Liniment på gallor

H

HBB

Vilket är det bästa linimentet som du/ni rekomenderar när hästen har gallor? Mest nyfiken på vad ni tycker ;p

Sv: Liniment på gallor

har inte så stor erfarenhet av gallor men jag har iaf hört att kyllera är bra att ha på. vet inte om det är sant eller inte, men det låter ju vettigt iaf.

Varför liniment på gallor? Varför har hästen gallor? Åtgärda grundproblemet och spara pengarna. En galla är ett symptom, inte en sjukdom. Behandla sjukdomen ist för att försöka dölja symptomen.

jag tycker inte linement funkar alls på gallor, ja har testat i princip alla linement men dom är kvar endå och de endå som funkat är BoT, då har dom faktiskt försvunnit och håller sej borta sålänge jag regelbundet lindar med de.

Jag har en äldre herre,som har gallor på en hasen..
Var hos veterinär med honom ang detta... Veterinären sa att det fanns inte så mkt att göra,jag skulle fortsätta ta hand om min häst som jag gjorde...(fick mycket beröm för hur fin min häst var:) )
Oxå kunde jag variera med kylande liniment och värmande..
Så jag har använt Blue lotion tex...Kylgele... Och Emins värmesalva tror jag det är..
Sen har jag även back on track-paddar..

Jag använder BoT på min kuses gallor. Har nyligen börjat vänja honom vid dem så har inte nått så mycket resultat, men nog tycker jag att de minskat mot hur de kändes innan jag började använda dem.

hästen kan gå med kyllera på benen ute i hagen va? :)

(Är ingen expert) Men jag har hört att back on track paddar med lindor över lindrar/tar bort gallor bra.

Jag använder uteslutande Acut Medic kybalsam då det även går bra att ha lindor på utan blistringsrisk. Men dam har senskidsgallor bägge bak och det har hon haft sen hon var sju år, eller nåt. Det är bara skönhetsfel. Men det går att hålla dem i schack lite med kylbalsam och så använder jag även kylbalsam efter rejälare ridpass.

Jag kom i kontakt med Acut medic i och med att jag hade sprej i stallet från början. Det var himla bra för att lindra damens insektsbett på halsen.

Och en dag på min tidigare arbetsplats, en ridskola är jag tacksam att jag hade det och tillgång till fleecelindor. En av stallets hästar fick enbart hanteras i stallet av personalen. Jag skulle gå in och hämta den. Jag gick in, för att hämta den och det gick hur bra som helst. Men när jag vänt den och var på väg ut med grimma o grimskaft kastade den sig över mig och högg mig i armen, mjukdelar och muskler och lyfte armen och halva mig upp i luften. Jag släppte hästen och lyckades hålla andan, tills jag kom utanför stallet. Jag hann be en av de andra stalltjejerna ta hästen, som då lugnat sig. En förälder såg antagligen min ansiktsfärg och sprang efter mig med ridskolans nattlindor och frågade om någon hade kyslprej i stallet. Jag sa att jag hade det och en tjej sprang ner och hämtade det. Hela min arm sprejades in och sen lindades hela underarmen HÅRT och man såg hur det blev svart här och där... Jag jobbade resten av kvällen och mockade sen min hästs box. När jag kom hem, lindade jag av lindan och armen var inte vacker, men svullnaden var minimal... eller jaa... jämt utspriden över hela armen i alla fall och jag behövde inte söka läkarvård. Bra på tre dagar. Föräldern var sjukvårdskunnig och sjukgymnast, så jag är väldigt tacksam för hennes snabba agerande.

mycket utevistelse, om det inte finns tillgång till hage så ut och gå! ;) min har stått på box hela vintern pga ögonskada (hade inte sett solljus på flera månader:cry::cry:) men jag har varit ute och gått i mörkret, korta sträckor men ofta, gärna ganska hårt underlag för då ökar genomblödningen i senor och ligament...

men nu när han är igång igen så lägger jag stallbandage med (TJOCK!) padd under och värmande arninkaliniment på benen efter hårt jobb =) funkar utmärkt! torra fina ben när man kommer på morgonen :bump:

men jag håller med om att man först bör ta reda på orsaken till att hästen har gallor, men oxå att man tar reda på vad en galla är:idea:

(en överproduktion av ledvätska)

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Grazing
·
Tjatter Eller rattare sagt, nar ni sitter pa toa lange, vad underhaller ni er med medan ni sitter dar? :p I dag larde jag mig om aggulor...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 312
Senast: MiaMia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 486
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka