Lite frågor om bla grå papper.......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Oggie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 783
O

Oggie

Har en Takenar kille med grå papper, något som jag inte har reagerat över förens dax för 3-års test. Vi får bara vara med i mån om platts, och i år verkar det inte vara mycket platts så det kan hända att vi inte får vara med.

För det första tycker jag att det är lite konstigt att han har fått grå papper då hans mor har en full stammtavla, men dock Rysk (fadern är gokänd i Sverige). När jag frågade ASVH varför, så svarade dom att dom Ryska och Rumänska stammböckerna inte är gokännda här i Sverige. Är det någon som vet varför?

Jag skulle verkligen få en bedömnig på han då han hoppar käckt och rör sig skapligt. Men om vi nu inte får vara med och leka med dom som har gröna papper, finns det då någon annan bedömning vi kan var med på? Någon som vet??

Sv: Lite frågor om bla grå papper.......

det anordnas ju 3-årstester på flera olika ställen...om du inte får plats på det ena stället,prova att ringa runt till de andra!!! Är pappan en godkänd svensk hingst,bör du få grå papper ialla fall.
en häst som är visad bli mer värd också....samt att det är roligt att få veta vad som är bra el dåligt med hästen.

ASVH bestämmer vilka raser och stamböcker som är godkända för svensk avel. Jag vet att de tyvärr inte godkänner många stamböcker från forna öststater vilket jag tycker är märkligt eftersom många av de hästarna i grunden innehåller samma blod som är godkänt via andra avelsförbund.

Alla hästar efter icke godkänd hingst får grå papper oavsett mammans stam.

Jo, jag vet att det finns fler ställen med 3-års test och jag har ringt runt. Vi står på reserv på ett ställe, men då vet man inte förens någon dag innan om man får vara med eller inte. Något annat ställe tar dom inte alls emot gråisar. Och nu har dom flesta ställens anmälningstid gått ut. Allt går ju men det känns bara lite surt och orättvist just nu :(

Tycker också att det är märkligt, som i mitt fall har modern full stam (trak) och fadern är Carpimond (trak). Så det är inte frågan om någon blandras eller inte halvblods typ.
Skulle väll inte gnälla om modern var travare eller någon annan ras, men nu är det ju en trakenare. Och som du nämner så är det samma blod som gokänns i andra avelsförbund.

Ingen som vet varför det är så här? Är inte Öststaternas stammböcker tillförlitliga eller????

Liknande trådar

Avel Ursäkta en konstig fråga, men frågar man inget får man ju inget veta! :idea: Ett sto med godkänd far, och med en mor som har...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Andrea1
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka