Linjeavel:

Mustang

Trådstartare
Sitter och tittar på ett föl som är rakt igenom prestationsstam: på riktigt...

Fölet är efter "namn" och uue samma "namn"... Dvs sto har betäckts med
sin morfar.

Hur blir det? För mig smakar det sämre än alla Doc Bar-hästar (dom som har
honom 98 miljarder gånger i stamtavlan), men å andra sidan kanske det är
lika illa alt vice verca.

Utbilda mig i min okunskap... Tack

Sv: Linjeavel:

Flyttad från western så med "Doc Bar 98 ggr i stamtavlan" menar jag självklart t ex hingsten Doc Bar 5-6 ggr redan i 2-3:e led....

Det är långt ifrån första gången det händer. T ex är halvblodshingsten Fetcher N e Feliciano - Cortez - Utrillo - Nepal - Jovial - Utrillo. Dessutom är Utrillo Felicianos morfar.

Som Maria skriver finns det många värre exempel som ston som betäckts av sin egen pappa, halvblodshingsten Hartungs far Ilmengrund var e Humboldt - Humboldt och hade flera helsyskon, eller parning av helsyskon, kommer just nu inte på exempel.

Fast nu är jag inte med! När jag tittar på Fetcher N´s stam, ser jag Utrillo (precis som du skriver) 2 ggr i 3:e led, en gång på toppen och en gång på botten. Menar du att det är konstigt?
Då är jag nog mer Quarterskadad än jag trodde, för det trodde jag var "normalt" med prestationsavel... :o

Jag förstår inte riktigt hur du läser, men Fetchers mormorsmor blev betäckt av sin egen mormors far.

Jag förstår att du inte förstår.... :D
Jag tittade på sporthorse och tittade bara på sidan för Fetcher N och fattade inte problemet.. (därav Quarterskadad)
Det var först när jag klickade på Gavott 13095 som jag såg att det FANNS ett
"problem"....
Tittar man bara på Fetcher N (5 led) framgår det inte om man som jag inte
kan halvblodsstammar....

Är du med? :D

Om man bortser från Gavott, är Fetchers stamtavla "laglig" eller inte?
Jättedum fråga, men för mig är det som sagt helt normalt att hingsten
återfinns en gång på hingstsidan och en gång på stosidan i 3:e led.

(Om jag nu skriver fel så menar jag ledet mor-mor-mor)

Nu är jag helt med!

Det är inte olagligt att para helsyskon eller med avkommor. Jag har sett också i andra stammar att det finns ston som betäcks med sin pappa, morfar eller mormorsfar. Det värsta exemplet är en shettis som sades vara e Diebitsch - Diebitsch - Diebitsch.

kl
När det inte är så nära besläktat känns det lugnt, men vissa verkar inte veta vart man drar gränsen för inavel. Jag har haft ett sto som tidigare fått ett föl med sin egen far.. Junker-Junker... Såg inte så mkt av avkomman, men verkade iaf blivit en snäll och trevlig häst. Och framförallt, en frisk häst.. modern hade fullblod på sitt möderne.

Mitt lilla quarter sto har både Podoco, Doc Bar och Doc O´lena ett antal ggr i stammen på både hingstens och stoets sida för de är båda linjeavlade. Deras stamtavlor skiljer sig inte mycket åt. Endast en tre fyra namn... Jag tycker att man inte ska linjeavla för hårt för utan man ska till föra lite nytt blod. Annars så förbättras inte stammen...

Liknande trådar

• Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 624
Senast: ameo
·
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 704
Senast: Augustine Lava
·
Avel Nu börjar jag bli riktigt snurrig här. :crazy: Har blivit erbjuden att ta föl efter en bekants ridponnysto, och först var hingstvalet...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: stormy
·
S
Avel Jag hade nästan bestämt mig för att inte ta något föl på mitt sto, men nu har massvis med problem lossnat här under sommaren (efter 8...
Svar
10
· Visningar
1 365
Senast: Darbhanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka