LInfröpellets

Sv: LInfröpellets

Linfrö som ej är krossat eller värmebehandlat skall aldrig ges torrt till hästar. Detta pga av att det bildas vätecyanid (som hindrar cellandningen) när hästarna tuggar det.

är det linfröpellets från märket hippo så måste man inte det. när det kommer i kontakt med vätska i magen blir det till en slajmliknande gel eller massa(??) för att "smörja magen". men man kan nog ge det blött oxå. men annars brukar hästarna tycka de är godare med pellets än hemmakokade linfrö.

Mummelmy skrev:
Linfrö som ej är krossat eller värmebehandlat skall aldrig ges torrt till hästar. Detta pga av att det bildas vätecyanid (som hindrar cellandningen) när hästarna tuggar det.

Var det syftat till MIG? För jag är mycket medveten om de där med gifter och vilket som ska kokas och inte kokas - linfrökaka/pellets (som ju tråden handlar om) är färdigbehandlade och behöver ej kokas/stöpas före utfodring. Det behöver man heller ej blötlägga men jag föredrog att ge det uppblött till min häst.

Jag blötlägger inte linfröpellets, eftersom min häst vägrar att äta den då ,i hennes tycke äckligt slem:p
Gav 300g förut, vilket på nåt vis satte sig i skallen på henne, hon blev raketpigg och larvade runt, så jag sänkte till 100g och det gick bra!

Jag har fått för mig att man inte skall ge någon pellets torr.
Jag gör det inte iaf, mestadels för att det sväller när det blir blött, och vad jag hört är risken stor för foderstrupsförstoppning.

Jag ger det som det är, alltså som torra pellets.

Nej, det var ej riktat speciellt till dig. Och nej, det var ej kritik - det var en upplysning.

SessCa skrev:
Jag har fått för mig att man inte skall ge någon pellets torr.
Jag gör det inte iaf, mestadels för att det sväller när det blir blött, och vad jag hört är risken stor för foderstrupsförstoppning.

Linfrökaka/pellets brukar vara lite smuligare i formen än andra pellets och många ger ju bara ett par dl... då tycker jag att det är okej att ge torrt. Annars tycker jag också att man ska blötlägga pellets, iaf om man ger mer än några dl.

Jag har av säkerhetsskäl alltid givit all form av foder i pelletsform blötlagd.

Mummelmy skrev:

Du menade vanligt linfrön som man kan köpa på affären också va? ajaj nu blev jag orolig för min flicka:( har gette henne det två dagar i rad nu! alltså torrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar