Listeria på häst

Limelight

Trådstartare
En här i närheten av där jag bor har fått Listeria på sin häst.

Jag som hästägare har aldrig hört talas om det och googlat en del, men får fram väldigt dåliga svar.
Så tänkte höra med er om ni vet något om det ?
Är det smittsamt är min första ( oroliga ) fråga ?
Hur blir hästen smittad ?

Berätta gärna det ni vet om det :)

Sv: Listeria på häst

Vad har den stackars hästen ätit då?
Listeria är ju en bakterie som växer i kylskåpsmiljö. Det förekommer i en del mat men dör vid uppvärmningen vid vanlig tillagning. Det man brukar varna för är förpackad mat som inte värms (gravad/rökt lax, mögelost etc.)

Så du borde kunna vara lugn för din häst skull. Det är en bakterie som man får i sig genom att äta den. Så länge din häst inte äter samma mat borde det vara ok.

Fick höra nu att den har fått det utav en fästing??? Allt jag läser så har detta inget med fästingar att göra så funderar om de verkligen vet vad de pratar om :crazy: .
Jag vet att hästen ätit ensilage, kanske var det dåligt. Jag känner dem inte så vet inte direkt mycket, hörde bara.

Känns skönt att det inte är smittsamt, kan oron lugna ner sig :)

Men finns väldigt lite information om detta, men SVAs hade ganska bra svar, tänkte inte på deras sida :)

Är det inte Erlichios, eller hur det nu stavas? Det får man av fästingar.

Nej det var listeria och inget annat. Ja har aldrig hört talas om det så blev väldigt nyfiken på vad det var

Har aldrig hört om en häst som fått det, men det är förekommande bland får...
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går med hästen om du har möjlighet

Om det var Listeria så har det inget att göra med fästingar.
Listeria på häst är extremt ovanligt och det som i så fall ses är septikemi (blodförgiftning) och då drabbas ofta föl. Det är det enda som står i alla böcker jag har, det är verkligen jätteovanligt hos häst!
Hos kor och framför allt får är det mycket vanligare och där ses hjärninflammation (encephalitis), abort, ögonproblem (ophtalmitis, uveitis), tarminfektion (gastroenteritis) och juverinfektion (mastitis).
Den största smittkällan är ensilage med hög Listeria växt, som får och kor äter och blir sjuka av.
Hos grisar kan Listeria ligga i lymfkörtlarna och i avföringen och därför finns en viss risk vid slaktning.

Så enda tänkbara smittkällan är om hästen har ätit gräs/ensilage/hö som var infekterat med Listeria från en smittad ko/ett smittat får.
Här står allt om det:
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/51400.htm&word=listeria

Som sagt, du får gärna hålla oss uppdaterade!

Lite uppdatering..

Eftersom jag inte känner dessa ägare till hästen så har jag svårt att få fram svar som man vill, men via andra så hör man mycket ;)

Ägaren håller benfast att det är Listeria hästen fått via fästing, det hade veterinären sagt som den fått ut av ett blodprov.
Den har fått medecin och redan efter någon dag mådde den bra igen.
Hästen hade tydligen riktigt hög feber och benen svullnade upp, men gick ner direkt efter medecinen.

Hästen har ätit ensilage och gräs.

Jag tycker detta låter väldigt skumt efter allt jag läst och era kommentarer. Det borde vara omöjligt att detta kommer från en fästing. Antingen så ljuger de ( varför de nu skulle göra det ) eller så är det fel sjukdoms ord eller något..

Inte mycket att ge er, men något kanske :)

Saxat från hippocampus.slu's hemsida:

"Vid akut granulocytär ehrlichios ses vanligen hög
feber, aptitlöshet, svullnad i extremiteterna,
rörelsestörningar och ovillighet att röra sig."

Om hästen hade hög feber och svullna ben och det är fästingrelaterat är det Ehrlichios hästen har fått. Sen kanske ägaren tror att Listera är samma sak som Ehrlichios eller hört fel vad veterinären sagt.

Jag tror de missuppfattad sjukdomsnamnet. Listeria ger inte dessa symptom på häst och är dessutom extremt ovanligt på häst. Listeria är inte en fästingburen sjukdom det är en fodersmitta.

Jag är helt säker på att de har tagit fel på namnet. Listeria och erlichios är ju ändå lite lika... För som sagt, det är lika omöjligt att få Listeria från en fästing som det är för en elefant att få plats i ett kylskåp (ursäkta liknelsen..:angel:).

Dessutom passar symptomen extremt väl med erlichios som iNHALE skriver.
Tack för uppdateringen:)

Inte hört något nytt, men tror också precis så som ni säger att de missuppfattat namnet. Måste vara Ehrlichios hästen fick.

En väns häst fick Ehrlichios för ett par dagar sedan också, hon bor ca 4mil härifrån. Men från att inte hört talas om det heller till två fall som är i min "närhet". Är det relativt vanligt ( och jag har bara missat det helt ), eller är det vanligare i år bara ?

Jag diggar din liknelse Equus :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 263
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka