Lipton-niarchos-idealist

alice

Trådstartare
Behöver hjälp av alla stamkunniga. Vad säger stammen ovan er? Lipton, ja honom känner ju de flesta till (någon som har bild?), men de andra två?!?!
Vad skulle ni vänta er av en sådan stam?

//Alice

Att det är gammal svenskstam.
Niarchos var brun född 1956 och exporterad till Danmark 1977. Han var efter Polarstern - Largo
Idealist fux född 1951 död 1970 efter Hamid - Pergamon
Skulle tro att de skulle ge ganska bra allround hästar som en gång i tiden passade den svenska armen. Med det kom ju också att de blev bra och användbara ridhästar. Kan inte komma på att någon av dom ligger i några av våra större kändishästar. Men det finns det kanske andra som vet.

Intressant! Lipton var ju inte heller "illa pinkad". :D Någon som har bilder på någon av hingstarna, eller vet var jag kan hitta fotografier?

//Alice

Här finns Niarchos! På samma sajt ska det finnas en på Idealist också, men jag kan tyvärr inte få upp den :( Ska försöka fixa en åt dig!

Oj då! :o Vårt förra lilla russ:s namn följde visst med där. Men det är ju bara att ta bort. Och sedan söka om.

i senaste nummret av ridsport special står det en del om Lipton och finns även bilder.Kolla det! :)
har en lipton avkomma som är väldigt go, men har tyvärr varit med om en hel del hemskheter innan hon kom hit som 3 åring förra året.

Ok, jag ska försöka få tag i ett ex redan i em. *nyfiken* Minns lite av vad jag sett av Lipton då han tävlade. Jag tyckte han var väldigt söt bla. :o Men som sagt...det var några år sen han var på tävlingsbanan...

Det är alltid synd när hästar hamnar i tråkigheter. Den här individen jag kommit i kontakt med verkar också vara den "goa" typen. :D

//Alice

Tack Görel för hjälp med bilderna. Hästen i fråga verkar vara väldigt lik Idealist i kroppen, men har även drag av Lipton (om jag minns Lipton rätt :D ).

Nu vet jag lite mer om stammen. Underlättar lite i bedömning av individen.

//Alice

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: Red_Chili
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
829
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sesca
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • reservdelar till klösträd