Lite förvirrad..

F

Flipper-4-life

Hej, jag undrar en sak bara..

Man måste ju visa hästen att man bestämmer och är ledaran,
men för att göra det på ett naturligt sätt måste man ju slåss med hästen typ för att vinna över den.
Och då blir man ju antagligen v'ldigt skadad! '

Det här kanake var lite konstigt men men,,,

Sv: Lite förvirrad..

jobba hästen i en round pen är ju ett alternativ!

jobba med den i en rund paddock där du har hästen lös. du flyttar på den bestämmer var den får stå vilket håll den ska gå åt i vilken fart.. till slut sänker den huvud å hals tuggar visar underkastelse..= du är ledaren. ha ett rep eller longerings lina till hjälp kasta ena änden mot hästen för att flytta på den å så eller bara slå det mot ditt eget ben.. ej nudda hästen alls. när den visat att det är du som är ledaren kan du gå fram till den går den eller struntar i dig är du inte ledaren än. vill du veta mer fråga på!:)

okej tack så mkt! :)
men detdär att dom sänker halesn o tuggar, har dt ngt att göra med att dsom gör dt när man rider? :P

:) det är lungt alltid kul att vara till hjälp:angel:

Att använda sig av en rund paddock när man inte är van är ingen bra ide. Som ovan användare av denna metod är det lättare att få hästen frustrerad eftersom du inte kan se de små tecken som hästen visar dig (för ett otränat öga..) ett bra sätt är att använda sig av "tryck metoden". Sätt en hand på fästens bog och tryck,lätt. Flyttar den inte på sig, tryck hårdare. Om den inte lyssnar, fast du trycker hårt, så använd ett finger istället (mycket mer effektivt). När hästen flyttar på sig, släpper du trycket och berömmer hästen. (helst med smekningar och ord). Så fortsätter du tills hästen har lärt sig vad trycket betyder. Detta gör du på både höger och vänster bog, samt på rumpan. Då lär du hästen att lätt flytta fram och backdel, samtidigt som du visar hästen vem som bestämmer. Det är detta "tryck" som hästar utövar på varandra, men det är osynligt. Ett annat bra tips om du vill bli ledare för din häst och ha ett sunt förhållande är att du går på kurser och så inom Intelligent Horsemanship. Bra filmer att se är t.e.x "Motivera din häst". Mycket bra! Men bara för att detta sätt fungera på visa hästar betyder inte det att det funkar på alla..har du ett sätt som fungerar, så använd det! Lycka Till!! //Sofie

*kl*

Jag anser INTE att man skulle behöva slåss med hästen för att få ett ledarskap!!! :eek: :eek:

Ett ledarskap får man genom att vara rättvis, trygg och konsekvent och genom detta får man ett förtroende från hästen - ledarskap.

Borkan skrev:
*kl*

Jag anser INTE att man skulle behöva slåss med hästen för att få ett ledarskap!!! :eek: :eek:

Ett ledarskap får man genom att vara rättvis, trygg och konsekvent och genom detta får man ett förtroende från hästen - ledarskap.

:bow: :bow: :bow:

:bow: Skulle just till att säga det själv.

Fö så tycker jag itne man alls skall ge sig in på Nh utan (gärna utbildad) tränare om man inte vet vad man gör och inte kan läsa hästens signaler.

Jag pratar inte om att slå, jag pratar om att trycka...som när du flyttar din häst igången....Man ska ABSOLUT inte slå sin häst för att bli ledare!! Det är ju helt självklart!!!!!!!!!!!!!

det står*kl* betyder knapplån. Att det inte var riktat till dig...

Hon syftade troligast på:

"Man måste ju visa hästen att man bestämmer och är ledaran,
men för att göra det på ett naturligt sätt måste man ju slåss med hästen typ för att vinna över den.
Och då blir man ju antagligen v'ldigt skadad! '"

som kommer från trådskaparen.

Sammet skrev:
det står*kl* betyder knapplån. Att det inte var riktat till dig...

Hon syftade troligast på:

"Man måste ju visa hästen att man bestämmer och är ledaran,
Och då blir man ju antagligen v'ldigt skadad! '"

som kommer från trådskaparen.

Japp det stämmer! Har ingenting mot BlackEyedDaughter:s inlägg!

om du då har en häst du inte kan komma så nära och inte handskas med på det sätt du beskriver och inte har möjlighet att ta till proffisionell hjälp???

Studerar man hästar i flock, så ser man ganska snabbt att den som i allmänhet slåss minst är ledaren. Och att det långt ifrån alltid är den starkaste hästen som är ledare. Ledare blir man i en hästflock på ungefär samma sätt som man blir ledare i en människoflock - genom att bete sig som ledare, dvs vara säker på sin sak, veta vad som skall göras i olika situationer och behandla de övriga i flocken rättvist men med viss auktoritet. Allt detta kan man göra UTAN att slåss!

ta hjälp av en tränare som kan lära dig exakt hur du ska göra.
Att börja exprimentera i en rundcoral själv utan att veta exakt hur det funkar är vansinne

Hästar slåss inte (alltså inte rent slagsmål) när dom ska visa vem som är ledaren. Hästarna använder ju kroppsspråket? De kurser jag har gått på så har jag fått lära mig att hästarna flyttar varandra. Jag håller alltid på med flyttövningar dagligen innan jag rider. Flyttar hästen med ett tryck ca en dm bakom sadelgjorden åt båda hållen sen backar jag med hjälp av tryck i tyglarna. Nu mera behöver jag bara använda röst kommandon som "flytta" och "backa" och fokusera på de ställa ja vill att hästen ska flytta.

racerbumbi skrev:
om du då har en häst du inte kan komma så nära och inte handskas med på det sätt du beskriver och inte har möjlighet att ta till proffisionell hjälp???
Frågan är varför hästen inte går att komma nära. Då först kan man lösa problemet. Är den rädd eller bara osäker på dig, eller är den trotsig och ska testa dig för att se om den får bestämma? Någon hjälp måste gå att ordna, det är bra att ha någon typ av kontakt med en man vet är kunnig om det uppstår problem. Alla tar inte betalt för ett gott råd om det är pengarna som är problemet. (jag vet hur mycket det kan kosta.) Finns det ingen ridskola eller något stall i närheten? Fler huvuden kan lösa fler problem även om de inte är experter.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 371
Senast: Vovve
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama