Linjär bedömning

Lavella

Trådstartare
Min häst ska gå treårs nu nästa år. Men jag förstår inte hur den linjära bedömningen fungerar.

Om man tittar på protokollet,
http://www.swb.org/MediaBinaryLoade...-383bdeefd57c&MediaArchive_ForceDownload=true

Får man maxpoäng om hästen bedöms med E rakt igenom? Att det motsvarar typ 10 poäng på de momentet (av en skala 1-10) eller är det A som är 10 poäng?

Och om det nu är E som är önskvärt, vad är då 9 poäng? (D? Eller D och F?)

Jag kan inte hitta något i reglementet för 3års där just detta framgår, men om det står där får ni gärna skriva vart. För kan inte hitta det :)
 
Nej det är inte så enkelt som att E = 10 poäng. D E F beskriver mer vad mittvärdet är, men sedan finns det ju bårde positiva och negativa avvikelser från mittvärdet. T.ex. ett B på längden på steget i skritt är ju positivt avvikande från mittvärdet medan ett B på framkotorna inte skullevara lika positivt. Detta protokoll beskriver hur hästen ser ut, och utifrån avelsmålet om vad som är önskvärt sätts poängen av domaren på plats. På ASVH's hemsida under 3-årstest -> Manual linjär beskrivning kan du få veta lite mer om vad beskrivningen baseras på och hur det fungerar.
 

Liknande trådar

Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 155
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp