Lite frågor angående mat..

Qodrofenia

Trådstartare
Lite frågor till er med hund...Skulle vilja veta hur ni andra gör med utfodringen till era hundar.
1.Vad ger du för foder?torrfoder,färskfoder,konserv,lagar du själv,t.e.x?
2.Blötlägger du torrfodret Eller ger du vatten brevid?
3.Har du fri tillgång?
4.Hur många gånger om dagen ger du hunden mat?
5.Får din hund matrester?
6.Vad har ditt foder för värden?
7.Hur mycket ger du?
8.varför ger du det foder du ger?
9.Hur mycket vatten dricker din hund?
10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal? :D

1.Vad ger du för foder?torrfoder,färskfoder,konserv,lagar du själv,t.e.x? torrfoder, Royal Canin Mini Adult
2.Blötlägger du torrfodret Eller ger du vatten brevid? blötläggs ibland för variation. hon har alltid tillgång till vatten.
3.Har du fri tillgång? jag har fritillgång, men inte hunden :p
4.Hur många gånger om dagen ger du hunden mat? Ungefär två, lunch och middag. Inga fasta tider. Hon brukar säja till när hon är hungrig.
5.Får din hund matrester? ibland, mest potatis för det tycker hon så mycket om :) ibland om det blir svagt kryddat kött över.
6.Vad har ditt foder för värden? vet ej, orkar inte gå o kolla..
7.Hur mycket ger du? ca 2 dl/dag
8.varför ger du det foder du ger? köpte det för det verkade bra, och doris mår bra av det så varför byta.
9.Hur mycket vatten dricker din hund? Kan jag säja lagom? vet inte då vattenskålen är delad.
10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal?Doris, Dvärgpinscher, tik, knappt 2½.

1.Vad ger du för foder?torrfoder,färskfoder,konserv,lagar du själv,t.e.x? lone star hearty choice torrfoder

2.Blötlägger du torrfodret Eller ger du vatten brevid? nej. de har alltid vatten stående framme.

3.Har du fri tillgång? haha, nej inte en chans!

4.Hur många gånger om dagen ger du hunden mat? två

5.Får din hund matrester? nej

6.Vad har ditt foder för värden? Råprotein 22 % , Fett 13,5 %

7.Hur mycket ger du? labben får 6 dl/dag och schäfern knappt 4dl/dag. sedan tillkommer ca 1-2 dl godis per dag och hund.

8.varför ger du det foder du ger? det är ett kvalitetsfoder till ett hyfsat pris.

9.Hur mycket vatten dricker din hund? det varierar enormt beroende på hur mycket träning de fått och temperaturen.

10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal? en labrador kastrerad hane f-00 och en schäfer tik f-98

Kanske ska svara själv :D

1.Vad ger du för foder?torrfoder,färskfoder,konserv,lagar du själv,t.e.x? torrfoder
2.Blötlägger du torrfodret Eller ger du vatten brevid? ger det torrt med vatten brevid
3.Har du fri tillgång? Nej
4.Hur många gånger om dagen ger du hunden mat? två gånger morgon och middag
5.Får din hund matrester? Ja i bland om det är sådant hon tål
6.Vad har ditt foder för värden? Råprotein Råprotein 32.0 % råfett 24.0%.Omsättbar energi 17.2 Mj/kg
7.Hur mycket ger du? 10 dl fördelat på två mål
8.varför ger du det foder du ger? För att hon är svårfödd och hon gillar det
9.Hur mycket vatten dricker din hund? Normalt dricker hon inte så mycket.1L dag kanske
10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal? Det är en blandras med Akita i hon är 14 månader

Torrfoder. MeraDog

Alltid fri tillgång till färskt vatten!

3.Har du fri tillgång? Fri tillgång? Jag köper för inköpspris.

4.Hur många gånger om dagen ger du hunden mat? De äter 3 ggr/dag

5.Får din hund matrester? Ja, då och då

6.Vad har ditt foder för värden? MeraDog Junior till valpen(råprotein 28,5 och råfett 14,5) och MeraDog Energy till tiken 3 år (råprotein 29 och råfett 19,5)

7.Hur mycket ger du? Valpen 9 dl/dag och tiken 15 dl/dag

8.varför ger du det foder du ger? Energy är ett energirikt fullkostfoder för högaktiva hundar. Det innehåller råvaror med mycket hög smältbarhet & högt biologiskt värde. Energy innehåller linfrö (minst 2 %) med naturliga Omega 3 Fettsyror och kycklingFett (minst 12,5 %) med naturliga Omega 6 Fettsyror som förebygger all form av näringsbrist

Valpen dricker väldigt bra med vatten. Tiken dricker ca 6 l/dag

10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal? Schäfrar 11 v och tiken snart 3 år

Vov torrfoder
torrt och fri tillgång till vatten
3.Har du fri tillgång?
med en valp som skulle äta ihjäl sig om hon fick så står säcken högt upp, men hanen får mat när han säger till, tiken får mat 1-2 gånger per dag ( i regel två )
se ovan
japp, allt som blir över om de vill ha det. tiken får ändrad mängd torrfoder beroende på hur mycket rester hon får
ingen aning.. inte så höga tror jag
7.Hur mycket ger du?
pappa sköter mesta delen av utfodringen så jag har ingen direkt koll på mängden för hanen, han äter så mycket han vill men ca 1 liter och upp, tiken ca 6 dl men jämnare foderstat
ekonomiska skäl, och hundarna tycker om det
normalt, 0,5 liter per dag, ev lite drygt
10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal
ridgeback, 4 år är tiken och 5 år är hanen, ca 50 kg styck

tack för mig -bugar-

1. Torrfoder, Magnussons KRAV och Sportmans pride

2. Jag blötlägger till valpen och ibland till de äldre, men de har alltid vatten bredvid.

3. Jag äger då en labrador och en weimaraner... Det är matvrak!! Så nej, strikt dosering. Terriern skulle kunna få fri tillgång, inte så glupsk

4. Labradorern 2 ggr om dagen, morgon och kväll, Weimaranern 3 ggr om dagen (morgon, lunch, kväll), Terriern 1 gång om dagen (kväll)

5. De kan få matrester i balnd, men inga stora mängder, lite sådär ovanpå.

6. Värden, jobbig... Måste gå och titta... Sportsmans pride hittar jag inte, har slängt säcken och kan det inte i huvudet, dock högre än Magnusson som har 22% protein, 12 % fett.. Blev plötsligt tveksam till att ge det fodret till valpen... Vad tros??

7. Labben frå 2+2 dl av Magnusson, Terriern 1,5 dl, Weimaranern får 12 dl SP.

8. SP för att uppfödaren rekommenderade det, dessutom billigt premiefoder, Magnusson käns sunt med vettiga priser och hemleverrans till dörren.

9. Inte en aning faktiskt... De dricker ca 2 liter om dagen, tillsammans...
men jag märker om ngn av dem dricker mycket, vattnet tar ju slut och så pass mkt ser jag så att jag vet vem som dricker mest

10. 3 jakthundar, dock en pensionär och en valp.. Labrador 12 år, Terrierkorsning 6 år, Weimaraner 4,5 månad.

//E

Torrfoder Royal Canin ENERGY 4800

Blötlägger, plus fri tillgång på vatten

3.Har du fri tillgång?
Fri tillgång på foder?? Nej!

Två ggr per dag, morgon & kväll

Ja, blandat med sitt foder (om det är lämpliga matrester)

Protein 32% Fett 30%

7.Hur mycket ger du?
400 gr/dag & 100gr/dag

Det är ett bra foder & det täcker mina hundars behov

Svårt att säga, men skålen fylls på varje morgon, så båda hundarna tillsammans dricker ca 1,5 liter vatten/dag

10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal?
Saluki 15 månader, blandras 6 år

Lite frågor till er med hund...Skulle vilja veta hur ni andra gör med utfodringen till era hundar.
1.Vad ger du för foder?
torrfoder,färskfoder,konserv,lagar du själv,t.e.x? ger mina hundar axsess (utan konserverings ämnen och färgänmen)
min yngsta hund får de blött inte dem andra självklart alltid vatten tillgång
3.Har du fri tillgång?
nej. men ja skulle kunna ge min gammla hund fri tillgång för hon äter inte mer än 4 dl per dag är inte speciellt mat glad ja brukar ställa fram de på natten till henne
2 gånger
slicka tallriken ibland matrester efter som vi inte har en hund sp blir de itne så mycke, men ibland lyxar vi till de då blir de fickpullar å ris=bra för magen
har inte min foder påse kvar slängd de ligger i en stoor burk typ..!!
7.Hur mycket ger du?
beror på nu på vintern så ger ja mindre men 4 dl per dag men sen så ger ja ju olika pga va ras åså och va dem gör på dagarna
för att de är ett super foder som inte har färgämnen eller konserveringämnen min yngsta hund är sååå känslig för det
vet itne rikti men runt några liter mäter inte efter som dem är i stellet och dricker
har en blandras tik som heter Kassy (border collie schäfer labrador)som är 8 år. en samojed han som heter jokeroch är 4 år och en border collie tik som heter Mira 2,5 år :bump: :bump:

Royal Canin Energy 4800
Torrt, blött förut men numera föredrar han det torrt. Är mkt noga med att inte motionera på minst 1 timme före/efter maten.
3.Har du fri tillgång?
Nej.
2 ggr.
Japp!
32/30
7.Hur mycket ger du?
Ca 8 dl/dag gissar jag.
För att han jobbar mkt och behöver ett rejält foder för att inte tappa hull.
Ingen aning faktiskt, han har fri tillgång i alla fall...
Briardhane som tränar/tävlar bruks och lydnad, en mkt aktiv kille. :D 18 månader och halvgalen!

Royal Canin Maxi Sensible, torrt.
Hon kissar som en jag vet inte vad vid blötlagd mat, så hon äter torrt med vatten bredvid.
3.Har du fri tillgång?
Nej.
3 ggr om dagen i en 4 månader till.
Japp, om det inte innehåller lök eller annat som är onödigt för hennes mage att få i sig.
28% protein och 18% fett
7.Hur mycket ger du?
Ca 17 dl om dagen för tillfället.
Royal är det fodret som haft bäst inverkan på ALLA våra hundar, hittills. Just den här sorten för att det ligger i perfekta värden för henne. Hon är alltid fin i hull, bra med energi och bra i magen.
Ingen aning alls, då vi har två vattenskålar (4 hundar hemma) och man fyller på med jämna mellanrum och byter vattnet.
Grand Danois på 5 månader!

Ger torrfoder men lagar också själv ibland.

Vatten brevid

3.Har du fri tillgång?
Nej, 16 dl om dagen äter han

3 ggr

Ja det brukar han få

orkar inte se efter.. :smirk:

7.Hur mycket ger du?
16 dl torrfoder. Får han lagad mat nån dag så minskar jag på kulorna.

För att den tidigare ägaren gav han det. Ska byta..

Mellan 2-3 liter om dagen. det varierar rätt mycket. Ibland dricker han väldigt dåligt. Svårt att se också för mycket vatten passerar genom mungipan när han dricker.

Dobermann, 3½år gammal, hane

1.Vad ger du för foder?torrfoder,färskfoder,konserv,lagar du själv,t.e.x? Torrfoder (Nutro) och färskfoder (Klass)
2.Blötlägger du torrfodret Eller ger du vatten brevid? Blötläger inte
3.Har du fri tillgång? I stort sätt fri tillgång på torrfoder eftersom han äter det väldigt dåligt
4.Hur många gånger om dagen ger du hunden mat? Två, men det är inte alltid han ter upp torrfodret och då får det stå framme tills han äter upp det
5.Får din hund matrester? Japp
6.Vad har ditt foder för värden? orkar inte kolla
7.Hur mycket ger du? En "korv" färskfoder på morgonen och 3-4dl torrfoder på kvällen
8.varför ger du det foder du ger? Färskfodret får han för att det är det ända han äter på morgonen. Nutro för att jag tycker att det är ett bra foder och han ter det. Han har alltid varit löjligt kiknkig med torrfoder.
9.Hur mycket vatten dricker din hund? bra fråga...jag vet inte för att så fort han får chansen så dricker han mer än gäran ur toaletten :crazy: så jag har ingen aning om hur mkt han får i sig
10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal? Ridgeback snart 20mån

1.Vad ger du för foder?torrfoder,färskfoder,konserv,lagar du själv,t.e.x?: Purina Pro Plan Puppy, ”lamm & ris” och 1 msk Vital Animin/ dag.
2.Blötlägger du torrfodret Eller ger du vatten brevid?: Blötlägger och har vatten brediv (som ofta brukar användas som pool :crazy:)
3.Har du fri tillgång?: Nej till mat, ja till vatten :cool:
4.Hur många gånger om dagen ger du hunden mat?: 3 ggr
5.Får din hund matrester?: Nej
6.Vad har ditt foder för värden?: 30% fett, 19% protein
7.Hur mycket ger du?: ca 4-4½dl * 3 mål.
8.varför ger du det foder du ger?: Uppfödarens valpfoder.
9.Hur mycket vatten dricker din hund?: Vet inte riktigt.
10.Vad har du för hund och vilken ras är det och hur gammal?: Beauceronhane, 9½ vecka :love:

Torrfoder och burkfoder.
Greyhounden äter Doggy Professional Extra Aktiv 30/20. Torrfoder.
Lilla blandisen äter Hills Prescription Diet K/D torrfoder, samt att jag har samma sak som burkfoder för de dagar då matlusten lyser med sin frånvaro.

Vatten bredvid, de gillar inte uppblött torrfoder.

3.Har du fri tillgång?

Nej, med en hund med njursvikt som bara får äta specialkost, och dessutom två hungriga katter varav en på specialkost så går det inte. Jag hade fri tillgång förr dock.

2 gånger - morgon och kväll

Det händer. Det är ganska sällan men det händer.
Vilka värden är det du vill ha?
Doggy Proffesional Extra Aktiv 30% protein 20% fett. Kan kolla omsättningsbar energi sen.
Hills:en har jag i ärlighetens namn ingen aning om värdena på, men den ligger lägre i protein än i fett iaf. Men det är ju ett medicinskt dietfoder för njurproblem.

7.Hur mycket ger du?

6 - 7 dl till greyhounden 2,5 dl till lillhunden.

Greyhounden - för att Doggy Proffesional Extra Aktiv är det enda foder han tycker om som jag kan ge i tillräckligt låg mängd för han ska äta upp allt, och samtidigt hålla vikten.

Lillhunden - Äter Hills K/D för sina njurars skull, hon har njursvikt.

Jag får passa på den här frågan, njursviktsvovvan dricker kopiöst med vatten så jag kan inte sortera ut hut mycket hon dricker och hur mycket greyhounden dricker. Men det går ungefär 3 liter per dag :crazy:

1 greyhoundhane som är nio år
1 blandrastik (papillon x cavalier) som är 13 år.

Har ett speciellt torrfoder för hundar med glutenallergi. Vår hund får även vanlig mat som vi kokar upp och gör portioner av (Lamm,ris,fisk mm)

Jag blötlägger inte fodret utan har vattnet brevid

3.Har du fri tillgång?
Torrfoder är fri tillgång på.

3 ggr

Ibland beroende på vad!

6.Vad har ditt foder för värden? Har inte koll på det just nu!

7.Hur mycket ger du?
Så mycket som jag är rekomenderad att ge

Min hund gillar det och det finns inte så mkt att välja på när hunden är glutenallergiker

Finsk Lapphund och snart 2 år gammal!

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 695
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka