Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur ser ni på att avla på besläktade hästar?
Stoet i fråga har samma morfar som hingstens far.
Vet att man gör så inom vissa raser,men vad anser ni om för-och nackdelar.
/ Anette
Fördelarna med at linjeavla är att du får ut mycket av det bra på den hingsten du linjeavlar på. Nackdelen är att du får ut mycket av det dåliga = det ska vara en bra hingst man linjeavlar på.
Många av halvbloden är t.ex. linjeavlade på Utrillo.
Jo det är ju sant.
Nu är det en bra hingst jag tänker på.
Funderar på om de är för nära släkt,då hingsten i fråga skulle bli både farfar och morfarsfar till ett ev.föl.
/Anette
Tror nästan alla mina hästar är linjeavlade och det är inget större fel på dem
Skämt åsido. Är det ett bra hingst/sto man linjeavlar på så varför inte men det kan ju lika gärna få motsatt effekt. När jag köpte mitt senaste sto från ett stort stuteri i Holland berättade uppfödaren/ägaren att de alltid linjeavlar och har gjort i alla år för de tycker att det är bäst, själv är jag för ny för att ha en egen uppfattning om det trots att mina föl också är linjeavlade.
Får jag lägga in en fråga på tråden??
Jag betäckte mitt sto efter Krevad-Herkules förra året och fick då rådet av Tullstorp att betäcka henne med Biggles som ju är efter Briar-Krevad. Vågade inte eftersom jag tycker det känns lite läskigt med så nära släktingar, samma nära släktband som trådskrivarens exempel ju!
Dessutom ger ju Krevad avkommor som är lite "knäppa"... Mitt sto är iget undantag även om hon har många fördelar också. Tullstorp påstår att Biggles har ett supertemperament, men frågan är hur temperamentet blir på fölet när Krevad finns hos båda föräldrarna?! Det här är ju bara ett exempel man får ju se till varje individ såklart, men det känns lite konstigt att avla på så nära håll. Inavel på människor brukar ju inte vara någon hit, varför fungerar det bättre på ex hästar??
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Hundträning Jag har aldrig blandat ihop dom känslorna så har svårt att svara på just den biten men jag tänker att du kan ju fundera och landa lite i...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.