lite förvirrad..

U

Uddatyp

ja har alltid lärt mej att man ska titta dit man vill hästen ska gå.
men de e tydligen helt fel har ja fattat nu.
man ska titta dit hästen inte ska gå..
varför står de så olika i böcker o så..man vet ju inte va man ska göra.
o en kompis va på massa kurser där dom me sa att man ska titta dit hästen ska gå.
så liksom...hur vet man vad som är rätt?

Sv: lite förvirrad..

När jag leder hästar och rider tittar jag alltid åt det håll jag vill och använder då en "mjuk blick". Genom en "hård blick" (stirrande) kan jag blockera hästens väg. Så på ett sätt skulle man kunna säga att jag i vissa fall tittar dit jag vill att hästen ska gå och i vissa fall tittar dit jag vill att hästen inte ska gå. Jag skulle därför vilja säga att båda delarna kan vara rätt beroende på vad man vill uppnå.

/Sara

Du ska titta dit du ska, då du visar hästen var ni är på väg.

Men när du rider ska du tänka på att din blick ska vara ovanför naveln, inte längre åt något håll.

Har aldrig hört att man ska dit man inte ska gå. Titta dit man går är väl bättre?? Om jag tittar åt ett annat håll är det lätt att man går dit oxså. Man anväder vikten utan att tänka på det då tror jag.

pratar inte om ridningen så..mer när man löslongerar o så.
för va ja fattat de som så ska hästen gå efter linan...och att om man då tittar dit hästen ska gå så korsar man liksom vägen för hästen.
så nu gör ja så att ja tittar på de stället hästen sak flytta sej från..och pekar åt de hållet hästen ska.
vilket funkar jätte bra...lite svårt o förklara..

Uddatyp skrev:
ja har alltid lärt mej att man ska titta dit man vill hästen ska gå.
men de e tydligen helt fel har ja fattat nu.
man ska titta dit hästen inte ska gå..
varför står de så olika i böcker o så..man vet ju inte va man ska göra.
o en kompis va på massa kurser där dom me sa att man ska titta dit hästen ska gå.
så liksom...hur vet man vad som är rätt?

När du sitter på hästryggen tittar du dit du vill att hästen skall gå, då visar du den nämligen med din kropp vilken riktning den skall ta.

När du longerar den driver du på den om du tittar mot bakänden och stoppar upp den om du tittar mot ögonen, detta har inte bara med ögonen att göra, utan även hur ditt kroppsspråk blir.

Inte motsägelsefullt egentligen. Ganska logiskt. :) Att vi människor gärna vill ha ögonkontakt med våra hästar är förmodligen en av anledningarna till att så många hästar är "svårlastade". Halvvägs upp på lämmen vänder sig den som leder hästen om och stirarr den rakt i ögonen. När man gör det uppfattar (efter min erfarenhet) det som att du säger till den att inte ta ett steg till eller rent av backa.

När man tränar på att ha hästen stående still på löst grimskaft kan man utnyttja detta. Så länge du behåller ögonkontakt står hästen förmodligen still. I synnerhet om det är en ranglåg häst.

men just när man skickar iväg hästen..
de e då som ja hör olika hela tiden..min häst går inte iväg om ja tittar och pekar åt samma håll..om ja däremot tittar åt de hållet den inte ska gå åt och pekar åt de hållet den ska gå åt så går hon iväg jätte bra.
svårt o förklara..

Uddatyp skrev:
de e då som ja hör olika hela tiden..min häst går inte iväg om ja tittar och pekar åt samma håll..om ja däremot tittar åt de hållet den inte ska gå åt och pekar åt de hållet den ska gå åt så går hon iväg jätte bra.
svårt o förklara..
Då brukar i alla fall jag måsta lägga extra "fokus" på killens rumpa, för då driver jag iväg honom. Jag måste alltid vara jätte försiktig så att jag inte kommer "för långt fram" på hans kropp för då vänder han på stället och svänger rumpan ifrån mig. Och om jag hamnar så att jag är framför honom så stannar han. Så på honom är det ganska logiskt att rumpan fungerar som framåt drivning:D
Jag kan inte styra honom bara genom att peka utan måste använda mig av mitt kroppspråk, så vi är inte fulländade inom longering ännu:angel:

Men om du har ett sätt som du vet fungerar så behöver du inte bry dig om vad andra säger, det fungerar ju så använd det:banana:

Uddatyp skrev:
svårt o förklara..

Om du pekar dit hästen skall gå med din främre arm, (vänster i vänster varv) ger du den med kroppsspråket tecken att stanna. Det blir en stoppande rörelse. I synnerhet om du tittar mot dess huvud.

Om du tittar mot baken samtidigt som du sätter upp din främre arm ger du hästen dubbla signaler, men de lär sig ofta ändå vad man menar.

Jag tycker att jag får bäst reaktion om jag när jag vill att hästen skall gå fram höjer den bakre armen bot hästens bakdel (rakt ut från kroppen, hur höjd den behöver vara varierar från häst till häst, vissa hästar går fram bara man rör på fingrarna i lår höjd på sig själv, och andra rör sig inte förrän man högt armen till huvuhöjd) OCH tittar i den riktningen, på bakre halvan av hästen. Händer inget rör jag lite på handen, händer inget då (trots röstkommando) "sopar jag" lite i luften med handen som för att fösa iväg hästen.

Testa hur hästen påverkas av hur du rör armarna. Ofta ger man mycket större signaler än som behövs. eller stoppar/ driver på hästen omedvetet genom att man ger "fel" signaler pg av att man inte tänker på hur man rör sig.

moli skrev:
Om du pekar dit hästen skall gå med din främre arm, (vänster i vänster varv) ger du den med kroppsspråket tecken att stanna. Det blir en stoppande rörelse. I synnerhet om du tittar mot dess huvud.

Det hålla jag inte med. Och jag tror alla genom NH hålla med. Minsta dem som har trännat det ordentligt.

Till Uddatyp

Kort fattadad:
Om vi ta vänster varv t ex. och man har bara grimskaft med dig. Om hästen står mot dig. Lyfta vänster arm peka (till kl. 8 om 12 är rakt fram) och leda hästen dit sen driva du näsan/huvud utåt. Du kan titta var som helst så länge din kropp inte titta med dig. Står still. När hästen börja röra sig koppla av med kroppen och titta ner åt. Du kan kika på hästen från under kepsen (om du har en) men följe inte hästen runt och stirra på den. Hästen vill vara i fred. så låta hon/han vara det. Som många andra hästar vill så stannar dem bakom dig, för de känner sig säkert det och det finns ingen ögon på dem. Om dem gör det så vända du mot dem och börja om.

Om hästen är med sidan åt dig så gör du nästan samma sak peka och leda hästen mot 8, sen ta du up repet och driva bak delen. En i taget. Hästen ska lära att först kommer pekning, sen drivning, sen kanske ett kast av repet om drivning inte fungera. Så den har ett "chance" att svara dig. Till slut behöver du bara peka var du vill hästen. Och du behöver inte driva längre, för hästen vet om jag inte går vid pekning kommer matte driva... Men kommihåg att tar ner armarna så fort hästen börja lyssna och titta ner åt och står still du kan skick repet bakom dig, du behöver inte följe runt.

När det gäller var du tittar. Titta på den delen du vill flyttar om det är näsan eller bakdelen. Sen låt hästen vara. Man kan blir lite tokig ibörjan med alla lyftning, svängning, har koll på vad kroppen gör, vad händarna gör och vad dina ögon gör. När jag sa jag har koll att din kropp inte titta var dina örgon gör. dvs att många utan att veta själv glömmer att slapna av och fortfarande peka och titta och hästen söker ett signal att han gör rätt och om matte/husse står och fortfarande fråga att går runt även när hästen gör det, tillslut så gör dem fel och stanna eller vända mot dig osv. Så om hästen gör rätt, titta på dina fina skor! Kopla av så hästen kan kopla av. Om hästen stanna till och titta på dig med en fråga "var det rätt?" Så titta du upp på hästen och säger lungt och fint med kroppen och mun "ja, men jag vill att du fortsätter lite till" och sen fråga du till att går ut på cirkeln. Det är inte så mycket var du tittar det är vad du säger när du tittar.

ok det kanske inte vara så kortfattad men hoppas det hjälper.:D

CaliforniaSwed skrev:
Det hålla jag inte med. Och jag tror alla genom NH hålla med. Minsta dem som har trännat det ordentligt.

Jag vill inte sätta en stämpel på vad jag håller på med så jag säger inte att jag tränar NH, jag försöker lära mig hur hästen reagerar på mitt kroppsspråk utefter flera olika läror. Så jag kan kanske inte sälla mig till de som tränar NH ordentligt. För mig är "NH" ett onödigt ord, då det i grund& botten handlar om sunt förnuft och att häst och handhavare skall läsa av varandras kroppsspråk.

Nu förvirrar du mig. Så förklara varför "de som tränar NH ordentligt" förstår resonemanget och inte jag. :) När jag löslongerar, reagerar hästarna oftast med att stanna eller sakta av om jag höjer min främre hand/ arm, och ökar om jag höjer min bakre arm. att peka för att få den att vända sig är en annan sak. Om hästen står vänd mot mig pekar jag på fronten (från sidan) alt rör handen i luften med en svepande rörelse för att visa hästen att den skall vända sig bortåt. Det brukar fungera. Sedan driver jag på den med min bakre hand/ arm eller rösten.

Nu när du säger det så använder jag också pekande mycket, det beror ju helt på hur man rör sin arm och var man pekar hur hästen reagerar. jag missförstod kanske. Jag trodde att hon menade att peka som en trafikpolis med armen för att driva den framåt. Om jag gör så stannar oftast de hästar jag håller på med eller byter riktning.

Det du beskriver är ett annat sätt att löslongera än vad jag menar. Fast egentligen är det ungefär samma sak.

Förtydligande. Så länge hästen gör som jag vill driver jag inte på den. Däremot vill jag ha kontakt med den hela varvet.

Det som skiljer din och min teknik åt är nog syftet. Jag löslongerar delvis för att se hur hästen rör sig och försker jobba med tempoväxlingar och vändningar, samt större& mindre volter etc, då behöver jag ju följa honom runt för att se vad han har för sig. Står jag och tittar på mina skor så tappar jag halva vitsen med det hela. Jag känner min häst, och han ser inte stressad ut av detta, tvärtom är han alert och koncentrerad och verkar vänta på uppgifter.

Ja jag ber om ursäkt. Jag skulle inte har skrivit "ordenligt" jag menar mer intensiv. Dem som har verkligen studerat det. Suntförnuft kan räker så långt, sen man måste lära sig mer. Och ja hålla med att ordet börjar blir bara ett ord för att så många tränna "NH" på olika sätt. Och många kalle det för "NH" ner det är inte mer en "SF". Men har har verkligen lagt mig i detta med tid, erfarenhet, och ekonomisk. Så jag säger att NH (som jag trännar, och nu försöker jag inte låter kaxig, så inte det fel) är mer en bara SF. Du har rätt, grund och botten att det handlar om kroppspåk men jag vet för många i början har det svårt att att prata. Det är som att lära ett nytt språk överhuved taget.

Jag ska försöker svara dig lite. Ursäkta mitt språk (och stavning:crazy: ).
först Jag skulle vara mer tydligt till uddatyp att kanske om man inte klara det lös ska man till linjan igen. ner det fungera på ett slapp linje så fungera det bättre lös.

Man kan stanna en häst med att ta främre arm framåt men det har med att placering att göra. Som sagt när jag fråga en ny häst att grår till vänster så peka jag mot kl. 8 stort och tydligt. Min sto kan jag bara peka med fingret och inte äns behöver ta up hella armen utan att driva. Om jag om jag vinka handen fram och tillbaks vid kl. 11 framför näsan så kan jag sakta ner henne. Din sätt fungera. Men dem flesta hästar och människar har svårare att lära sig på dett sätt. Som sagt det gäller vara man peka och var/hur man står. Men jag läst att vi driva ut (tror jag) på samma sätt om hästen är mot oss. Men om du driver till vänster, du svänger med höger arm mot hästens sidan, så mycket har jag, men vad gör du med vänster armen?

trafik kommentar...:D ja som du säger det har allt att göra med var man peka och vart är kroppen. hästarna har olika driv linjar. Du kan flyttar en häst hur du vill, bara med var du står eller peka. En ny häst kanske förstår inte i början och byta rykting men det är vår ansvar att säger att den vägen är stängt "try the other way". Hästarna vill söker alla möjliga väger att kom undun. Det finns students som säger det "går inte! jag kan inte får min hästen att går framåt" Det kan beror bara på att dem står eller svänga 20-30cm för nära huvud. eller nåt annat likande. Så lätt kan det vara.

Jag förstår att många vill har kontakt hela väggen runt. Men vad jag menar är i början så är en häst mer bekvämt själv att en "predator" inte står att stirra på dem. Man ska tsta vatten lite. Visa hästar tåla inte att vi titta på dem. Dom krippar i skinnet. Visa tåla det hur mycket som helst. Men om man har svårt att kontrolera sin "kroppspråk" eller blciken det är lättare för hästen att förstår han gör rätt om vi inte sätter krav med omedvitten signaler. Därför säger att man ska titta på skor. själv klart kika jag under keppsen eller titta försiktig att ser hur det går utan att hästen vet om det. men jag står still och hästarna lära att "om Jag går i riktningen hon pekar och fortsätter till hon säger nåt annat så står hon still och låt mig vara ifred". Dem är helt enkelt "creatures of comfort".

Ja, min syfte med det hela är att Jag vill ser vilken "mood" han/hon är i. Vilken halva hjärna dem använder. Inte för "exercise". Helt bara för mental stimulering. Att får dem att använda hjärna osv.

bla bla bla oj oj oj nu måste jag springa hoppas att du förstår vad jag menar. There has been no proof reading. :crazy:

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 075
Senast: KesoNeso
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama