Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere
Nej, det är klart att man inte får glömma hans franska gener, men som du skriver har jag förstått efter att ha luskat lite att han har linjeavlats en del med gott resultat i sporten. Jag har ett sto med en del franska gener (e.Turban Rose), visst kan hon vara "på hugget" ibland, men inte på det vis som de Cortez hästar jag träffat på. Känner till flera TR hästar som är ganska coola, men nu har ju TR fullblodet längre bak än CdB, så det kan kanske vara en anledning till att de är något coolare om nu det franska blodet generellt anses vara ett blod med mycket nerv i.
Ja, ja jag vet inte ens hur stona vi ska titta på ser ut ännu, än mindre hur de är i temperament. Det senare värderar jag väldigt högt då hon ska vara i avel, prestationer i all ära, men det ska även temperamentsmässigt vara bra. Eftersom det ska vara rent avelssto så är det svårare att bedöma temperamentet på en kort stund jämfört med om man hade åkt och provridit. Man kan inte direkt åka dit och kolla flera gånger då det är ganska långt.