Jane_Done

Trådstartare
Nu behöver jag era kunskaper och erfarenheter för lite gissningar. Mitt fullblod fick nya skor i onsdags. Idag när han tas in från hagen LINKAR han. Han har alltså tagit av sig en framsko och karleden är varm och svullen, han är också varm och något svullen över senorna. Inte mycket värme eller svullnad med klart märkbar.

Veterinären var inte intresserad, ring hovslagare. Hovslagaren menade först att han förmodligen stuckit sig på söm fast blev sen tveksam eftersom han tyckte att en hovböld efter stick inte skulle visa sig så fort.

Så vad tror ni, har han:
1. Stuckit sig?
2. Vrickat sig när han klafsat runt och/eller brallat runt och plockat av skon?
3. Skadat senan vid avplockandet eller slagit i på något sett.
4. All of the above.

Eller är dom så känsliga att det blir en sån stor reaktion av att ta av en nypåspikad sko?

/Olycklig Jane

Sv: Linkar

Stukat sig eller skadat senan tror jag. Kyl och blir det inte bättre på några dagar tycker jag att du ska åka till klinik och ultraljuda.

1. Stuckit sig?
Hovslagaren kan av misstag slått i en söm lite fel så det gör ont...

2. Vrickat sig när han klafsat runt och/eller brallat runt och plockat av skon?
Han kan ju ha gjort illa sig men jag tror att han kanske har en hovböld som inte syns... eller vrickat sig , fast då borde han halta ? inte linka ?

av princip brukar jag ALDRIG svara på diagnos frågor på forumet då jag anser att ingen annan än veterinär/hovslagare sitter inne med rätt chanser att ställa diagnos. Men det här låter som han trampat sig och skadat sig när han gjort så. vad trampet beror på kan ju vara många orsaker. Men jag tycker faktumet att han skoddes i onsdags låter HELT orelevant, om han inte normalt har problem runt skoningen och skorna (som ju många fullblod har, har själv en haha ;) . Så ring veterinären igen är mitt råd och låt denne inte hänvisa dig till hovslagaren i detta läge - hästen är ju svullen i senan somsagt. Lycka till, känner för dig :confused:

När min häst (travare) trampar av sig någon sko brukar han bli varm o lite svullen över kotan och uppåt skenbenet för att han har lite känsliga fötter (oavsett hur nära eller långt ifrån han blivit skodd.)
Se till att få fast skon igen och hästen ska då bli normal igen ganska snabbt. (Om det beror på den ofrivilliga avdragandet av dojan, vilket det iaf låter som)
Som föregående talare, ring din hovslagare och be denna komma o titta på din häst snarast. Fullbod är ju ofta superkänsliga i sulorna o klarar inte att gå barfota.

Jag menar hovlsagare först för att sätta tilbaks skon och om svullnaden inte gett sig om nåra dar,ring veterinär för att kolla benet.

Liknande trådar

Gnägg Jag har för ett tag sen köpt en ny häst och han är på alla sätt en fantastisk individ, den finaste hästen jag någonsin har ägt och...
Svar
11
· Visningar
2 101
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 018
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lilla ardennerdam brallade runt i hagen och drog av sig sin ena sko tillsammans med så gott som hela yttersidan av hoven. Hon var...
2
Svar
21
· Visningar
2 637
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka