• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare peace
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 7 093

peace

Trådstartare
Jag ska få månadslinser nu om någon vecka....Har en vän som haft det i många år och hon använder sina i både två,ibland tre månader....Min fråga..är det ok? Vad händer med linsen efter just en månad som säger att man inte kan använda den/dom längre??

Sv: Linser

Jag vet inte vad som fysiskt händer med linsen, men jag hade tvåmånaders förr och de blev väldigt torra under dagarna (luftkonditionerad arbetsmiljö vilket inte hjälper) och väldigt obehagliga att sätta i och ta ur framåt slutet av användningsperioden. Ofta blev det att jag bytte någon vecka före "utgångsdatum" just för att det blev så obehagligt.

Jag skulle aldrig använda linserna för länge, risken är att de slutar släppa genom syre till hornhinnan och då får du skador - jag har själv varit korkad och använt gamla linser alldeles för länge och fick ödem på hornhinnorna. Pga syrebristen har ögonen dessutom försökt kompensera genom att bilda nya små blodkärl, vilket gör att jag numera alltid är rödögd och det går aldrig bort fastän jag inte använt linser nu på flera år.

Jag märkte själv aldrig att något var fel, det var min optiker som såg ödemen vid en rutinundersökning. Och sen märkte jag ju själv att jag alltid var rödögd..... Detta var minst 20 år sen och skadorna finns kvar för gott.

Linser är så pass billiga idag att det finns absolut ingen anledning att slarva.

Vad som händer är att de blir smutsiga. Jag har frågat massor med optiker genom årens lopp eftersom jag hade månadslinser i 17 år. Alla säger att de ska bytas ut eftersom de blir såpass äckliga.

Några gånger har jag gått till optikern för att få nya med kanske 1,5 månad gamla linser, och när optikern har tittat i ögat då har de genast sagt att jag måste byta linserna var 30:e dag eftersom infektionsrisken är så hög i ögat annars.

Problemet med gamla linser är att det efter en tid bildas beläggningar på linsen, som skaver på ögat/insidan av ögonlocket. Gamla linser kan som sagt även ge syrebrist i ögat, om man använder månadslinser i flera månader riskerar man att få långvarig syrebrist vilket kan ge permanenta skador på ögonen och bl.a. medföra att du aldrig mer kan använda linser.

Jag använder månadslinser och jag märker direkt när det är dags att byta linser. Efter 25-30 dagar blir ögonen mycket fortare torra och trötta. Det är dock inte säker att du märker när det är dags att byta linser. Vissa får inte problem med gamla linser förrän linserna redan orsakat stora skador på ögonen. Därför är det rent av korkat att inte följa rekomendationerna.

Tack för era svar då vet jag att JAG ska iaf inte använda mina mer än en månad....Ska ta ett snack med vännen min oxå....

Fast det beror ju också på huruvida du använder dem varje dag eller har dagar utan linser. Jag försöker ha en dag i veckan med glasögon och tar ur dem på kvällen om jag bara ska vara hemma och kolla på tv osv. Har lite dålig koll på exakt hur ofta jag byter dem men skulle tro att jag tar ett nytt par var femte/sjätte vecka. Har haft linser i över 25 år och har aldrig haft några problem.

Alla optiker jag varit till har varit väldigt noga med att påepeka att månadslinser ska slängas efter en månad oavsett hur många dagar de använts.

Alla optiker jag varit till har varit väldigt noga med att påepeka att månadslinser ska slängas efter en månad oavsett hur många dagar de använts.
Jag har fått samma inpräntat i mig och då med anledning att bakterietillväxten är så stor så efter 30 dagar vill man inte ha dem ändå.

Dessutom har jag fått lära mig att om man inte använt linserna på en vecka så ska man också ta nya, eftersom bakterietillväxten i linskopparna är för hög ifall de ligger där i en hel vecka. Ville man ha dem längre skulle man ta upp dem varje dag och rengöra dem.

Helt korrekt! Man kan förstöra sina ögon om man inte följer rekommendationerna. Antar att ni inte äter ex. en biff 1 månad efter utgångsdatum.

Linsleverantörerna har ingen som helst skyldighet att ersätta ev. skador om man överanvänder linserna.

Följ råden :)

Jenny - Optikerassistent :cool:

Byt linser när du skall och var rädd om dina ögon. Man kan inte få nya.
Med vänlig hälsning
pudlan

Oj...blev lite nervös nu när jag läst tråden..

Visste väl att rekommendationerna på max 1 månad fanns där av en anledning (visste dock inte exakt varför). Men själv har jag alltid haft månadslinser i mer än en månad. Brukar vanligtvis ha dom i ca 3 månader, men har ett par gånger haft samma linser i drygt ett halvår. Har inte varit hos optiker på ett par år men känner inte själv att jag har skador på ögonen (Haft linser i ca 10 år). Det jobbiga var bara att linserna hade fått små jack i kanterna som kunde skava lite. Men kände aldrig att jag hade syrebrist i ögat.

Men självklart rekommenderar jag ingen annan att göra något så dumt :o

Men man känner inte syrebristen, jag märkte ingenting alls, förrän min optiker såg det vid en undersökning och jag fick linsförbud i minst 2 månader. Nu var mina linser rejält ingrodda, de var av den gamla sorten som skulle rengöras och fixas med betydligt mer än dagens linser. Men jag skulle'ändå aldrig rekommendera någon att använda linserna "för länge", det är liksom inte värt chansningen. Alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 320
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 304
Senast: Enya
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 204
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka