K

knasenknas

varför använder ni det? vad ger det för effekt? vart använder ni det? vilket liniment?

Sv: liniment.

för att muka upp muskler och inte ge träningvärk.
jag brukar använda det dagen innan tävling +lindor, efter hård träning + lindor.
arnica (en brun gegga) eller blue lotion (blå gegga) vet inte företaget..

Jag linimentar rygg och bakdel efter varje ridpass. Arnika efter normala pass och radital eller Racing (finns på b*rjes och U*lared) efter lite hårdare pass.

Det ger en mjuk och fin rygg, minskar risken för träningsvärk och ger nyttig massage.

Dessutom så bandagerar jag med arnikaindränkta lakan under lindorna om jag har en gallig häst och efter riktigt hårda pass.

jag annvänder det för att svalka o kylla bena efter hårdare tränings/tävlings pass, funkar väldigt bra o går snabbt att göra, därimot annvänder jag aldrig linder, brukar istället linimenta på platsen jag varit o tränat eller tävlat o sätter sedan på transport skydden för en senare värmande effekt, för hästen på resan hem. E skit smart! :idea: sen när mina tävlings ponnyer badar annvänder jag ett liniment shampo, som ger sköm massage o gör hästarna varma och mjuka. Sedan e jag väldigt noggran med att stretcha mina ponnyer efter hårdare ridning eller tävling, då behövs de inte att man höller på o linimentar ryggen osv :D

jag använder radital på min egen rygg och axlar/nacke jag.. väldrig bra faktiskt.. men kanske skulle använda på hästen oxå kanske.. hehe..

Det är inte ofta jag använde det. kan vara någon enstaka gång lite Radital efter ett hårt träningspass.

jag använder alltid kyl liniment på kotor,knän och senor efter all träning (utom om jag bara skrittat).
använder ibland värme liniment före träning för att värma upp stela muskler.
arnica lägger jag också på onda ryggar ibland.

Jag använder oftast kylande på knän och kotor. Kylspray, Racing el liknande. Ibland Speedway el Arnika som är värmande.

På de stora muskelgrupperna använder jag endast värmade liniment, aldrig kylande. Fyra Ess, Red Lotion el Arnika.

Jag masserar och använder liniment ofta. Masserar säkert 1-2 ggr per vecka inte alltid då med liniment.

Jag brukar använda det på min gamling om jag har jobbat han väldigt hårt eller att vi har travat och galopperar långa sträckor på hårt underlag, eller när vi har varit på hoppläger med 2 pass/dag. Då brukar jag använda linimentschampoo som inte behöver sköljas ur på ryggen och benen. (lättast eftersom att vi inte har tillgång till duschspilta, utan vi använder vattenkokare för att få varmvatten)

allroundhästarna skrev:
Jag brukar använda det på min gamling om jag har jobbat han väldigt hårt eller att vi har travat och galopperar långa sträckor på hårt underlag, eller när vi har varit på hoppläger med 2 pass/dag. Då brukar jag använda linimentschampoo som inte behöver sköljas ur på ryggen och benen. (lättast eftersom att vi inte har tillgång till duschspilta, utan vi använder vattenkokare för att få varmvatten)

Precis som hemma hos oss... det funjar alldeles utmärkt med vattenkokare, när man ska bada hästen i stallet, och då är linument schampo bäst eftersom man slipper skölja ut det nogrant :D och hästarna älskar det! ;)

Jag brukar ha det på korset på min häst då han är lite stel och hård och på frambenen för att förbrygga gallor som han får av att stå inne på nätterna. Har även lite i nacken där han har lite ont. När jag har på liminentet brukar jag massera in det i pälsen ett tag tills han slappnar av.
Hjälper väldigt bra på gallorna på fram! Har även liminent schampoo efter hård träning och ev. lindor. Jag använder blue lotion och liminetnt schampoot heter grand gallop liminent (nått utländskt.)

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
516
Senast: CarEr
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 332
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London