pastejja

Trådstartare
Vill veta lite om hur ni tänker om Lingh, jag är lite kluven, får inte riktigt grepp om honom. Hur skulle ni använda honom? Vem här överväger att använda honom i år?
Hur kommer dte sig att han slutat tävla? Eller det har han kanske inte?
/U

Sv: Lingh

Ska inte använda honom, men hade nog gärna gjort.

Han tävlade fram till förra året då han var 16, en inte helt ovanlig ålder för att sluta tävlas. I synnerhet inte eftersom han gjort det mesta. Har inte något mer kvar att bevisa och nu är karriären riktad åt att bara vara avelshingst. Det verkar ha börjat lovande i Holland och han är trots allt den mest meriterade Flemmingh-sonen här i landet.

Vi vet ju inte vad han kommer att lämna så det är lite av en chansning men han har ju nått hela vägen till Gp och placerat sig i WC-finaler så det tycker jag är tillräckligt bevis på att han håller. Tror inte att en häst med dålig hållbarhet tar sig så långt då det krävs mkt mkt träning för att komma dit. Nu vet jag att ingen talat om hållbarhet men tar upp vad jag tycker direkt iom det talas om tiden han tävlats:O)

Jag planerar att använda honom till minst ett sto, han är bokad och klar, för hans prestationer och för hans mjukhet samt lätthet för samling. Jag blir verkligen berörd av att se honom - tycker han är fantastisk! Trevlig i stallet är han också.
Flemmingh har ju bevisat sig i flera olika kombinationer och också övrigt blod hos Lingh är mkt fint samt har förvärvt sig väl. Så jag håller en tumme för att han också ska få riktigt fina barn då jag tycker att allt talar för det.

Jag skulle faktiskt vilja testa honom på de ston som är aktuella i avel för oss men blir det ett tredje sto hemma hos oss så blir det för dyrt så här i uppstarten.

Senast ändrad:

Jag skulle betäckt förra året med Lingh men då togs han ur avel. I år tvekar jag men enbart för att jag inte har en bra stallplats till hösten.
Men betäcker jag i år så blir det definitivt Lingh, har man sett honom Live så blir man smått förälskad.

/B

Det är klart att han inte har mer att bevisa, han har ju varit fantastisk. Jag verkar ha fallit för de där Flemmingh-hästarna..

Det jag kan känna rent spontant utifrån det jag sett av honom är att han verkar vara en supertrevlig hingst som rör sig kanon. Tror att han bli en bra avelshingst. Rent exteriört får jag inte grepp om honom.

Pratade med en vän på hingstvisningen om det och hon förstod vad jag menade, men jag har lite svårt att sätta ord på det utan att det kan tolkas fel (och någon tror att jag har drabbats av storhetsvansinne ;)). Mitt sto som jag ska betäcka har samma egenskap och det är väl därför jag inte vet vad jag tycker. "Kortbent och inte så värst högställd vid stillastående vilket inte syns vid rörelse." (Nu har mitt sto en bit kortare ben än Lingh. Men de blir ok långa när hon rör sig).

Har han några äldre avkommor?

Lingh rids inte längre vad jag förstår, efter en skada han fick för några år sedan.
Han har äldre avkommor som rids (sök på Lingh på YouTube) och de verkar samarbetsvilliga med OK gång.
Lingh har en egen hemsida där det finns en hel del bilder på hans avkommor, jag har en länk dit via min hemsida. Där har Karin även lagt upp filmklipp på Lingh där han tävlas av både henne och Edvard. Titta och njut!

Jag förstår precis vad du menar..tror jag:D

Han är inte kortbent o lågställd men inte heller den moderna högställda och långbenta typen. ngt mittimellan.
Det där blev inte alls luddigt:D

Vi funderar starkt på att använda Lingh denna säsong på vårt Amiral-Stanford sto. Tankarna har även svängt en del mellan Saigon eller Sir Oldenburg, men lutar nu mest åt Lingh. Det ska bli intressant att se vad hon själv lämnar då hon är förstföderska och dräktig med Highcruiser. Spännande!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 499
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur