Lite frågor angående vetekli

M

moondance

Jag har hört talas om att vetekli gör så att upptagningen av kalcium försvåras, stämmer det verkligen??? Hur stort överskott måste man då ha av kalcium när man fodrar med vetekli, för att inte hästen ska få underskott på kalcium??? Sen undrar jag varför det finns en maxgiva på vetekli??? Stämmer det att det är 100 gr/100 kg??? Vad är det för värden på vetekli som man köper på Granngården???

Tacksam för svar!!! ;) :bow:
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

Vetekli är ganska fosforrikt, och därför brukar man generellt säga att det behövs tillsättas kalk i foderstaten när man fodrar med det. Jag hittade dessa värden på vetekli:
8,5 MJ
108 g Smrp
1,5 g Ca
10 g P
1,1 g Mg

Påståendet att vetekli kalkar ur skelettet, och att man alltid måste komplettera med kalk stämmer dock inte alltid med verkligheten. Vårat grovfoder t.ex, är så fosforfattigt att vi lätt skulle kunna fodra med vetekli utan att bekymra oss om det. Men det gäller det grovfoder som finns i vårt stall, som sagt.

Analysera ditt hö och komplettera med de mineraler som behövs till just din foderstat. Och ja, maxgivan för vetekli är 100g/100kg häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite frågor angående vetekli

moondance skrev:
Jag har hört talas om att vetekli gör så att upptagningen av kalcium försvåras, stämmer det verkligen :bow:
Vetekli är egentligen bara bra för en sak – om man vill minska effekterna av en för hög kalkgiva i det övriga fodret. Vetekli är inte någon bra fosforkälla. 90 % av fosforn i kliet är bundet till fytat. Fytatet gör att både kalk och fosfor (och vissa andra mineraler) tas upp sämre i hästen.. Man ska alltså eg inte räkna med det angivna fosforinnehållet i kli när man balanserar sina mineraler. Dock kan man nog räkna med att minst 10 % tas upp. Vetekli kan användas om man t ex ger mkt stora luserngivor. Fast jag tycker att det i sådana fall är bättre att ge ett mineralfoder med Ca/Pkvot < 1 . Man vet mer vad man gör än om man ger kli. HH
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

Aj då.. det var nämligen det jag tänkte när jag räknade foderstat till moondance, att lägga till vetekli för fosforets skull. Då är det alltså ingen bra idé att göra på det sättet? :crazy: Om vi säger att kli innehåller 10 g P/kg (efter Pinkys exempel), ger då 100 g bara 0,1 g P eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

Ajdå, precis som Álin skrev så räknade vi ju på vetekli, just för att få upp fosforn. Men det vart ju inget bra då. :( Då vet jag inte hur jag ska 'få till' foderstaterna nu, men tack för att du skrev detta om vetekli, hade ingen aning. Kom gärna med tips på om hur du hade gjort med foderstaterna, läs gärna tråden Álin skrev. Tusen tack för ditt inlägg!! :bow: Då har väl mina foderstater underskott på fosfor & kanske andra mineraler också??? :crazy: Det är ju inte bra...
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

Är det bara fosfor i det?? Men jag vet inte hur jag ska räkna in det i foderstaterna & hur mycket jag ska ge för att täcka behoven?? :confused:
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

moondance skrev:
. Kom gärna med tips på om hur du hade gjort med foderstaterna, läs gärna tråden Álin skrev. Tusen tack för ditt inlägg!! :bow: Då har väl mina foderstater underskott på fosfor & kanske andra mineraler också??? :crazy: Det är ju inte bra...

Det fanns många alternativ där! Men såvitt jag ser innebär alla foderstaterna att hästens behov av Ca, P o Mg är täckta och det är inga extrema kvoter och då spelar det inte så stor roll att man inte riktigt vet hur mkt fytatet stör upptaget. Dock ett undantag - i det sista av era förslag får hästen 400 gr vetekli men det finns inget fodermedel i den staten med mkt kalk i så jag förstår inte vitsen med denna mängd vetekli så det är väl den enda invändning jag har. Växande häst eller sto med föl vid sidan kräver litet petigare räkning men ingen av dessa var det vad jag förstod.

PS Om din häst inte gillar lusern kan det bero på att du bjudit en med melass i, mina hästar blir djupt besvikna om jag råkat byta ut deras melassfria vara mot en med sådant i. HH
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

Jo, det fanns en hel del. Men förslagen med havre är kanske inte så lämpligt att ge en konvalecent på box??? Sen tycker ju inte hästen om lusern direkt, inte några större mängder iallafall, så det tog vi också bort. Men sen kom vi ju fram till att vetekli är protein & fosfor rikt, så det är väl därför det blev 400 gr. Men ska jag ge hälften av vetekliet??? Blir behoven täckta då??? Men det blir väl underskott på protein då??? Vill ju inte att dom ska få underskott på något... Har även funderat på att ge hippos 'lincubes' & deras foderjäst..

Nej, hästarna är inte växande hästar (9 & 10 år) & dom har inte sto med föl vid sidan heller. Ja, hästen har fått krafft lusern hack med melass i. Men det finns väl inget lusern utan??? Jag trodde att hästarna gillade melass??
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

moondance skrev:
Är det bara fosfor i det?? Men jag vet inte hur jag ska räkna in det i foderstaterna & hur mycket jag ska ge för att täcka behoven?? :confused:
Jag var lat och ringde Krafftupplysningen. Dom svarade snällt om hela foderstaten.
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

Finns faktist fler användningsområden för kli.

Det högdräktiga stoet mår bara av lite vetekli eftersom det håller magen i trim.

Mig veterligen har ingen häst farit illa av just vetekli.
Dom blir blanka/fina/runda och har bra magar.

Undantaget kan vara växande unghästar.
Dessa får aldrig vetekli av oss.

AM
 
Sv: Lite frågor angående vetekli

Jag ger min prinsessa Krafft Pluss blå/röd, det innehåller vetekli och täcker hästens behov tillsammans med havre så hon får det hon behöver. Då behöver man inte vara rädd för att hon får för mycket vetekli men inte för lite heller. Ringde oxå krafftupplysningen och fick jätte bra hjälp :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 602
Senast: mackan
·
E
Foder & Strö Nu vill jag inte ha massa elaka kommentarer som att jag är ofoderkunnig - för nog har jag läst om foder osv, ( går hästlinje på gymn ) ...
2
Svar
24
· Visningar
2 512
Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 687
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp