Lite för lättväxlad

Elina8

Trådstartare
Min häst växlar otroligt lätt mellan gångarter, och smyger fram och tillbaka mellan gångarterna. Jag har fått lite tips från min tränare men jag tar gärna emot alla tips och råd jag kan få, ju fler åsikter desto bättre.

Jag känner när han börjar rinna över, men när han väl har börjat så är det redan för sent, så jag känner att jag är steget efter när han växlar. Jag kan byta tillbaka ganska så snabbt, men målet är ju att hinna före så att han inte hinner slå över alls.

Jag tränar mycket på övergångar och jobbar bara korta sträckor på det som är jobbigt för att jag ska hinna byta innan han gör det för att han inte riktigt orkar.
Jag skulle bli jätteglad för alla tips och råd ni har! :bow:

Han växlar mellan tölt, trav och grisepass och allt däremellan. Han har även börjat tölta med bakbenen när han travar. Någon som vet vad det kan bero på?

Sv: Lite för lättväxlad

Han har även börjat tölta med bakbenen när han travar. Någon som vet vad det kan bero på?

Det här får du nog förklara lite hur du menar. I både tölt och trav så går bakbenen höger-vänster-höger-vänster-... i en jämn takt, så jag förstår inte riktigt vad du menar här.

Vad gäller att hinna fånga upp hästen innan den byter gångart så kan jag bara relatera till mig själv. Jag har haft problem med att jag inte varit tillräckligt tydlig i drivning och halvhalter med sätet, utan använde tyglarna för mycket. Dessutom har jag en tendens att tippa fram med överkroppen vilket förstärker problemet.

Efter att jag såg mig själv på video och därmed insåg vidden av problemet, så kortade jag stiglädren två hål, flyttade bak skänkelläget något och rätade på överkroppen. Då blev det genast lättare att ge tydligare signaler och jag tappar inte gångarterna riktigt lika ofta och när det händer, så brukar det vara timingen som brister, eller att jag faller tillbaks till mitt gamla beteende.

Unghästar är ofta obalanserade i början och växlar då friskt mellan gångarterna. Eftersom det viktigaste inte är vilken gångart de går i, i början, så får de hållas. Men jag brukar anpassa mitt säte efter vilken gångart de väljer, för att det ska bli lättare för dem att hålla isär dem senare.

Om hästen går i trav så slappnar jag av i rumpa och lår, när hästen sedan byter till tölt så spänner jag rumpa och lår (utan att klämma hästen) på mina har detta varit väldigt effektivt och på de som kommit lite längre kan jag, om vi koncentrerar oss, byta gångart enbart genom att variera spänningen i mina sätesmuskler. I form och på tygeln ska ju hästen gå oavsett gångart, när de blir redo för det.

Att hästen byter gångart beror ofta på för lite muskler. Jag tränade en 6årig vallack ett tag och han var inte alls speciellt musklad och han bytte gångart ganska ofta, kastade sig i trav helt plötsligt, gick upp i tölt vid hörnpasseringar osv. Först började jag träna precis som du, övergångar, korta sträckor osv. men utan något riktigt resultat..
Så jag gångarterna "åt sidan" och fokuserade bara på att bygga upp hans muskler.. och ju mer muskler han fick, desto stabilare blev gångarterna och han orkade längre och längre sträckor i samma gångart.

Ibland kan man behöva lägga själva problemet lite åt sidan och fokusera på något annat som kan bidra till det stora hela.

Jag har ingen aning om hur det såg ut, jag har ju bara känt det och det känns mysko. Jag fick inte heller ihop det riktigt med takterna, det enda jag kunde tänka mig var att han är efter i takten på nåt vis. Jag vet mycket väl hur det känns när han grisepassar, och detta var helt annorlunda, och det är inte som när han lägger in galopprollar heller.
Kan det vara så att han går i olika takt med bak och frambenen? Dvs när höger ben skulle varit i marken är vänster det istället, om man nu ser det i relation till frambenen?
Jag vet inte det blir bara konstigt när jag försöker tänka mig hur det går till.:crazy::angel:
Men nån form av taktfel är det ju helt klart, det känner jag.

Självklart ligger många av felen hos mig. Jag har inte kommit så långt än att jag kan eliminera hans svagheter. Sitsen jobbar jag på hela tiden, den jag tränar för är instruktör inom centrerad ridning, så hon är toppen när det gäller sitsen. :) Jag har gjort stora framsteg, även om det så klart är mycket kvar att jobba på.

Min häst är 21 år, men han har många likheter med en unghäst. Han är inte så musklad, men det blir bättre och bättre! Han var väldigt överviktig förut och var väldigt svår att rida på ett bra sätt överhuvudtaget. Idag är han smal och fin och jobbar bra. Vi har kommit långt i skritten, men har bara börjat på arbetet i högre tempo. Att han inte riktigt orkar beror ju såklart på att han inte riktigt har orken till det, därför jobbar vi bara korta sträckor åt gången. Hellre kvalitet än kvantitet.

Jättebra tips med sitsen, det ska jag definitivt prova! Jag har jobbar på samma sätt fast med rösthjälper, dvs när han travar ger jag röstkommando för trav, och nu travar han på det kommandot. Har funderat på att göra samma sak med tölten.
Det kan ju vara en bra idé att koppla samman både sits och röst för att förstärka ytterligare! :idea:

Det här med att rida formen och inte gångarten kör vi på när vi rider på banan. När vi rider ute och rider "fritt" så är jag mer noggrann med gångarten.
Eftersom vi inte kommit så långt än så blir det bara några steg åt gången, men det är några steg mer än tidigare!:banana:

Vi jobbar hela tiden på formen och det går framåt, han har satt en hel del muskler jämfört med för ett par månader sedan. Han gör framsteg hela tiden, tidigare töltade han inte överhuvudtaget och kunde knappt trava. Nu töltar han klockrent (utan att växla över på rakt spår) och travar, väldigt framtung dock, men nu börjar formen komma några steg där också vilket är jätteroligt!

Vi jobbar vidare för att han ska bli starkare och smidigare. Men det är ju alltid bra med lite träningstips och övningar som man kan använda på vägen.:) Detta blir ju bara en av många saker vi tränar på. Jag försöker att variera så mycket som möjligt, och därför är det ju roligt mer fler övningar än de jag fått från tränaren.

Har haft samma grej med mitt sto, som också är 21 nu. Hon kan, enl tränaren som kollat upp, gå med olika gångarter fram och bak. Resultatet har blivit något slags foxtrotliknande gångart. Pasofino (?stavn) var också på tapeten ett tag.
Med mer styrka och bättre balans blir det bättre, kolla sadel och ev låsningar.

Ok, skönt att höra att det inte bara är jag (och tränare och kompis) som fått för oss att det är nån rolig blandning. :angel: Eftersom han ofta galopperar med ett benpar så tänkte jag att då kan han säkert tölta med ett benpar också, även om det är samma förflyttning så är det ju lite olika rörelse i lyftet, speciellt fram.

Sadeln är hyfsat ny, köpte den inprovad av en duktig sadelprovare i mars, och även om han har musklat sig lite så är det inte så värst stor skillnad. Vad jag kan se och känna så ligger den fortfarande bra.
Ryggen har han däremot lite problem med. Jag har haft ute en massör som visade att han hade en gammal skada, samma ställe som jag tyckt att han kännts lite "stel". Hon sa att det blir troligtvis aldrig helt bra, men det är inte heller något som han har särskilt ont av, mer än att det kunde göra honom lite stel. Jag har masserat honom själv sen hon var ute och "trollade", och de sista har det inte varit lika flitigt och lika grundligt. Jag misstänker att det kanske hade något med det att göra. Nu masserar jag ordentligt och regelbundet igen och hoppas att det ska hjälpa till att mjuka upp. :)

Får man vara nyfiken och fråga vad du har för stam på din? Jag tycker de är lika, om det är den du har på din visningsbild?

Tyvärr, det har inte gått att ta reda på. Försökte bra mycket, men det är höljt i dunkel, det jag vet är ju att hon är från Östbyn, långt upp i Norrland.
Kanske en ET kan hjälpa till m ryggen? Det har blivit mkt bättre efter att jag haft ute sådan.
Var är gamla skadan?

Jag funderade länge på om jag skulle ta ut massör eller ET, och efter att ha fått tips från en kompis om en duktig massör som kan lite av varje, hon var akupunktör och hade jobbat som assistent åt en osteopat tror jag det var, så hon kunde lite av varje förutom massage. Så jag bestämde mig för henne för hon verkade ha bra koll på kroppen och kompisen som haft ute massa olika massörer och liknande tyckte att hon var väldigt duktig, utefter vad de såg på hästarna.
Så anledningen till att jag inte valde ET var helt enkelt att det inte fanns någon som jag andra kunde tipsa om.

Skadan sitter i ländryggen. Hon "knäckte" eller vad man sak säga och det blev stor skillnad, men nu har det gått ett tag och jag tycker det börjar "falla tillbaka" till hur det kändes förut. Jag ska ringa massören igen och fråga henne vad hon tror.

Vilken mystisk häst du har. Typiskt att du inte hade någon stam, hade varit roligt att se om de var släkt, eller om de bara är en tillfällighet att de är lika. :)

Jag hade ett sto i sjutton år som hette Blesa. Hon funkade också på det dær sættet, ingen utan islandshæst-kunskap førstod vad hon gjorde och varfør!
Jag tror inte det ær så vældigt slækt-relaterat det dær problemet. Hon var efter Gloi frá Leifsstødum som lær ha varit en bra passhæst, och en robust mærr av "min" gårds gamla bondstam. Två vældigt olika førældrar och så råkade det bli en pigg och trevlig dotter som var ngt grøvre bak æn fram, rak i ryggen på passhæstars vis och som lætt och smidigt væxlade till den gångart som før stunden var enklast att ta till! Jag hade också nytta av att læra henne orden før de olika gångarterna och att anvænda sitsen rætt. Tog jag lite før mycket i tyglarna blev hon bara stelare. Hon fick trava mycket på løs tygel på riktigt ojæmn mark. Ibland på stællen i skogen dær jag funderade på om det kunde vara farligt, men hon skadade sig inte. Och så lærde jag mig ben-streching. Det gillade hon och hjælpte villigt till!

Det där låter som min Godi! Jag har ingen aning om hur föräldrarna var, men exteriört stämmer det bra. Han har en ordentlig bakkärra, rak rygg och mycket pass i sig. Han är lite överbyggd också och blir tyvärr väldigt lätt framtung, vilket iofs säkert har mer med styrka och balans att göra än exteriör.

Jag känner igen det där med tyglarna, han spänner sig jättelätt om man tar för mycket i tygeln eller om man försöker korta upp honom för mycket. Min tränare trodde att det beror på gamla träningsmetoder att han spänner sig så lätt. Om jag bara låter honom springa utan att störa honom för mycket så både travar och töltar han fint, men så fort man sätter lite press på honom så spänner han upp sig. Jag har fått massa bra övningar och träningstips från min tränare så att han ska behålla mjukheten in i tölten också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar