LISTA: vanligaste orsakerna till kolik, samt förebyggande åtgärder.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wishful
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 272
W

Wishful

Har haft turen att under mina 7 år som hästägare aldrig råkat ut för kolik, men misstänker att turen inte kommer att hålla i sig forever.. Så tänkte om vi tillsammans kunde lista upp de vanligaste koliktyperna samt orsakerna till dem, alltså hur kan man bäst förebygga? :) Tacksam!

Sv: LISTA: vanligaste orsakerna till kolik, samt förebyggande åtgärder.

Om man serverar hö från låda, med sand under, så faller det oftast lite hö bredvid, hur orolig bör man vara för sandkolik? Eller gäller det främst hästar som verkligen står och ÄTER sand, och HELA hagen består av enbart sand?

Man förebygger bäst kolik genom att se till att hästen

- får en balanserad foderstat med hygieniskt foder
- fri tillgång till färskt watten
- undwiker att hästen får i sig jord och sand, t e ej fodra direkt på backen, erbjuda alternatiw att tugga på om hästen står och gräwer efter rötter osw.
- inte har inälwsparasiter

De olika typerna, ja det finns ju mängder. I det här fallet skulle jag bara wilja skilja på förstoppning (parasiter, uttorkad, sand/jord) och gaskolik (felaktig foderstat, ätit ngt skämt foderparti, går och letar i en "tom" hage och äter plantor som den annars hade undwikit). Båda tillstånden kan i sin tur leda till de wärre slagen aw kolik med omwridningar aw olika slag (dessa kan iofs äwen uppkomma primärt, men det är swårt att förebygga).

Påtwingad wila efter operation eller skada kan också leda till kolik, men det är också swårt att undwika. Om risken finns kan man ju tänka på att ge lite la erande foder som linfrö, betfor mm. På samma sätt kan man ge en kur med loppfrö om man wet med sig att hästen fått i sig jord och sand (men det wikigaste är att undwika att den fortsätter få i sig detta genom att byta hage, ändra utfodringssätt mm).

Det finns nog mer att säga, men detta är iallafall en del.

Om man serverar hö från låda, med sand under, så faller det oftast lite hö bredvid, hur orolig bör man vara för sandkolik? Eller gäller det främst hästar som verkligen står och ÄTER sand, och HELA hagen består av enbart sand?

Nej, sandkolik beror inte på att hästen leker gräwskopa, utan på att den under lång tid får i sig lite sand+ lite sand + lite sand = mycket sand. Sanden ansamlas i tarmpaketet och ger på sikt upphow till förstoppning.

Scenariot du beskriwer kan alltså wara en risk, men å andra sidan har ni ju kringåttt det wärsta genom att fodra i låda. Om du är orolig kan du ta några bajspluttar och lösa upp i watten i en genomskinlig påse eller hink. Låt stå öwer natten och häll försiktigt aw wattnet - grus och sand kommer, om det finns, att ligga i botten som sediment.

Parasiter. Förebygg genom träckprov, markhygien och riktad avmaskning. Ev. även blodprov för bandmask då det är den parasit som mest ger kolik.

Har man en bra lösdrift är det en klar fördel men ingen nödvändighet så klart..., men där de har gott om plats att kontinuerligt röra sig - stillastående är inte bra, fri tillgång på mat - minskar risken för att de hetsäter och det kan bli förstoppning av något slag, fri tillgång på friskt vatten - uttorkning orsakar förstoppning och kolik.
Massage ska vara bra för att förebygga.
Bra hygien och näringsvärden på fodret är en självklarhet. Det minskar också risken för fång, som ökar risken för kolik.

För lite salt som i sin tur gör att hästen dricker för lite.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 129
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 669
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka