Lite frågor angående träningsryttare + utrustning

Seabaz

Trådstartare
Jag har suttit och kikat lite på bilder från träningar (galopp då såklart hehe)...

Och det slog mig att många är matchade även på träning?!

Är det så att de som jobbar och träningsrider hästarna har sin egna utrustning som de använder på alla hästar (generellt kanske?)

Tycker jag ser bilder där både träns, brosta/martingal, sadelöverdrag, hjälmöverdrag och sadelpad matchar och detta på träningsbilder?

Jag kan förstå om man har sin egen sadel och hjälmöverdrag, det är ju lite kul sådär... Men allt annat? pad, träns och även lindor?

Sv: Lite frågor angående träningsryttare + utrustning

I många större stall följer tränset ryttaren och inte hästen så då är det ju lätt att matcha om man känner för det, och precis som du sa så har många egen sadel och då är steget inte så långt till att köpa en egen macthande pad, eget täcke osv.. Har man inte en häst att skämma bort får man väl skämma bort sig själv... ;)

Tror dock det finns lika många som inte matchar, haha jag är nog en av de mest omatchande inom galoppen... :angel:

I många av de större stallen har tränaren grejor i sina stallfärger, både åt hästar och folk.

Både Fredrik och Jr Reuterskiöld har det och vi hade det hos Mischa på den gamla goda tiden.:cry:

Finns det någon lista där man kan se vilka allas färger är, vilka kombinatioer som är "upptagna" sas...?? :p

Dom tränare som kör "color coordinated" har samma färger som dom har på sina egna dressar, Mischa var svart och gult, Fredrik gult och grönt och Junior har rött med lite grönt. Men det finns inte några restriktioner på det. Peter Jardby har också gult och grönt till exempel.

Nu blev jag intresserad här, "color coordinated" är alltså en bestämd färg som den tränaren har på sina hästar i löp jämt?

Finns det jockeys som har sina egna färger?

Och i ett löp, vem bestämmer färg på ekipaget om det inte har någon egen bestämd färg?

"Color Coordinated" är ett skämt från min sida. En term från den andra världen du vet? Dom som har nylonstrumpor och handväskor.:eek:

Som sagt var, alla kan själv välja vad dom tycker är fint, PA älskar gult och svart och kallas av mig för Gulberg.

I lopp måste ryttaren bära ägarens inregistrerade tävlingsfärger, regler för det kan du hitta på galoppsport.se om du är intresserad. Men sen kan du ha egna färger på glasögon, stövelkanten, pisken - ja vad du nu kan hitta på. Nytt för i år är att ridbyxorna måste vara vita, PA red i svarta ett tag och såg ut som någon slags porrstjärna.:angel:

PA är ett miljöskadat AIK-fan, men en trevlig rackare för det.

Som CaOs skrivar har varje enskild ägare sina egna färgar, som t.ex. Mellby Gård inom travet. På något vänster ger det en extra dimension till ägandet, när man ser "sina" färgar på sin häst. Ett av få nöjen ägare har.
Man har försökt med jockey-dressar i galoppen. Under en viss tid reds såmänd l/s-komberna i enfärgade dressar: nr. 1 = gul, nr.2 = osv. Det var inte så lyckad. Ingen hade någon susning om vem, som var vem av hästarna och på målkorten var det sju ljusgråa dressar och otta mörkgråa.
Många tränare har stallfärgar i träning. Dels ser det lite "classy" ut och dels underlättar det identifieringen av de olika "lots". På prärien i Newmarket, t.ex., finns det ofta flera stycken tom-hästar, som skall fångas in och fördelas på rätt stall.
Jockeys'en har dock, som sagt, rätt att ha egenfärgade "accessoarer" och en del matchar dem faktiskt med ägare-färgarna. Mycket tjusigt, liksom när "träckarna" klär sig matchande dressen. I Tyskland har träckarna ofta jackor, som är kopiar av ägare-dressen.

Senast ändrad:

"ett av de FÅ nöjen "vilket j***a nys,Creetown han får minsann både borsta, torka snor, rensa morötter,plocka bajsar,träcka,plocka stenar i hagen,åka lastbil,lasta in spån i boxen.Creetown lider förmodligen av ALTZHEIMERS LIGHT:devil:Tänk vad KUL han egentligen FÅR ha HELA tiden:bump::bump::bump:Komma här och snacka om FÄRGER,suck,man får väl skylla på den HÖGA åldern.:eek::eek::eek:

:love:Tror nog att hon smygkikar ngn gång ibland på Mischas gamla video,för han hade väl den videon får man förmoda:cool:

Creetown, han får minsann ...

Creetown har länge haft en känsla av, att det är något lurt med det där hästägandet. Det verkar misstänkt likt, när han var skötare... med det undantaget, att då fick han betalt och inte som nu, när han får betala för att göra samma jobb.
Kontakter med olika instanser och mannen, som ofta kallats världens bästa hästägare, pekar dock entydigt på, att ägares största nöje, förutom att betala, är att se sina färger i löp. Gärna från restaurangen, där det skall imundigas delikata anrättningar och drickas skumpa. Ägare kan, vid enstaka tillfällen, tillåtas att vistas i stallet efter förutgående avtal, där de andäktigt kan lyssna på utredningar om att deras 8-åriga ögonsten är en kanon i vardande, men behöver lite mera tid på sig.
Om inte Alzheimeren sätter krokben för det, har Creetown tänkt sig att ta sin situation upp till revision :mad:

:D

För TRÄNAREN är det BRA att det finns ALTZHEIMER LIGHT utbrett i hästägarkåren:cool:

Hoppas att ni känner till det faktum att, hästägare skall behandlas som karljohanssvampar,de skall hållas i mörker och förses med sk*t.:cool:Så är dock ICKE alls fallet på GRYTÅSA ,där har man en ÖPPEN insyn och DELTAR i ALLT vad det lilla djuret sysslar med ,även bajsarna.:love:

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Liten
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 314
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 885
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 992
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka