Lite expresshjälp, passar sadeln?

M

MisterLillen

Har hemma en Globus Clic strl 36 som måste lämnas åter idag så jag vore tacksam för lite hjälp.
Tycker själv att den kanske hamnar aningen i bakvikt i övrigt ligger den ok tycker jag. Följer ryggen precis och ligger stilla när jag rider. Inte ett hårstrå hade rört sig och hästen verkade trivas och tog ut stegen ordentligt.
http://s25.photobucket.com/albums/c97/MisterLillen/?action=view&current=sadel044.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c97/MisterLillen/?action=view&current=sadel043.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c97/MisterLillen/?action=view&current=utansadelgjord.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c97/MisterLillen/?action=view&current=sadel039.jpg

Funderar dock på om en i strl 38 skulle ligga ännu bättre eller om det blir på tok för stort.
Hästen i fråga är ca 110 grader över ryggen och 36 ska ju vara 100-115, 38:an ca 120 grader.
Sen antar jag att den sjunker ner lite när stoppningen satt sig? Nu får jag ledigt in fyra fingrars bredd mellan sadel och manke.
Några goda råd eller synpunkter någon?

Sv: Lite expresshjälp, passar sadeln?

Spontant ser det okej ut, men är tyvärr i princip omöjligt att se på bild (annat än då de ligger skräp). Dock, jag skulle vilja se bilder där sadeln inte ligger riktigt så långt fram. Förstår att det inte går när du måste bestämma dig i eftermiddag, men har du möjlighet att prova själv innan du ska ge besked?

(Jag kan inte se bild nr 2)

Jag skulle nog testa en storlek större, o om det behövs ha en padd tills hästenn musklar sig mer. Som du sa så hamnar den lite i bakvikt..

Tack!
Tror att sadeln ligger lite längre bak på den här bilden
http://s25.photobucket.com/albums/c97/MisterLillen/?action=view&current=sadel037.jpg
och att när jag provred igår hade jag nog sadlat lite längre bak för jag upplevde den inte så i bakvikt som idag. Dock går det inte att sadla så mycket längre bak för det finns en knubbig liten mage som ställer till det då :rofl:.
Tycker väl själv att det känns hyfsat ok med den här storleken men blir så tveksam.
Hästen i fråga är en relativt omusklad 4-årig arab så jag tror ju att han kommer bredda sig mer. Tror du att en 38: blir på tok för stor?
Är så otroligt trött på det här sadelletandet och självklart har jag en redig bit att åka till närmaste ok hästaffär :(

Ja, det blir väl kanske till att göra det. Men jag är innerligt trött på det här farandet fram och tillbaka mellan stallet och hästaffären. Jag vill RIDA!!

Fast det är just den bilden jag menade när jag sa jag ville se den lite längre bak. Men är ju kruxigt om lilla maggen är i vägen ;) (vet hur det är, och anade att det var därför den låg där den låg).

Rent viddmässigt så återigen svårt se på en bild, men ska vi tala rent teoretiskt så kan du ju padda en för vid sadel (polypad, fårskinn etc).

Hur mycket de breddar är svååårt att säga, och dessutom så breddar de ju inte alltid 'bara', just araber har en förmåga att det hux flux dyker upp en manke också, från ingenstans... Vilket kanske inte sadel 'klarar av'.

Ska du köpa den ny eller begagnad? Tänker på att om det är ett bra pris så slå till, håll en tumme och se?

Ny, finns ingen begagnad att få tag på i passande storlek till både mig och pålle.
Det är ju det jag är rädd för, att den blir för vid så att det inte blir plats för manken, om jag tar en 38:a.
Tror jag får krupp på detta.........
Men å andra sidan, funderar vidare... något måste han ju bredda sig.
Finns det öht plats för det i 36:an. Kommer stoppningen sjunka ihop såpass? För nu känns det som om den ligger precis.

Kan du inte ta hem en 38:a och prova då? Spontant är jag rädd den blir för vid, men om du tar hem en ser du ju bättre, och kan också se om/hur det går att padda?

Ja, det blir väl att styra kosan söderut mot hästaffären igen och byta. För att antagligen åka ytterligare en gång och byta tillbaka igen....Suck!
Guldfiskar och hamstrar behöver inga sadlar. Tror jag ska byta intresse.

Svar på ditt mail kommer imorgon... Svarar här sålänge..
Tror inte du kan ha en bredare sadel, den ramlar nog ner på manken då.. Tyckte dock att den såg ut att ligga rätt bra. Men iom att han är omusklad är det ju svårt, för du kan inte ha en sadel som är hur vid som helst.

Åh tack!
Har efter mycket våndor (och en stor ovilja att besöka Kungälv för femte gången på 2 veckor) bestämt mig för att behålla den här 36:an. Tror också att 38:an blir alldeles för vid, speciellt om stoppningen sjunker ihop på en ny sadel.
Tycker att 36:an ligger skapligt ok, kan väl inte vara skadlig för hästen iallafall? Låg som sagt helt stilla, inte ett hårstrå som hade rört sig.
Får väl inse att jag får ha den tills det inte fungerar längre och sedan börja om sadeljakten från början igen. Man kanske härdas?
Har du några tips på hur jag bäst handskas med min nya sadel. Smörja? Olja? Rida utan schabrak läste jag någonstans?

En illasittande sadel kan vara skadlig. Men det är ju svårt för mig att säga att din sadel ligger riktigt bra utan att se den irl. Men den låg iaf inte dåligt av vad jag kan se. Och är avtrycket bra, pälsen är slät, hästen trivs och du trivs, så borde det inte vara nåt problem.
Var bara uppmärksam om din häst ändrar beteende, t.ex. blir sur vid sadling eller liknande. Då är det dags att byta...

Smörj sadeln efter varje/vartannat ridpass första veckorna, och rid gärna utan schabrak första tiden med.

Ang skötsel av ny sadel, så min sadelmakare rekommenderar att man först fettar in sadeln (inte olja), och när sadeln inte vill ha mer fett, så sadeltvål. Sadeltvålen ska bli som ett ytskydd för lädret, för ytliga repor etc. Naturligtvis rek sadelmakeriet märke X på fett och Y på tvål, jag har använt det (de skickar med gratis) iom att de skickat med, men sen faktiskt köpt mer då det var riktigt bra!

Sen är det bara att 'tuta och köra' =)

Tack för tipsen!
Hästen verkade trivas mycket bra och tog ut stegen ordentligt. Jobbade bra med ryggen i både trav och galopp så jag tror nog att det ska vara ok. Sen att jag har ont i sittbenen idag får jag helt enkelt lösa med mer grädde och chips. Är hästen nöjd så får jag vara nöjd ;).

Tack för tvåltipset. Det hade jag ingen aning om att det skyddar mot repor. Här ska smörjas och tvålas. Vill ha mjukt läder å det snaraste. Stor nackdel att inte köpa begagnat.

Hur mkt kostar Clic?

Funderar på ifall den skulle passa till min welsh cob då vi var en väldigt illa passande griffin haflinger just nu som varken är bekväm för mig eller hästen (skulle jag gissa, då den åker bak ganska mycket när jag rider)

Clic kostar 9000. Men om din häst är väldigt bred och platt lver ryggen är det bättre att prova Esperanzan.

Men det är väl en hoppsadel?
Vill ha dressyr.

Jaha, ja clicdressyr passar breda raka ryggar. Clic hopp är lite annorlunda utformad. Den kostar 8500-9000..

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 819
Senast: Nea_
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 354
Utrustning Efter många om och men hos sadelmakaren idag så fick jag med mig en wintec wide 17" dressyrsadel hem till min lätt svängda, runda och...
2
Svar
23
· Visningar
6 227
Senast: Buck
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka