Sv: Liniment på gallor
Jag använder uteslutande Acut Medic kybalsam då det även går bra att ha lindor på utan blistringsrisk. Men dam har senskidsgallor bägge bak och det har hon haft sen hon var sju år, eller nåt. Det är bara skönhetsfel. Men det går att hålla dem i schack lite med kylbalsam och så använder jag även kylbalsam efter rejälare ridpass.
Jag kom i kontakt med Acut medic i och med att jag hade sprej i stallet från början. Det var himla bra för att lindra damens insektsbett på halsen.
Och en dag på min tidigare arbetsplats, en ridskola är jag tacksam att jag hade det och tillgång till fleecelindor. En av stallets hästar fick enbart hanteras i stallet av personalen. Jag skulle gå in och hämta den. Jag gick in, för att hämta den och det gick hur bra som helst. Men när jag vänt den och var på väg ut med grimma o grimskaft kastade den sig över mig och högg mig i armen, mjukdelar och muskler och lyfte armen och halva mig upp i luften. Jag släppte hästen och lyckades hålla andan, tills jag kom utanför stallet. Jag hann be en av de andra stalltjejerna ta hästen, som då lugnat sig. En förälder såg antagligen min ansiktsfärg och sprang efter mig med ridskolans nattlindor och frågade om någon hade kyslprej i stallet. Jag sa att jag hade det och en tjej sprang ner och hämtade det. Hela min arm sprejades in och sen lindades hela underarmen HÅRT och man såg hur det blev svart här och där... Jag jobbade resten av kvällen och mockade sen min hästs box. När jag kom hem, lindade jag av lindan och armen var inte vacker, men svullnaden var minimal... eller jaa... jämt utspriden över hela armen i alla fall och jag behövde inte söka läkarvård. Bra på tre dagar. Föräldern var sjukvårdskunnig och sjukgymnast, så jag är väldigt tacksam för hennes snabba agerande.