Liniment/tävling

M

marija

Hur är det egentligen, jag åker på dressyrmeeting, efter första dagen så vill jag linimentera och linda min häst för natten, vad jag förstår är inte det OK, går tydligen som doping eller?
Hur gör ni?:confused:
Marija

Sv: Liniment/tävling

varför skulle det vara doping? vanligt hästliniment borde ju bara vara bra, tror inte tat det är några dopingmedel i det..

Har hört talas om att det finns vissa liniment som är dopingklassade. Men jag är inte säker och kan inte säga några namn.

Jag brukade linimenta och linda min ponnys ben när vi var ute på meeting.:idea:

Ja, vissa är dopingklassade, men de flesta är helt OK att använda så länge hästen inte slikar på linimentet eller likande, för då kan de ge utslag vid ett doping test! Det brukar stå på liniment flaskan vilken karenstid det är, om det finns någon sådan.

marija skrev:
Hur är det egentligen, jag åker på dressyrmeeting, efter första dagen så vill jag linimentera och linda min häst för natten, vad jag förstår är inte det OK, går tydligen som doping eller?
Hur gör ni?:confused:
Marija

Kolla på flaskan, där står oftast karensdagare om det finns några...

Tack för era svar, spec. tack till break_a_leg, sidan du hänvisar till visar ju allt!!
Tack
Marija

Jag tror inte att det är något otillåtet i dem flesta liniment-sorterna, i alla fall inte dem ämnade för tävling. Men för säkerhets skull kan du ju kolla på innehållsförteckningen, eller fråga affären där du köper linimentet i.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
854
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"