Linjeavel PRE

Willys

Trådstartare
Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma pappa. Är det lönt att behålla honom som hingst här i Sverige med så hög inavelskoefficient eller var det bara i Spanien som det är ok med hingstar som är så linjeavlade tro? Han är inte köpt för avel egentligen utan för sitt helt fantastiska temperament, men det hade varit kul att behålla som hingst om efterfrågan ändå hade funnits. Vad säger ni?:)

Jag håller inte på med avel, men din hingst har alltså en inavelskofficient på 12,5 procent. Det är väldigt högt. Jag hade funderat på vad för defekter som kan nedärvas.

Mycket inavlade hästar har sämre kvalité på spermierna, och sämre fruktsamhet. Inavel riskerar också komplikationer vid födseln, att fölet föds för tidigt osv. Så man ska verkligen vara noga med vilka man parar.

Jag skulle säga att det beror på om blodet han är inavlad på redan är vanligt i landet eller i princip nytt.

Rent teoretiskt kan din hingst fortfarande få avkommor med 0% inavel, om han betäcker helt obesläktade ston.

Men jag har för dåligt koll på status i rasen för att ge mer råd. Jag tycker du ska visa på avelsvärdering och diskutera saken med rasföreningen om du vill använda honom i avel.

Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma pappa. Är det lönt att behålla honom som hingst här i Sverige med så hög inavelskoefficient eller var det bara i Spanien som det är ok med hingstar som är så linjeavlade tro? Han är inte köpt för avel egentligen utan för sitt helt fantastiska temperament, men det hade varit kul att behålla som hingst om efterfrågan ändå hade funnits. Vad säger ni?:)
Håller på med avel, dock inte PRE. Skulle aldrig komma på tanken att använda en så inavlad hingst så hade kastrerat bums.

Är övriga hästar i stamtavlan obesläktade? Och är han av linjer som är vanliga i Sverige eller inte?

Linjeavel (i betydelsen medveten inavel) är vanligt i många hästraser. Enklaste sättet att konsolidera linjer och få typ. Men det bygger på att man vet vad man gör - är avkomman en slutprodukt eller inte? Och att det vid fortsatt avel finns möjlighet att ta in obesläktade/mindre besläktade individer (göra kombinationer med inavelskoefficient 0)

Korfficienten visar hur mycket inaveln ökar hos avkomman - inte hur stor den är. Så den är bara en del av pusslet

Spanjorerna bryr sig nog mindre om det än Svenskar (min upplevelse)

Skulle helt och hållet säga det beror på hur vanlig stammen är i Sverige, är den ovanlig (minska inavel i avkommorna) och eftertraktad behåll som hingst.

Egentligen inget svar på din fråga men en tanke på temat. Min uppfattning är att Spanien, Portugal etc behåller de som hingstar "by default" oavsett om de är avelsmaterial eller inte, så länge de sköter sig som hingst.

Det finns en seminstation i Mälardalen som har flera PRE och Lusitano-hingstar i programmet. Möjligt att de kan råda kring intresset etc?

Hade inte hingsten haft väldigt intressant stam så hade jag valt att inte ha honom i avel alt. kastrera. Riskabelt och onödigt att ha honom i avel bara för att, knappast brist på PRE-hingstar och jobbigt att hålla avelshingst om det inte var planen med hästen från start.

Tack så mycket för era svar! Nu har jag lite mer att gå på!

Som jag förstår det är hans linjer inte särskilt vanliga i Sverige, och han är också väldigt snäll som hingst och går tillsammans med valacker utan problem så att hålla honom som hingst har aldrig varit ett problem, men om avel inte är aktuellt här i Sverige är det kanske inte lönt ändå:p

Men så om han betäcks med obesläktade ston blir inavelskoefficienten 0 då? Jag har aldrig sysslat med avel tidigare utan köpte honom mest för att använda i framtida avel, så ursäkta dumma frågor;)

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 338
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 180
Senast: As_Vegas
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 392
Senast: Mirre
·
Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 775
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar