Linjeavel, Rubinstein I

Fritidsryttare

Trådstartare
Sitter och kollar lite hingstar till detta stoet
http://blup.se/sv-SE/horses/206732-dark-ebony-23-swb, och fastnade för hingsten Don de Jeu men när jag kollade hans stamtavla så insåg jag att han har Rubinblodet i tredje led, och min häst har Rubinstein i både tredje och fjärde led. OM jag skulle välja denna hingsten, skulle det bli för mycket av samma blod?

Andra hingstförslag mottages gärna om ni har några tips, har kollat på typförädlare med bra poäng på extremiteterna.

Sv: Linjeavel, Rubinstein I

kan inte svara på linjeaveln men rent typmässigt tycker jag att Bellagio (med en 10a på typ själv) verkar typa sina fölungar otroligt bra.

Om det är den hästen jag tror att det är och att jag kommer ihåg rätt, så har märren haft problem med OCD i unga år i båda bakknän...

Mitt förslag är Elit Trakehnerhingsten Connery. Hans avkommeindex på extremiter är fina 130 (55 visade döttrar). Det går att lösa enstolicens på honom i ASVH.

vilken häst - min häst?? Hon är född -07 så kan inte påstå att hon är speciellt gammal nu heller. Har tagit hand om henne sen förra hösten och inte haft några problem med bakknäna alls.
Du får gärna PM:a mig om du vill diskutera vidare...

+ Kicki H

Tack för era tips! Connery var riktigt trevlig, ska kolla vidare på honom. De hästar jag har funderat över innan har varit Belamour, också med höga poäng på typen, som var mitt förstahandsval innan jag snubblade över DdJ. En annan favorit var Highcruiser men han föll lite på sina gångarter.

Stoet är rejält grov så jag vill ha en hingst som lättar upp och som kan ge en mer långlinjerad avkomma då min är väldigt kort och kompakt. Hon är välbenad men med något veka kotor, så jag har kollat mycket efter hingstar som har fått bra poäng på framför allt benen. Traven och galoppen är de starkaste gångarterna hos henne, skritten är stor men långsam. Jag söker en hingst som nedärver kvickhet då min häst rör sig bra och stort men är långsam både i kroppen och i skallen, lite (läs: mycket) mer elektricitet skulle vara bra för att få en högre ridbarhet, därav mitt intresse för DdJ och Jazz-blodet. Kan slänga in en mer dagsfärsk bild på henne där man ser hur hon ser ut i kroppen.
33015396.jpg

Om det är den hästen jag tror att det är och att jag kommer ihåg rätt, så har märren haft problem med OCD i unga år i båda bakknän...

Tror man skall vara försiktig med att linjeavla på R-blod för mycket.
Det är allmänt välbekant att R-blod lämnar mkt OCD.

Vet du vad det är för fel din hästs mamma hade på sina ben? Ska ju ganska mycket till för att de ska få 4 i betyg :crazy:

Tack för era svar, både de som har kommit med hingstförslag och ni andra.
Jag har faktiskt missat att R-blodet medför en ökad risk för OCD, men det gör att DdJ går bort direkt i så fall. Jag vet väldigt lite om mamman till min häst, så tyvärr vet jag inte varför hon fick så låga betyg på benen. Jag kan bara tala för hur min häst ser ut och den enda anmärkning veterinär och hovslagare har haft är att kotorna är något veka på henne, så att genomtrampet blir aningen för stort, och att bogarna är lite branta.

Jag kanske bör tillägga att jag på inget sätt har bestämt mig för att betäcka henne, men jag är intresserad av avel och tycker att stammen är bra på henne och att det är en trevlig häst och tycker att det är kul att få input från folk som är kunnigare än mig på vilken typ av hingst som skulle kunna passa henne, eller om ni tycker att hon är direkt olämplig inom aveln.

Med tanke på att risken för OCD föreligger i och med R-blodet, finns det några hingstar som man bör titta noggrannare på ifall man vill minska risken för det hos en eventuell avkomma?

För att minimera risken att föra OCD vidare till avkomman hade jag åkt in och röntgat stoet i bakknäna, inte minst med tanke på vad som kommit upp i tråden.

Tanken har slagit mig med, har faktiskt en tid i slutet på månaden av andra anledningar och har övervägt att slå några plåtar just in case på ett framben då hästen gick omkull ordentligt på asfalten för något år sen och skrapade sig rätt rejält. Kan dock betona att hästen under tiden jag haft henne inte har haft några problem bak öht, sen kan jag så klart inte uttala mig om vad som har hänt innan jag kom in i bilden men hästen hade bara ridits i sammanlagt några månader (inkl inridning) när jag tog över, känns konstigt om något hunnit visa sig på den tiden. Vilka leder är mer vanliga vid OCD? Om jag nu ska röntga kan jag lika gärna göra det ordentligt...

Tror man skall vara försiktig med att linjeavla på R-blod för mycket.
Det är allmänt välbekant att R-blod lämnar mkt OCD.

Det var mer än vad jag visste! Har du någon källa på det?

Undrar hon med en friröntgad R-märr...

Liknande trådar

Avel Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little...
2
Svar
30
· Visningar
4 203
F
Avel Passande hingst till detta sto: http://blup.se/sv-SE/horses/105865-edith-piaf-23-swb Stoet är en rejälbit, 168 i mkh, grövre modell...
Svar
1
· Visningar
951
Senast: rebeckasff
·
Avel Antar att det finns en uppsjö av liknande trådar men hoppas att ni inte har tröttnat på dem! Jag ska betäcka mitt sto i vår och har...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: aida
·
A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 365
Senast: Atida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar