Lita på klinik eller magkänsla?

Whoever

Trådstartare
Var idag iväg med fullblodet på kliniken för att jag tyckt att han känts ofräsch fram. Bla. så har skritten känts ojämn och jag tycker att han inte tagit ut steget ordentligt.

Väl på kliniken kollades han på volt och rakt spår. På böjprov reagerade han inget på fram öht. Utan bara 2 gradig hälta på höger bak (kota + knä). Röntgen visade ett prima bakben men dom behandlade med kortison på på dessa samt ordinerade metacam i 11 dagar. Återbesök om två veckor.

Jag ville jättegärna att dom skulle åtminstone ha röntgat fram på honom eftersom det är där jag tyckt att det varit vajsing. Men dom svarade att eftersom han inte visade något, så finns det inget behov av röntgen.
Är det verkligen så? Eller ska jag lita på att han är fräsch i resten av lederna?

Känns lite som om att hältan bak är mer en bieffekt på något annat.. Jag har iaf pratat med ET som kommer och kollar upp honom efter återbesöket.

Jag känner mig jättesplittrad. Ska jag tycka att det känns super att hältundersökningen inte var en katastrof, eller ska jag oroa mig för att dom hittade rätt?

Sv: Lita på klinik eller magkänsla?

Om du vill ha frambenen röntgade så be om det, du är kund och har rätt att begära röntgen (du kan dock få stå för kalaset själv då försäkringsbolaget kanske inte anser det som befogat att röntga framben efter veterinärens utlåtande att det ej behövs). Även om det kanske inte finns något så är det kanske skönt som hästägare att få svart på vitt.

Om hästen har ont bak så avlastar den framåtoch då bör den kunna kännas konstig fram trots att hältan stter bak. Låt det de hittade nu läka ut och se om det känns likadant sen. Om det är något annat bör inget bli förstört av att vänta iom att de inte hittade något på böjprovet.

Fast det låter ännu mer rimligt i mina öron att hältan på böjprovet är en överbelastning ifrån att avlasta fram- om hästen inte visade något bak på röntgen. Särskilt om nu TS själv tycker det sett vajsing ut fram. Sen är det såklart inte nödvändigtvis något som syns på röntgen, men TS - jag hade litat på magkänslan och bett att få röntga fram också. Ska man utreda hästen känns det inte bra att inte ha hittat något och fortfarande sitta med frågetecken.

Min häst var ojämn bak och var gallig i haserna, så vi åkte upp enbart för att röntga. Som skrivet ovan så betalar du ju för det, sen om det är nådvändigt eller inte är ju något som du får ta ställning till, veterinären kan ju bara säga sin mening.

Vi hittade iallafall inget på bilderna och gjorde därefter en hältutredning och röntgade ett framben, den bilden betalar försäkringsbolaget men inte de vi tog innan utredningen.

Jag har fått lära mig (sen om det stämmer eller inte kan jag inget lova om) att hästar i första hand avlastar sina onda bakben på det diagonala frambenet och sitt onda framben på det andra frambenet.
Ibland tycker jag mig ha sett klara indikationer på att vissa individer fungerar på det sättet.
Givitvis kan TS röntga frambenen (på egen bekostnad) men vilken/vilka leder ska röntgas? Det finns ett antal och det är inte en bild/led utanman får ta flera för att se någonting. Om TS hittar något vad säger då det? Många hästar går med röntgenfynd som de inte lider det minsta lilla av i dagsläget. Hur ska TS veta vilken ev. skrovlighet som ev. ger känslan av att något är fel?
Jag kan säga att jag skulle låta skadan bak läka ut kolla igenom hästen med en et och sedan sätta igång. Känns det sedan likadant igen då skulle jag gå vidare.

Röntga hästen. Om det inte visar någonting då så kan du kanske släppa det. I annat fall kommer du att fundera över om det kanske ändå finns något på röntgen.

Jag fick den där känslan på en häst jag hade. Hade ut flera olika veterinärer men de hittade inget fel. Jag kände mig jättefånig när de sa att det är inget fel på den här hästen. Men känslan släppte inte.
Ett bra tag efter att jag fått den där känslan blev hästen halt. Vet trodde på en rejäl vrickning. Men det blev inte bra så till slut så for vi till klinik.
Ringkota.:cry:
Hon gick ett tag som sällskapshäst men eftersom hon inte trivdes med det och blev deprimerad så tog vi bort henne till slut.

Att din häst känns udda fram är inte konstigt med problem i ett bakben, utebliven böjprovsreaktion på fram tyder endast på att det inte finns en ledpåverkan men det utesluter ändå inte att hästen har avlastat på framdelen och då kommer hästen inte kunna ta ut stegen i fram heller.

Jag skulle i nuläget avvakta behandlingen i bakbenet och se vad den ger, jag tolkar det som att ni ska på återbesök och då får man ju se vad som skett.

Du kan ju ändå be om en röntgen på frambenen, men i nuläget är det en kostnad du med största sannolikhet får bära själv.

Ja. Efter att ha läst svaren i tråden så håller jag med dig. En slutsats av shaggys inlägg skulle kunna vara att om det nu fanns fuffens i höger bak, och avbelastar det diagonalt fram, så påverkar ju detta även det andra frambenet till slut. Och resultatet blir att han inte tar ut steget fram, precis som du säger.

Jag har ju oroat mig så länge och har haft så dåliga erfarenheter med halta hästar tidigare. Så antagligen har jag förväntat mig det värsta och varit så inne på att det skulle bli många turer så att jag inte riktigt kan släppa spänningarna. Så egentligen kanske det är inte så konstigt att jag kommer hem med en känsla av " är det här konstigt, eller är det här skönt?"

Det är skönt att höra från fler att det är en liten risk att det finns någon ledpåverkan fram, iaf. Tack vare många kloka svar här har jag kunnat landa lite i mitt ställningstagande. Det realistiska att göra är nog att vänta och se med det som är gjort nu, och gå vidare med det som blir.

Dom kan aldrig neka dig att röntga din häst. Konstig klinik du varit på :confused: Eller rättare sagt veterinär kanske! När jag var inne och skulle röntga min fram så frågade dom om jag ville passa på att kolla bak också. Nu hade han iof spatt bak men den var vilande och inget orosmoment. Men tack vare veterinärernas fråga upptäckte vi att hans spatt blivit värre (MYCKET värre), annars hade jag aldrig märkt det pga att han aldrig visat nåt.

Hade inte veterinärerna erbjudit sig att ta bakbenen "medan vi ändå höll på" hade jag antagligen ridit en häst med ont nu utan att veta om det!

Jag förstår hur du menar. Ett alternativt bemötande hade ju kunnat varit att dom hade gått med att röntga fram, men informerat om att jag fått betala ur egen ficka.

Jag förstår hur du menar. Ett alternativt bemötande hade ju kunnat varit att dom hade gått med att röntga fram, men informerat om att jag fått betala ur egen ficka.

Absolut! sen tycker jag dock att det är helt skumt att du ens ska behöva betala ur egen ficka, då du åkte dit av just anledningen att du kände ofräschhet FRAM. Då tycker inte jag det ska gå utanför försäkringen att röntga fram, men det är ju en helt annan historia ;)

Min var oförsäkrad :o vid tillfället men jag röntgade ändå alla 4 och gjorde en fullständig hältutredning. Det var ingen vet som försökte hindra mig, mer än att dom gav ungefärligt pris då såklart.

Bor du i/nära skåne?
Kan isåfall tipsa om en mkt bra veterinär som verkligen kan pinpointa hälta om du fortfarande, trotts råd i tråden, vill gå vidare.

Vi har varit dit med en häst som varit skadad från och till i några år. hälta. Hon hittade problem i ryggen (ioch lite annat).

Fast det låter ännu mer rimligt i mina öron att hältan på böjprovet är en överbelastning ifrån att avlasta fram- om hästen inte visade något bak på röntgen. Särskilt om nu TS själv tycker det sett vajsing ut fram. Sen är det såklart inte nödvändigtvis något som syns på röntgen, men TS - jag hade litat på magkänslan och bett att få röntga fram också. Ska man utreda hästen känns det inte bra att inte ha hittat något och fortfarande sitta med frågetecken.

Jag fick samma känsla som du. Det känns mera som reaktionen bak är sekundär och inte grundorsaken.

Kliniken kan visst neka röntgen av vissa (kropps-)delar även om ägaren vill. Det kanske inte sker så ofta eftersom extra röntgenbilder ger mer pengar och "kunden har alltid rätt"-filosofin är utbredd överallt.

Det finns lagar kring röntgenstrålning och dessa bör ju följas eftersom det annars innebär en extra risk för personalen som redan utsätts för en hel del risker. Om man inte har en indikation att röntga en viss kropssdel (typ smärta, svullnad, böjprovsreaktion osv) så finns ingen anledning. Man kan hitta "röntgen-fynd" på vilken frisk häst som helst som inte betyder något, vilket gör att tolkningen av dessa fynd blir svår om hästen inte reagerar med smärta vid palpation/provokation/böjprov/hälta av det aktuella området.

Jag tycker att det låter som en utmärkt idé att TS inväntar vad som händer nu när det enda egentliga fyndet är behandlat. Bakbenshältor är lite klurigare och svårare att känna/märka/se vilket gör att det kanske är det som var probelemet?

Hoppas att det blir bra! :)

Kliniken kan visst neka röntgen av vissa (kropps-)delar även om ägaren vill. Det kanske inte sker så ofta eftersom extra röntgenbilder ger mer pengar och "kunden har alltid rätt"-filosofin är utbredd överallt.

Det som du säger förekommer ytterst sällan. Jag arbetar på djursjukhus och vi skulle aldrig neka någon att ta plåtar om denna begärde det.

Jag vet! Ville bara belysa att det är onödigt och egentligen "olagligt". Jag jobbar själv men det händer faktiskt att jag avråder eller till och med nekar... likväl som det händer att jag röntgar för att kunden vill...:crazy:;)

Bor du i/nära skåne?
Kan isåfall tipsa om en mkt bra veterinär som verkligen kan pinpointa hälta om du fortfarande, trotts råd i tråden, vill gå vidare.

Vi har varit dit med en häst som varit skadad från och till i några år. hälta. Hon hittade problem i ryggen (ioch lite annat).

Jättegulligt av dig att komma med rekommendationer! Men jag bor tyvärr i Norrland.. Vi har en bra vet här åxå som är duktig, men det är kinkigt med tider dit. Jag antar att jag bokar tid där nästa gång om hästen inte blir fräsch.

En liten uppdatering. Vi var ute på en kort prommis idag. Och jag inbillar mig att han går renare fram. Men som sagt så går han ju även på Metacam åxå. Hur är det med Metacam, egentligen? Hypotetiskt sett.. OM han exempelvis skulle ha problem med ryggen som orsakar orenheten i gången. Är Metacam något som faktiskt kan hjälpa honom, eller är det bara medans han går under behandling?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka