyckas med att går runt.

Och en sista :D
Något jag märkt på sista är att han inte flyttar i sidled, om jag inte bokstavligt talat puttar bort honom. Han går liksom lite fram och lite tillbaka, tills han såsmåningom kommer längre bort från mig - men han flyttar aldrig rakt i sidled :crazy:
Ber jag honom att flytta bara bak så går det oftast jättebra, men fram flyttar han inte? Varför?

Först ser till att han flyttar bak och fram med att du kan driva honom. Använder ett staket. Driva up honom till staket. Börjar med bakdelen att flytta. Staket hålla honom från att går framåt. Sen fram delen. I början är det helt ok att han bara flyttar en del i taget. Tills han och du förstår sen kan du sätter lite fart i dina frågor. Också kan det vara så enkelt att det är var du står med din kropp mot hans. Om du fortsätter med dem här lekarna så kommer du lära att placering av din kropp är nästan en av dem största verktygarna. ser till att du inte står så nära nacken/huved så får du att hästen vill går bakåt eller vända bort från dig. För långt bak så får du att hästen vill går framåt eller vända baken iväg. Lite bakom var saddelgjorden sitter brukar vara bra.

Och kommer ihåg att dina frågor kan ser ut som här i början: Bak fram bak bak bak fram bak fram fram fram bak....

tills han är bekväm med det och förstår vad du vill, så går inte så fort. Sen blir set mer gämna. Och samma med detta här så måste du ger eftergiften. Annars blir han förvirad och börjar stompa runt så av misstag slutar du fråga och precis när du slutade, omedveten har du just talat för honom att han gjorde rätt...för eftergiften kom. Även att han gjorde fel, HAN tror att det är vad du vill för du slutade. Så börjar sakta och en del itaget sen örkar ner du känner att det går bra.

is this making any sence to you?....
:D

Ah, tack, vilket underbart inlägg! :bow: :bow: Du har rätat ut många frågetecken! Tack!

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka