Hambo

Trådstartare
Jag har börjat spraya min häst med radital på muskeln som går mot bakknäet.
På Rekommendation från min kiropraktor, då hästen har lite problem med sina ligament i bakknäna ,samt att jag ska rygga honom innan jag börjar rida
Jag inbillar mig att det har blivit en helt annan häst att rida sedan jag började med det . Han känns Pigg, alert och MYCKET framåt, samt att han går rent i alla gångarter ( Islandhäst ), för första gången på evigheter .

Men vad gör linimentet egentligen ?
Mjukar upp måste det ju göra ?
Det konstiga är att jag tycker han känns stel där jag sprayar när jag klappar
( Smeker )honom där !

Hej från Hambo som inte förstår min egen fråga:confused:

Sv: Liniment

...eftersom linimentet ökar blodcirkulationen ökar "aktiviteten" lokalt i musklerna, hästen blir därigenom mjukare och känner sig säkert smidigare...:idea:
Ökad cirkulation påskyndar läkningen.

Vad gäller ryggningen har jag fått höra att "patella hästar" mår bra av att ryggas, att man kan backa bort låsningar i knät:angel:

Eftersom hästen verkar må bättre av det = fortsätt...:bump:

Jag förstår nog inte riktigt din fråga jag heller, men olika liniment arbetar på olika sätt. Står det inte på burken/flaskan på vilket sätt, det liniment du använder?

Jag använder mest Arnika Tinktur på min häst och då i samband med nattbandage vid behov, detta för att han kan bli gallig i bakbenen. Jag tycker det fungerar mkt tillfredsställande.
Radital (lösning på flaska) minns jag att vi använde på travhästarna på den tiden jag jobbade på travet, men jag minns inte riktigt nu (det är nära 20år sedan nu) huruvida det fungerade och av vilka anledningar just Radital användes. Jag har till och med för mig att det ibland späddes ut med T-röd.

På mig själv brukar jag faktiskt använda Radital Värmesalva på mina armbågar och handleder, det lindrar mina besvär för stunden men det luktar ngt alldeles förfärligt starkt, det är inte så att man går ut bland folk direkt sedan man smörjt in sig :p

Tack ! Detta var vad jag ville ha bekräftat !
Jag kom just tillbaka från en DRÖMTUR .
Då är livet så gött !

hej från hambo

Det står inget på flaskan .
Det enda vår kille i stallet blev fundersam på var att jag skulle spraya det mothårs och inte gnugga in det, han har alltid gnuggat .
Men som sagt eftersom det är nåt som gör så att han ( hästen ) blivit så perfekt så är det väl bara att fortsätta !

Hej från en glad Hambo

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 017
Senast: Boj
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
H
Hästvård Var med min häst på ännu ett klinik besök igår. Har tidigare behandlats för hovledsinflammation hö bak, sprutades då 3 ggr i hovleden m...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 969
Senast: Häst 2004
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar