chiliconcarne
Trådstartare
Hur använder ni Linkedin? Jag känner mig vilsen kring hur man bygger upp en bra profil och rent allmänt hur man använder sig av Linkedin för att nätverka, med personer man inte redan känner.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du genom skolan fått se exempel på hur en bra profil ser ut och hur man nätverkar?Jag har haft en profil i samma år, men har jobbat i en bransch som är helt värdelös för LinkedIn, men ändå lätt att få jobb inom. Nu går jag en YH-utbildning och likt någon annan här så pushar skolan om hur bra det är, så jag uppdaterar min profil då och då, men kommer nog aldrig vara aktiv att skriva massa eget där. Nya yrket är nog lättare att få jobb via linkedin, men det är ett yrke med stor brist så jag är rätt säker på att det går utmärkt att få jobb utan att använda plattformen.
Nä inget sånt. Hur man tar kontakt har vi fått veta att antingen att man kör betalvarianten (går att testa gratis en tid som jag förstår det), skickar ”vän”-förfrågan (kommer inte ihåg vad det kallas för) även till folk som man inte känner. Jag har kontaktat folk via Mail när jag vetat hur företaget mailadress-struktur ser ut och på så sätt vet att jag kontaktat rätt person - dvs sett på linkedin att förnamn efternamn jobbar på x position inom företaget och då kontaktat den i fråga om t ex praktikplats. Nu går ju oftast praktikplats direkt till avdelningarna medan anställningar ofta går via HR så det kan vara svårare att gå den vägen om man söker jobb.Har du genom skolan fått se exempel på hur en bra profil ser ut och hur man nätverkar?
Hur man tar kontakt med personer utanför sin egen bubbla?
Spinner vidare på det här (för jag har också upplevt det och är inte heller vidare förtjust).Jag tycker det är störigt dock, när studenter från samma utbildning skickar ungefär exakt samma meddelanden, och det är så uppenbart att nån lärare sagt åt dom att knyta kontakter och dela sina portfolios typ...
En sak om personen VILL ha praktik på företaget jag jobbar på, då är det helt fine och roligt bara, men när det bara är "Hej, jag pluggar sista året här på blablabla, kan du titta på min portfolio och ge mig feedback och lite råd?"
Hade lärarna tänkt sig att man ska jobba gratis på sin fritid för att att vara snäll mot ett gäng studenter som ändå inte söker praktik hos en? Framstår bara som... en smula respektlöst