Lite frågor... Ner i sadeln och roliga övningar tex

R

Real_Life

1. När jag har hoppat ett hinder står jag gärna kvar, finns det något tips för att komma ner i sadeln snabbare?
2. Finns det några skojiga övningar för mig och hästen? Vi har hoppat typ en halvmeter högst så det får inte vara för svårt. Han är ganska lat så det får gärna vara något som får honom mer framåt och uppmärksam. :p

Träna, träna, träna!! Det är nog den enda lösningen. Hoppa små enkelhinder och redan när du är i luften täker du att du ska sätta dig, för om du är lite långsam att komma ner i sadeln nu så blir det säkert lagomt då!

Sen vet jag inte hur mycket du följer med med överlivet. Tänk på att eftergiften sitter i handen och att du inte måste falla fram så mycket med själva kroppen. Om du gör det så tar det mycket längre tid att komma tillbaka i sadeln!

Lycka till ;)

Jag skulle nog träna på att hoppa ett hinder efter på tex 4-7 galoppssprång så att jag gjorde en ny anridning. Då blir det automatiskt att du sitter ner igen. Det förutsätter iofs att du sitter i anridningen. Å andra sidan är väl huvudsaken att man inte är i framvikt och det behöver du ju inte vara bara för att du inte sitter.
Jag tycker att olika serier är roliga övningar. De går att blanda lite varierat tex studs-1g.spr.-räcke-1g.spr-oxer eller studs-studs-1g.spr.-oxer-1g.spr.-studs. Det är bara att fantisera fram något. Om du gör många olika kommer hästen att bli mer uppmärksam och tänka lite själv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar