Liniment + linda ?

D

Daffne

Hur gör ni när ni använder liniment och andra likartade produkter, lindar ni i samband med det eller hur gör ni ?

/daffne

Sv: Liniment + linda ?

Jag lindar ALDRIG över Isbalsam eftersom jag tror att det blir fel efekt på nåt viss (typiskt mig)
Jag tycker att det är läskigt att använda linement eftersom om hästen har nåt sår på benen eller vart man nu använder det så blir det inte bra
Men isbalsam därimot går inte in i såren ( det är vad det står på förbakningarna ialla fall)

lånar din tråd lite, hoppas det är okej.

kan man sätta på liniment på benen om benen är blöta?

/T

Ska jag rida hårt masserar jag in liniment (oftast arnika gel) på benen innan ridning, det får då torka minst 10 min innan benskydd åker på, och sen kyllera efteråt. Rider jag vanligt eller skrittar så masserar jag in liniment efteråt, även på blöta ben om jag spolat bort lera. Det är inte farligt att "linimenta" blöta ben.
Jag lindar aldrig över liniment, är rädd för blistereffekt (vet iofs inte om arnika är så starkt, men ändå) Ibland linda jag över kyllera för att få ett kylande och sen värmande omslag. Använder då tidningspapper, padd och linda.

Jag brukar massera överlinjen på hästen med liniment också, halsmuskler, ryggmuskler och ovanför bogbladen, gör någon mer det ?

Jag brukar göra lite olika, beroende på när på dagen jag har ridit. Om hästen ska in i boxen direkt efter så har jag på Liniment Blue (som inte är så starkt) och lindar benen.
Har jag ridit så hästen ska ut efter sätter jag på liniment direkt efter och lindar sen på kvällen. Men jag ska nog börja ha isbalsam efter ridning.

Fråga:
Kan man linda ovanpå isbalsam?? Kan man ta på isbalsam typ klockan 16 om man har ridit då och sen ha på liniment på kvällen och linda på???

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka