Sv: lite förvirrad..
Ja jag ber om ursäkt. Jag skulle inte har skrivit "ordenligt" jag menar mer intensiv. Dem som har verkligen studerat det. Suntförnuft kan räker så långt, sen man måste lära sig mer. Och ja hålla med att ordet börjar blir bara ett ord för att så många tränna "NH" på olika sätt. Och många kalle det för "NH" ner det är inte mer en "SF". Men har har verkligen lagt mig i detta med tid, erfarenhet, och ekonomisk. Så jag säger att NH (som jag trännar, och nu försöker jag inte låter kaxig, så inte det fel) är mer en bara SF. Du har rätt, grund och botten att det handlar om kroppspåk men jag vet för många i början har det svårt att att prata. Det är som att lära ett nytt språk överhuved taget.
Jag ska försöker svara dig lite. Ursäkta mitt språk (och stavning
).
först Jag skulle vara mer tydligt till uddatyp att kanske om man inte klara det lös ska man till linjan igen. ner det fungera på ett slapp linje så fungera det bättre lös.
Man kan stanna en häst med att ta främre arm framåt men det har med att placering att göra. Som sagt när jag fråga en ny häst att grår till vänster så peka jag mot kl. 8 stort och tydligt. Min sto kan jag bara peka med fingret och inte äns behöver ta up hella armen utan att driva. Om jag om jag vinka handen fram och tillbaks vid kl. 11 framför näsan så kan jag sakta ner henne. Din sätt fungera. Men dem flesta hästar och människar har svårare att lära sig på dett sätt. Som sagt det gäller vara man peka och var/hur man står. Men jag läst att vi driva ut (tror jag) på samma sätt om hästen är mot oss. Men om du driver till vänster, du svänger med höger arm mot hästens sidan, så mycket har jag, men vad gör du med vänster armen?
trafik kommentar...
ja som du säger det har allt att göra med var man peka och vart är kroppen. hästarna har olika driv linjar. Du kan flyttar en häst hur du vill, bara med var du står eller peka. En ny häst kanske förstår inte i början och byta rykting men det är vår ansvar att säger att den vägen är stängt "try the other way". Hästarna vill söker alla möjliga väger att kom undun. Det finns students som säger det "går inte! jag kan inte får min hästen att går framåt" Det kan beror bara på att dem står eller svänga 20-30cm för nära huvud. eller nåt annat likande. Så lätt kan det vara.
Jag förstår att många vill har kontakt hela väggen runt. Men vad jag menar är i början så är en häst mer bekvämt själv att en "predator" inte står att stirra på dem. Man ska tsta vatten lite. Visa hästar tåla inte att vi titta på dem. Dom krippar i skinnet. Visa tåla det hur mycket som helst. Men om man har svårt att kontrolera sin "kroppspråk" eller blciken det är lättare för hästen att förstår han gör rätt om vi inte sätter krav med omedvitten signaler. Därför säger att man ska titta på skor. själv klart kika jag under keppsen eller titta försiktig att ser hur det går utan att hästen vet om det. men jag står still och hästarna lära att "om Jag går i riktningen hon pekar och fortsätter till hon säger nåt annat så står hon still och låt mig vara ifred". Dem är helt enkelt "creatures of comfort".
Ja, min syfte med det hela är att Jag vill ser vilken "mood" han/hon är i. Vilken halva hjärna dem använder. Inte för "exercise". Helt bara för mental stimulering. Att får dem att använda hjärna osv.
bla bla bla oj oj oj nu måste jag springa hoppas att du förstår vad jag menar. There has been no proof reading.