Lita på klinik eller magkänsla?

Sv: Lita på klinik eller magkänsla?

Hur menar du nu?

Självklart har Metacam en positiv effekt på hästen om den har ont någonstans. Men det är väl inget som man väljer att ge "för jämnan".

Var idag iväg med fullblodet på kliniken för att jag tyckt att han känts ofräsch fram. Bla. så har skritten känts ojämn och jag tycker att han inte tagit ut steget ordentligt.

Väl på kliniken kollades han på volt och rakt spår. På böjprov reagerade han inget på fram öht. Utan bara 2 gradig hälta på höger bak (kota + knä). Röntgen visade ett prima bakben men dom behandlade med kortison på på dessa samt ordinerade metacam i 11 dagar. Återbesök om två veckor.

Jag ville jättegärna att dom skulle åtminstone ha röntgat fram på honom eftersom det är där jag tyckt att det varit vajsing. Men dom svarade att eftersom han inte visade något, så finns det inget behov av röntgen.
Är det verkligen så? Eller ska jag lita på att han är fräsch i resten av lederna?

Känns lite som om att hältan bak är mer en bieffekt på något annat.. Jag har iaf pratat med ET som kommer och kollar upp honom efter återbesöket.

Jag känner mig jättesplittrad. Ska jag tycka att det känns super att hältundersökningen inte var en katastrof, eller ska jag oroa mig för att dom hittade rätt?

Har hästen inga rtg förändringar där smärtan har lokaliserats i bakbenet tycker iaf jag att detta borde vara sekundärt till ett annat problem. Precis som du är inne på- Jätte bra att du låter en ET kolla upp hästen (se bara till att h*n är erkänt duktig - ta referanser).

Jag har själv ett fullblod som haft väldigt mkt fysiska problem. Jag är mkt glad att jag faktiskt litat på min magkänsla när det gäller denna häst. Han har blivit utdömd pga kissing spines av en veterinär, men som tur var åkte jag till en annan vet för att få en "second opinion" då JAG inte upplevt att min häst haft sådana ryggsmärtor. Denne vet hittade problem med framhovarna, som åtgärdades och idag rids hästen för fullt och mår mkt bra.

Mitt råd - känner du din häst väl, så lyssna på andra men lita på din magkänsla och gå vidare om det inte känns bra.
En tanke - om du upplever problem i fram och hästen inte reagerar på böjprov där, kan problemet sitta i hovarna. Kollades detta upp?
Du kan själv titta lite extra om strålen ser fin ut. Kolla så det inte finns en djup spricka i mitten av strålen (=röta, som kan göra mkt ont), detta missas alltför ofta av både hovslagare och veterinär.

Känns det inte bra, så gå vidare och få hästen bedömd av någon annan veterinär.... Hoppas det går bra!!

Detkan hjälpa eller så gör det itne det. Det beror ju lite på vad som är orsaken till det onda i ryggen. Om ett muskelfäste blivit inflamerat så hjälper det till att häva inflamationen om det är en muskelknut så händer inte så mycket mer än att smärtan minskar för stunden.

Hur är det med Metacam, egentligen? Hypotetiskt sett.. OM han exempelvis skulle ha problem med ryggen som orsakar orenheten i gången. Är Metacam något som faktiskt kan hjälpa honom, eller är det bara medans han går under behandling?

Jag förstår om detta inlägg kan vara otydligt för vissa! Jag var lite trött och sliten när jag skrev.

Vad jag undrade var om Metacam bara hjälper under behandlingstiden eller om det faktiskt kunde "spola bort" eventuella muskelinflammationer från ex. ryggen.

Ok. Jag var så osäker på hur det fungerade. Jag är (förutom att det kan ställa till i magen) ganska positivt inställd till själva läkemedlet Metacam i sådana här fall. Men jag oroar mig lite att det ska dölja något annat på återbesöket, eftersom jag inbillade mig igår att hästen så fräschare ut. (För det kan ju omöjligt vara att dom faktiskt har lyckats spruta honom i rätt led :angel:)

Det är ju anti-inflammatoriskt så har det funnits någon inflammation i ryggen så kan den försvinna.

Han har väldigt bra fötter för att vara ett fullblod. Men dom kollade hovarna på honom på kliniken. Skulle det vara så att han efter återbesöket och ET blir knackig igen så kommer jag åka till en annan vet.

Att en häst visar sig ha böjprovsreaktioner någon annanstans än där man som ägare tror är vanligt enligt min erfarenhet. Och att leta fram om hästen reagerar bak är ju inget som kliniker normalt gör, då det skulle krävas x antal röntgen bilder på karpus (framknä), kota, kronled, hovled, strålben osv, plus ultraljud av alla senor och ligament som man kan se, och då finns ändå inte ett antal mjukdelar som det krävs magnetröntgen för att bedöma. Av det du skriver borde du inte behöva byta klinik, om hästen blir halt igen så får de leta vidare, det är inte ovanligt.

Men sedan är ju olika veterinärer olika bra på att bedöma hältor och hitta den verkliga orsaken och inte bara behandla sekundärhältor i de mer knepiga fallen, så det gäller ju också att du hittar en duktig veterinär som du litar på. Och en del veterinärer är inte så bra på att bemöta ägarna, och man kan behöva ställa 20 frågor eller mer för att dra ur veterinären den info som man skulle vilja att de gav spontant.

Innan man byter klinik kan det vara bra att försöka kolla upp bland bekanta eller på nätet hur bra veterinären verkar vara, min erfarenhet är att det är vilken veterinär, och inte vilken klink, som har betydelse, då de flesta kliniker har flera veterinärer.

Och att ta ut ET låter som en bra ide, både för att se om man hittar något som kan ha orsakat bakbenshältan, och för att behandla de ev muskelproblem en häst kan ha fått pga att den har spänt sig av att den har haft ont.

Men lycka till med hästen, och hoppas att behandlingen funkar!

Absolut! Jag förstår precis hur du menar. Jag själv var ju så säker på att det skulle vara hovleden fram som det satt i! Men vad jag har hört så har inte denhär kliniken så bra rykte när det gäller diffusa hältor, tyvärr. Det är lätt att vara efterklok. Men jag håller iaf tummarna över att dom hittat rätt.

ET tycker jag är självklart efter bla. hältutredningar. Det är så mycket fuffens som kan pågå i kroppen när den belastas fel och både förlänga eller förhindra läkning.

Uppdatering!

På återbesöket berättade vet att dom tillslut hittat en mycket liten pålagring i kotan bak. Hästen böjdes igenom igen och hade kvar en halv grads hälta på kotan. behandlades igen och vet trodde inte att det behövdes något till återbesök.

Nu efter snart två veckor sen ÅB, knatar han på fint med både fram och bakben. Och till veckan bokas ET!

Tack alla för klocka och lugnande inlägg!

Jag förstår om detta inlägg kan vara otydligt för vissa! Jag var lite trött och sliten när jag skrev.

Vad jag undrade var om Metacam bara hjälper under behandlingstiden eller om det faktiskt kunde "spola bort" eventuella muskelinflammationer från ex. ryggen.

Det är ju antiinflammatoriskt så det påverkar förstås ev inflammationer i ryggen också åtminstone under behandlingstiden.

Jag förstår inte biggan och Totola som tror att problem fram skapar problem bak s a s (fattade som att de menade så?) Jag har också lärt mej som shaggy (vilket tycks stämma) att en häst med problem bak eller i ryggen får avlastningssymtom diagonalt fram och därefter båda fram eftersom fram avlastar fram. Det är oftast fram hälta/orenhet märks först. Kotledsinflammationer fram anses ju tex i stort sett alltid vara tecken på annat!

Jag skulle nog avvakta denna behandling, ta ut Et och verkligen gå tillbaka själv och fundera över symtomen, vad har du känt och när, osv?

Edit: såg nu sista inlägget:D

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka