• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Klackskor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 251
K

Klackskor

Vart använder ni linimentet och varför?
Och efter ni gjort det lindar ni alltid då? (om ni haft linimentet på benen..)

ÄVEN;
Gentiana spray/ Lila spray

När ni använderdet mot små sår, lindar ni över dem eller tar ni på tex helosan salva?
Eller nått annat?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liniment

Jag använder arnikaliniment mot hästens gallor. Lindar inte.
Det enda liniment jag skulle kunna tänka mig att linda ovanpå är Blue linimentet eftersom det inte är lika starkt.

Ang. lila sprayen så brukar jag låta det vara efter att ha sprayat på. Det brukar vara bättre för små sår att få luft. Från dag 2 med såren så brukar jag tvätta med lactacyd och därefter på med helosan.

Jag har blue lotion på hästens gallor, och använder detta endasdt när ajg ridit och hästen ska stå inne. Lindar alltid då, iaf bakbenen.
Det andr ahar jg ingen aning om.

Jag andvänder ett dopingfritt liniment på ben och hals några dagar innan hård träning( dressyr ) eller tävling =) Han brukar vara lugnare då. Han blir mer avslappnad då :D Han e söt =) :D :D :D

Linimentar alltid efter att jag ridit på inrådan av equiterap.
När vi har tränat hårt så lindr jag även ovanpå.

Använder mest speedway och lindar med vanliga paddar.
Lindar enbart bakbenen, behövs inte fram.

linimentar aldrig.... då jag inte tror på sånt.
antingen är hästen frisk eller trasig.
trasig häst behandlar veterinären.
stel häst rider man mjuk....
små sår behandlar jag genom att tvätta med tvål och vatten... absolut ingen linda eller kräm på!!

linimentar aldrig.... då jag inte tror på sånt.
antingen är hästen frisk eller trasig.
trasig häst behandlar veterinären.
stel häst rider man mjuk....
små sår behandlar jag genom att tvätta med tvål och vatten... absolut ingen linda eller kräm på!!
Härligt å höra sådant här!!!:rofl:

tack....
jag önska att fler än jag insåg fördelarna med att INTE använada jodopax(oavsett utspädningsgrad) och helosan på varenda sår.....
använd helosan på era torra händer istället!

att skritta fram och av hästen ordentligt drar ned kostnaderna för liniment (värmande o kylande) och massör.....

ps. kritiserar ingen, då jag inte orkar med massa tjaffs... säger bara hur jag gör!

Hur snabbt efter man är klar ska man lägga på linimentet? Jag brukar stå och rykta min häst ca 20 min när jag kommer in och är klar, men om man också ska ha liniment på så kan det ju bli lite kletigt om man måste lägga på det innan.

Funkar det att lägga på det 20 30 min efter avslutat pass eller måste man lägga på det direkt?

min häst har ju haft å har fortfarande en del muskelproblem efter felridning halva livet...

så jag kör (massörens order)
massage och softstretch innan ridning på de ställena som är problem, sen arnika...
efter ridning ere stretch och kylbalsam...

dock så har jag fuskat med kylbalsam i vinter, vill ju inte ta livet av henne ;) + att jag jobbar lite på att "göra så lite som möjligt"...

förstår remmis åsikt, och det är väl dit man strävar!!!
men än då länge så får jag hjälpa hästen en hel del på traven!

om jag skulle hoppa upp å skritta fram innan massagen så har jag problem redan då... förmodligen redan vid sadlingen då musklerna under magen är lite "paj"... :(

men men, allt arbete ger resultat! :banana:

Använder blålinment på min tjej före och ev. efter ridning för att hon inte ska få gallor.
Funkar superbra!!
Om hon ska in i boxen efter ridning så tar jag alltid på linement för blodcirkulationen.
Lindar i princip aldrig - det behövs inte.

Jag har lärt mig att man aldrig ska stänga in sår (om de inte riskerar att bli rejält smutsiga).
Småsår tvättar jag med vatten och möjligen laktacyd.
klorhexidin eller jodopax undviker jag att använda i onödan, och helosan tar jag oftasta bara på om kanterna runt såret behöver hållas mjuka...

Använder blue lotion på knä, kota och has efter träning (alltså inte bara lätt motion). Efter snabbjobb/tävling kyler jag benen direkt med lera el. kylliniment, på kvällen tvättar jag av benen och lägger på arnika och lindar ev. Händer också att jag använder arnika på muskler efter massage.

Småsår brukar jag tvätta med tvål och vatten.

Jo du har ju rätt men har man hästar som har problem gör man vad man kan för att hjälpa och då är liniment och massage bra. Plus fram- och avskrittning..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 811
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
626
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
428
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka