lite frågor ang unghästar.

attempt

Trådstartare
Min lilla dam på tre år har vart riden i ca 2 månader nu och allt går jättebra. Jag har hört lite olika meningar om hur man ska göra..
En del säger att man ska låta dem stå efter att de blivit ridna ett antal månader, för att smälta allt de lärt sig.. och vissa säger att man ska fortsätta rida som vanligt.

Hur ska man göra?
 
Sv: lite frågor ang unghästar.

vad jag har hört så får dom inte stå i mer än 3 veckor för då tappar dom alla muskler mm. jag rider min 3 gånger i veckan.
- mer ridning mer vila!
och så för hon ibland stå någon vecka eller så om jag har mkt att göra :)
 
Sv: lite frågor ang unghästar.

Mina hästar ska hålla tills de är minst tjugo, jag har två treåringar. Den ena ämnar jag att visa på kvalitén om ett år därför så har jag en plan som sträcker sig ett år frammåt.

Om vi ponerar att din häst har haft livets glada dagar tills för två månader sedan, så skulle jag lägga en vila när det ändå är som grisigast att ha häst, låt säga över jul kanske?

Vilan ska bestå av minst sex veckor i följd. Och igångsättning med skrittjobb. Tråkigt, tråkigt men nyttigt nyttigt.

Under vilan kan ni ändå umgås, varför inte passa på att tex lära den att lastas utan hjälp, eller nåt trick kanske. Ta gärna med på promenad i skogen.

Se upp med växtperioder, den är faktiskt bara tre!
Men för mig är vila en självklarhet på en så ung häst, jag vill ju inte behandla för dubbelsidig kotledsinflamation när den är fyra.
 
Sv: lite frågor ang unghästar.

Vi kör mkt vila med våra unghästar, tar de intensivt i några dagar när de precis rids in, sedan får de vila och smälta vad de har lärt sig. Jag annser att det är viktigt med mkt/ofta vila, samt vara mkt uppmärksam på när hästen växer och annpasa där efter.

Och det stämmer att en häst smälter väldigt mkt under sin vila, efter en vila så kan man på många hästar känna att den har kopplat det den har lärt sig sedan sist.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 781
Senast: Sassy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp