Linor till transport

A

anla91

Vad brukar ni använda för linor när ni ska lasta hästen, och om ni har en lättlastad häst, brukar ni ändå förbereda er med linor?
 
Sv: Linor till transport

Vi har alltid en vanlig longeringslina i transporten, dock behöver vi inte använda den speciellt ofta. Vi tar inte fram linan förrän det behövs.
 
Sv: Linor till transport

ja har alltid longerlinor med men bara ifall det skulle hända något. så jag kan leda och binda upp hästarna.

jag ger mig inte ut och ker med hästar som inte uppför sig och går in i släpet.

jag vill ha kontroll över sånna små saker som att kunna lasta säkert innan jag ger mig ut på vägarna.
 
Sv: Linor till transport

Till ponnyn hade jag alltid med en lina eftersom han kunde strula, men så fort man tog fram linan så gick han in. :p

Nuvarande hästen har aldrig, aldrig strulat så jag har inte ens haft tanken att ha med nån. :angel:
 
Sv: Linor till transport

Vad lycklig du måste vara, som inte behöver åka akut in till djursjukhus el dyl med en häst som är under upplärning. Till anla91 jag har alltid långrep i transporten men behöver oftast inte använda det,men det känns bra att det är med.
 
Sv: Linor till transport

Har aldrig haft en lina i närheten, oavsett om hästen är lätt- eller svårlastad. Funkar bra ändå. Det *alltid* har med är extra grimskaft, kniv och ett spö.

Vi lasttränar aldrig heller eftersom vi anser att problemen inte beror på transporten utan på bristande ledarskap hos oss.
 
Sv: Linor till transport

Jag har ett tiometers rep av hampa, med en hake i ena änden. Sätter alltid fast det i transporten innan jag lastar, om ifall det skulle behövas (men det behövs inte). Kan dock ge mej katten på att hästen strular om jag inte tagit fram repet från bagageluckan :D

Immer
 
Sv: Linor till transport

Har aldrig använt lina vid lastning, har aldrig med någon heller om det inte är för uppbindning/promenad. Om inte hästen är felhanterad innan så är det oftast en tidsfråga innan de går på, och givetvis en ledarskapsfråga. Hästen ska gå ombord frivilligt, följa dig, har aldrig lyft fötter eller tryckt på bakifrån. Visst, min förrförra häst hade blivit inpiskad innan jag köpte honom, det tog 3 timmar första gången vi tränade, sedan gick det fortare och fortare, det måste få ta tid i början. Sedan är det alltid svårt när hästen är skadad, oftast bättre att ta ut en djurambulans om hästen inte vill gå in,de vet bäst om de orkar stå hela vägen..
 
Sv: Linor till transport

Har aldrig med longerlina, däremot alltid en kniv, en extra grimma och ett grimmskaft (hänger alltid i transporten)
 
Sv: Linor till transport

Mina hästar får lära sig från fölsben att inte jag inte tollererar några dumheter vid lastning, jag tar dom i grimman och går på transporten, inga linor, inget krångel.
 
Sv: Linor till transport

Jag använder alltid lina när jag lastar mina hästar, dock kanske inte på det sätt du tänker dig...

Jag drar linan genom transporten, ut genom skötardörren och tillbaka till min hand. När jag kommer ut med hästen stannar jag vid lämmen och kopplar fast hästen i linan/kopplar bort grimskaftet. Sedan sträcker jag upp linan (bara så att hästen inte kan trassla in sig, drar inte i den) och ber hästen att gå in. Linan guidar hästen in i transporten, samtidigt som jag känner vad hästen gör eftersom jag har kontakt med den hela tiden, och jag står i klar i position att sätta fast bommen/stänga till bakom hästen. Sen är det bara att gå fram och sätta fast transportgrimskaftet. Mycket smidigt!

Hästarna skulle säkerligen knalla in även utan lina, men jag vill inte vara utan den.
 
Sv: Linor till transport

Använder ett 4,5 meters grimskaft ( NH-rep)av säkerhetsskäl. Utöver detta har jag en svart jacka i transporten som jag knyter över huvudet på den häst som skulle komma på idén att krångla ( ingen av mina!). Vid behov knyter jag jackan över huvidet på hästen, går en runda med den o den promenaden slutar i transporten, , lägger repet ett par varv runt bommen o håller i medan jag stänger bakbommen o sedan baklemmen, fäster sedan hästen fram o tar av jackan, inget bråk, inget krångel o hästen är lastad! :D
 
Sv: Linor till transport

Jag använder alltid lina när jag lastar mina hästar, dock kanske inte på det sätt du tänker dig...

Jag drar linan genom transporten, ut genom skötardörren och tillbaka till min hand. När jag kommer ut med hästen stannar jag vid lämmen och kopplar fast hästen i linan/kopplar bort grimskaftet. Sedan sträcker jag upp linan (bara så att hästen inte kan trassla in sig, drar inte i den) och ber hästen att gå in. Linan guidar hästen in i transporten, samtidigt som jag känner vad hästen gör eftersom jag har kontakt med den hela tiden, och jag står i klar i position att sätta fast bommen/stänga till bakom hästen. Sen är det bara att gå fram och sätta fast transportgrimskaftet. Mycket smidigt!

Hästarna skulle säkerligen knalla in även utan lina, men jag vill inte vara utan den.

Jag gör liknande fast lägger linan över bommen... funkar kanon! Har alltså alltid med mig min longerlina...:)
 
Sv: Linor till transport

Vad brukar ni använda för linor när ni ska lasta hästen, och om ni har en lättlastad häst, brukar ni ändå förbereda er med linor?

Den häst jag tävlar med är otroligt lättlastad, han går bara rakt på. Den andra kan vara lite knepig ibland. Han är nog bara dum eller kanske känner lite obehag & då använder vi longerlina & då går han in så fort han känner trycket från longerlinan på rumpan :)
 
Sv: Linor till transport

har dom alltid liggande i släpen (bra att ha)
min gammla var lite knepig att lasta när jag fick honom ..efter ett gick han rakt in men hade alltid linor ändå bara för att undvika att han skulle få för sig inte knata rakt in ..
 
Sv: Linor till transport

Vi har inga linor med oss. Behövs inte. Tycker inte om den metoden heller, om det inte är absolut jättekris förståss och man måste lasta fort. Fast det är ju inte alltid det går särskilt fort med linor heller.

Däremot brukar vi ha en körpisk med oss, att fösa på lite med. Förlängd arm skulle jag vilja kalla det, för det är så vi använder den. Funkar bra för oss om hästen tvekar lite.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snart ska Lina Dolk åka sitt första Vasalopp, något som grundade sig i en utmaning från en kollega i Danmark. Nu är hon i full gång med...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
544
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
573
Senast: grådis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp