Lite frågor och funderingar

Bambilino

Trådstartare
Var hos en kompis igår och red islänningen hennes:love: Jag är såld! Jag ska skaffa mig en islänning!:o Frågan är väl bara när...
Får väl dröja några år. Jag är helt grön vad det gäller den här rasen och dess ridstil. Men mina funderingar och tankesätt är;
Går de att rida dressyr på? Jag är i grund och botten en dressyrmänniska och kommer alltid att få återfall:angel: Inga tävlingar dock!
Hoppa? Jag vet att vissa säger att det förstör rasens gångarter?Sant? Jag är ingen hoppryttare, men visst kan de va kul att ta ett skutt i skogen.

Jag kommer självklart att skaffa en inriden och "klar" häst som jag kan rida kurser och lulla i skogen på, men eftersom jag gärna vill veta och lära mig saker:
Hur lär man dem tölta och passa? Jag har hört grymma metoder som att man kortar tyglarna och har ett spö i handen som man viftar med vid huvudet och stressar dem så de går i tölt. Tillslut lär de sig att korta tyglar=tölt.

Sv: Lite frågor och funderingar

Japp, du kan både hoppa och rida dressyr.
Själv rider (red, innan häst blev skadad. Vi är på väg igen dock) ganska mycket dressyr, lösgörande osv.
Hoppar gör vi när vi helt enkelt börjar tröttna på varandra och vill ha kul! Förut (för 3-4 år sedan) var jag och mina kompisar helt galna och hoppade jämt, tokgalopperade barbacka på grusvägarna, red bakochfram, tränade konster som att stegra på kommando, skenade här och var - vi hade jätteroligt (trots att jag nu aldrig skulle tänka tanken att göra ens hälften av alla saker vi gjorde) :D :o

Här hoppar jag och Kolbeinn, 20-21 år gammal!
25ajfrq.jpg

:)

Lära tölt och pass överlåter jag till någon som verkligen vet hur man gör.

Islandshästarna är ju hästar precis som alla andra, därav kan även de ridas i dressyr och hoppas. Det är som speciellt är att de har sina gångarter UTÖVER allt det andra :D Så vill man fokusera på dressyr och hoppning bör man satsa på att skaffa sig en islandshäst med stabila gångarter, bra galopp o bra trav. Det som kan göra det svårt att hoppa med en islänning är ju det faktum att de kan blanda sina gångarter, speciellt om man köper en häst som inte har väl åtskilda gångarter. Hoppa i grisepass funkar t.ex. inte så bra... Så när du väl kommer så långt att det är dags, så leta efter en välutbildad häst med väl separerade gångarter, bra taktfast trav o galopp. Kanske funkar en ren fyrgångare bättre än en femgångare (de har ofta "sämre" galopp, eller iaf svårare för det). Men köp ingen outbildad unghäst, om inte du redan nu börjar rida o träna på t.ex ridskola/privlektioner så du kommer in i gångarterna.

Här är min häst när vi är iväg o tränar dressyr, men han kan inte tölta dock (så han har taktfast ren trav :D )
anditran4.jpg

Min fråga varför tror alla människor som ridit typ hbl att man inte ska kunna rida dressyr på en islänning??
Vad tror folk igentligen om denna ras?? att den har huvudet bak och svansen fram och har 198 ben??:crazy:

Det är en häst precis som ett hbl enda skillnaden är att det kräver på vissa islänningar lite mer erfarenhet av gångarterna dvs man måste lära sig att höra och känna att en isis verkligen går i ren trav när man begär trav och inte nått annat.
Vissa islänningar har svårt för en gångart.

Min egna islänning är idag klockren 3 gångare med lika rena gångarter som vilken annan ponny som helst.
Russ/varmblodstravare/nordsvensktravare som är avlade för trav kan ha svårt för 3 taktig galopp blir gärna 4 taktig.
Men inget som inte går att träna:grin: vet en som köpte en fd travar russ som sedan vann SM i ponny dressyr i kategori B=)

Min islänning rider jag dressyr på nästan varje gång jag rider, rider henne precis likadant som jag gjorde på mitt hbl jag hade innan.
Märker ingen som helst skillnad förutom att jorunn (min isis) har betydligt kortare steg och de blir mer upp och ner i lättridningen:D

Och när hon blir rädd eller ivrig så töltar hon ist för takta i trav som mitt hbl gjorde

Vill man tävla seriös dressyr dvs vinna SM så är en isis fel MEN jag och mååånga andra har inte SM som mål utan nöjjer oss med en MSV eller LA häst!

Dressyr är A och O för att få en lösgjord häst oavsätt ras..
Dressyr är även lydnad och uppfostran att lära hästen att lyda hjälperna på mkt små och känsliga signaler.
Att träna musker och kondis mm

En hopphäst går lika mkt dressyr som en dressyrhäst nästan man kan säga att en hopphäst är en dressyrhäst som kan hoppa!

För att få fram en OS vinnare i hoppning ligger åtskilliga timmar på dressyrbanan för att få fram en smidig vändbar lyssnande häst på hjälperna och en lösgjord häst!

Tror man att man kommer upp i OS klasserna i hoppning om man hoppar 5 dagar i veckan resterande 2 dagar bara rider ut i skogen raktfram så har man het fått detta om bakfoten med vad en hopphäst behöver för träning!

Så svaret på din fråga är JA självklart kan man rida dressyr på en islandshäst!
:banana::bump:

Jag tycker islandshästen är den bästa hästen man akn köra..
Dom är lugna, små, bra psyke 1 eller 2 extra gångarter så varför nöjja sig med 3 när mankan få 5 gångarter=)=))=

:grin: Jo, tölten är ju ganska rolig!
Pass har jag bara ridit i på travhäst:D Ganska bekvämt faktiskt! Men jag gissa på att det inte är riktigt samma sak som på islänningar eftersom de har lite kortare ben och rygg.:)

Anledningen till att jag funderade på dressyren, fast jag sett när folk ridit kurs, är att jag fått lära mig att benen nästan aldrig ska användas:confused:
När jag menar dressyr menar jag inte gå på tygel i en volt. jag vill kunna göra skänkelvikning, fram- och bakdelsvändning, öppna och kanske lite sluta å sånt... Bara för att jag tycker det är kul med en lyhörd och smidig häst.
Men tänkte att de kanske får det svårt eftersom de har fler gångarter... Som sagt, jag är grön på dessa hästar!

kvandi varför kan inte din häst tölta?

(Nu är inte det här riktat mot dig, utan mot fördommar överlag)

Förstår inte varför man tror att dressyr/hoppning osv sitter i rasen..
Det är som att man bara kan köra travare, de kan inte göra nåt annat.
Araber kan man inte sitta på utan att de studsar iväg.
Galoppörer kan inte skritta, än mindre hoppa.
Islandshästar kan bara tölta rakt fram, inget annat.
Shettisar kan bara ridas, och då av små, små barn.

et c etc.

Tycker det är ganska tråkigt med dessa fördomar :)

Pass har jag bara ridit i på travhäst:D Ganska bekvämt faktiskt! Men jag gissa på att det inte är riktigt samma sak som på islänningar eftersom de har lite kortare ben och rygg.:)

Det beror ju på ifall hästen går i grisepass eller riktigt pass man vill ha fram, såsom flygande pass. Grisepass är det ingen som vill ha på sin häst. Ofta jättebekvämt, men det är absolut ingenting man strävar efter!

Anledningen till att jag funderade på dressyren, fast jag sett när folk ridit kurs, är att jag fått lära mig att benen nästan aldrig ska användas:confused:

Klart att benen ska användas, men man rider även mycket med säte. Använder sällan hälarna, men det beror nog mest på att man hamnar så långt ner med dom under hästen då dom är mindre än storhästarna. Det där är ju upp till var och en hur man är lärd att rida tycker jag. Huvudsaken man får hästen så som man vill ha den :)

När jag menar dressyr menar jag inte gå på tygel i en volt. jag vill kunna göra skänkelvikning, fram- och bakdelsvändning, öppna och kanske lite sluta å sånt... Bara för att jag tycker det är kul med en lyhörd och smidig häst.
Men tänkte att de kanske får det svårt eftersom de har fler gångarter... Som sagt, jag är grön på dessa hästar!

Självklart går det att göra alla dressyrövningar såsom öppna, sluta, skänkelvikning osv med islänningar. Det gynnar deras gångarter, då hästen måste vara mjuk, följsam samt arbeta korrekt med baken/bakbenen för att få en fin form i samtliga gångarter -även tölten!

Senast ändrad av en moderator:

Pass på travare är (vad jag har förstått) mer som grisepass än flygande pass. Alltså inte samma sak. Precis som Gauti sa så är grisepass inget man eftersträvar (min häst är jättestel och går en del i grisepass och vi toktränar för att få bort det)

När du säger att man inte kan rida dressyr för att benen int får användas undrar jag lite vilken nivå du har ridit dressyr på. För när jag har tränat dressyr (iaf sen jag kom ur dunka hästen i sidan fas som nybörjare) så försöker man, precis som på islänningar, att använda skänkeln så lite som möjligt. Klart man kan använda skänkeln, enda skillnaden är väl att man använder överskänkeln mer och sätet. Men det är väl det optimala i dressyr på andra hästar också.

Vad gäller skolor, fram/bakdelsvändningar och skänkelvikningar och alla andra övningar du kan komma på så funkar det precis som med andra hästar. Det är bra träning för hästen, inte bara för att få den lyhörd utan för att få en vältränad och mjuk häst som bär sig på ett bra sätt. Vilket är att rekommendera för att hästen ska hålla länge.

Nu kan ju inte jag svara för Kvandi, mne det är inte alla hästar som tölta eller gå i pass för den delen. Det finns islänningar som är både 3, 4 och 5 gångare.

Han har inte en fördelaktig exteriör för den grad av samling, han är mkt överbyggd med svankrygg, väldigt bred o därmed tung i framdelen, korta ben. Dessutom har hans förflutna och hans psyke bidragit till att jag tagit det väldigt lugnt med utbildning och krav. Men en dag kanske han kan lära sig, jag slutar inte hoppas förrän han ligger för döden.

Att Andi aldrig lärt sig tölt från början beror på att han blev knäpp(läs livrädd) av flytten från island till danmark, ägaren var rädd för honom o tränaren som skulle rida in honom kastade han av ett antal gånger o fick diagnosen "galen o ohanterbar". Sen gick han på bete("vild") hos ägaren i 2.5år och lade på sig ruskigt med fett. När jag köpte honom var han 8år o hade aldrig töltat, dvs han har "fastnat" i traven. Men med specialskor o mycket stress/press hade jag säkert kunnat träna fram det. Men för mig går det mentala välmåendet före gångarterna. Men nu har vi äntligen börjat kunna jobba med dressyren o samlingen o med fortsatt viktminskning så kanske... :)

Långt svar på kort fråga -sorry :laugh:

Hmmm...??? Att man inte ska använda skänkeln i dressyr?:confused: Skänkeln används väl alltid, men man förfinar den så man inte behöver ta i med ponnysparkarna.
Nivån jag har tränat på ska man använda skänkel och ingen jag någonsin träffat har aldrig ridit dressyr utan skänkel(även de vänner jag har som tävlar SM, gissar på att den nivån ligger ganska hög):confused:

Men när jag däremot red turridning på islandshäst sa instruktören/ledaren att benen bara skulle hänga rätt ner och att man bara använde sig av tygel samt röstkommandon.

Men när jag däremot red turridning på islandshäst sa instruktören/ledaren att benen bara skulle hänga rätt ner och att man bara använde sig av tygel samt röstkommandon.

Det där måste väl ändå vara för att instruktören är livrädd för nybörjares "ponnysparkar"?
Nog använder vi skänkeln! Men ju mindre och finare hjälper ju bättre! precis som i all annan ridning.

Hmmm...??? Att man inte ska använda skänkeln i dressyr?:confused: Skänkeln används väl alltid, men man förfinar den så man inte behöver ta i med ponnysparkarna.

Jag använder skänklarna oavsett häst jag rider, men det handlar om HUR man använder skänklarna. Precis som tidigare skrivet så skall man ju inte dunka dunka, det skall man inte göra på någon häst, oavsett om det är en dressyrhäst på SMnivå eller om det är en ponny.

En stödjande skänkel som följer med hästen och sätter en ram.
Vad jag däremot INTE använder är hälen, hälen för mig är inte framåtdrivande utan är något som är i vägen för hästen, något som stör. Av den anledningen är också sporrar helt meningslöst på en islandshäst.

Vad som kan sägas om att inte använda skänklar är väl till en viss grad att många hästar reagerar negativt på skänklarna eftersom det inte är det vanliga, speciellt då på hästar som blivit inridna på island. Vi eftersträvar mkt vikthjälper och rider med sätet. Dessutom är islandshästen (oftast) framåt av naturen och då är saker som en drivande skänkel oftast helt onödig.

Men däremot i dressyren så måste man använda sina skänklar för att rama in. Mitt sto tar alla "ben" hjälper hur bra som helst, däremot uppskattar hon inte en grävande häl i sidan.

Dessutom är islandshästen (oftast) framåt av naturen och då är saker som en drivande skänkel oftast helt onödig.

Det där måste nog min Gauti ha missat, för där finns inget som kallas frammåt inte... Driva måste jag göra hela tiden för att han ska gå frammåt. Främst inne på ridplan då, ute går det bättre.

En stödjande skänkel som följer med hästen och sätter en ram.
Vad jag däremot INTE använder är hälen, .

Hälen används inte i dressyren häller, det är vaderna som ska skänkla. Hälen neråt för att gen en "hård" (om man har muskler:D)vad som är lättare att skänkla med.

Jag gillar inte heller "hälgrävningen", men visst. Rider jag en lat:devil: och inte har spöt kan häl-grävar-stövlarna åka fram:angel:. då för att få hästen framåt.

Då vill jag bara berätta hur det fungerar här! :) Alla hästar jag rider flyttar jag för skänkel (skänkelvikning på alla utom de grönaste alltså), rider framdelsvändning, bakdelsvändning för det tycker jag är grundövningar. Öppna och sluta får alla "färdiga" hästar göra, dvs de som inte är alldeles färska. Min egna häst gör skänkelvikning i skritt och trav, öppna i skritt, trav och tölt och sluta i skritt och tölt. Galoppen håller vi på tränar byten i. Självklart kan man rida dressyr med en islandshäst! :bump:

Skänklarna använder jag inte på samma sätt som när jag red andra hästar förr. Nu använder jag mest säte och röst, förr var det mest händer och skänklar. När jag använder skänklarna nu är det mest överskänkeln. Förstår inte varför det är så viktigt att benen ska "vara med" hela tiden?

Du läste nog inte alls vad jag skrev!?!

Jag skrev: När jag har tränat dressyr (iaf sen jag kom ur dunka hästen i sidan fas som nybörjare) så försöker man, precis som på islänningar, att använda skänkeln så lite som möjligt. Det står inget om att inte använda skänkeln, det står att man eftersträvar att ge så lite hjälper med skänkeln som möjligt. Till exempel så fattar man ju i dressyr inte trav genom att sparka hästen i sidorna, som nybörjare gör. Utan istället sitter man till i en halvhalt och klämmer åt med överskänkeln. Om detta inte räcker för att hästen inte är så pass lyhörd för ens hjälper, kan man behöva förstärka med underskänkeln (men fortfarande ingen ponnyspark)
Men som sagt så eftersträvar man ju så små och fina hjälper som möjligt och därför börjar man inte med att lägga till underskänkeln, eftersom man vill ge hästen chansen att lyssna på den lilla fina hjälpen först.

Och den instruktören på turridningen sa antagligen till er att låta benen hänga eftersom hästarna hade eget driv och de inte ville ha några skenande hästar. Den gången en kompis lånade isisen jag rider så sa jag till henne att smacka lite istället för att skänkla och då är ändå detta ingen pigg eller het islänning.

När jag själv rider honom så använder jag skänklarna precis som i dressyren, dvs inte för att sparka igång hästen utan för att ge en till exempel sidförande hjälp eller liknande. För att få hästen att öka räcker det att sitta till och ge ett lätt tryck med överskänkeln, precis som på en dressyrhäst.

Frågan är egentligen nästan "Vilka hästar kan man INTE rida dressyr på?" .. Det är ju självaste grunden i det hela av att rida, på alla raser? .. Dock kanske du inte ska förvänta dig piruette och piaff och övrgi MSV/S dressyr på en islandshäst ^^

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 707
Senast: Dandylinn
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka